Logo de la Universitat de València Logo ETICCs - Grup d'Estudis Tributaris Internacionals, Constitucionals i Comparats Logo del portal

La Universitat de València participa en la XXXI Trobada Internacional del Programa Eucotax Wintercourse que se celebra en Uppsala (Suècia)

  • 26 d’abril de 2023
EUCOTAX Wintercourse 2023

Després d'haver sigut la Universitat de València l'amfitriona en 2022, durant els dies 13 a 20 d'abril de 2023 va tindre lloc en Uppsala (Suècia) la XXXI Trobada Internacional del Programa Eucotax Wintercourse, en el qual la Universitat de València va ser representada per l'equip dirigit pel professor Dr. Sr. Francisco Alfredo García Prats.

El programa Eucotax es caracteritza per ser un lloc de diàleg i generació de coneixement entre diferents universitats de tot el món en el qual es qüestionen temes de tributació internacional de gran importància.

El programa va versar sobre la legitimitat de les normes tributàries (Legitimacy of Tax Rules) amb l'objectiu d'abordar la legitimitat de les normes fiscals des del punt de vista de l'observança dels convenis internacionals sobre drets humans i els acords de protecció de les inversions en diversos processos de presa de decisions a escala internacional, de la UE i nacional. En el context d'aquest tema, es va partir de la definició dels termes de «Processos de presa de decisions», entesos com els processos dels legisladors, els òrgans executius i els poders judicials, i els termes «Legalitat i legitimitat»; en els quals l'Estat és l'òrgan que s'ha desenvolupat inevitablement a partir de la societat i que exerceix l'ordenament jurídic amb autoritat imperativa (legalitat). Aquesta autoritat s'ha d'exercir de manera compatible amb un marc general de valors bàsics de l'ordenament jurídic (legitimitat). 

Van ser objecte d'anàlisi els requisits constitucionals de la legislació fiscal (legitimitat, capacitat contributiva, igualtat, irretroactivitat, entre altres); els processos de presa de decisions en matèria de legislació fiscal tant a nivell nacional, comunitari com a internacional (OCDE, ONU), prestant especial atenció a la seua repercussió en la legitimitat a escala nacional. A més, altres dos temes van ser també d'especial anàlisi: el control judicial de les normes fiscals i la influència dels convenis sobre els Drets Humans, els acords internacionals d'inversió i el Pacte Internacional de Drets Econòmics, Socials i Culturals en el disseny, l'aplicació i la interpretació de la legislació fiscal. Va ser una anàlisi en vistes a una millora de la legitimitat de la legislació fiscal. Aquesta investigació mereixia una revisió imprescindible del concepte de sobirania nacional i els principis tributaris generals.

Una segona línia d'actuació va versar sobre els processos de presa de decisions en matèria de legislació fiscal nacional i l'objectiu de la qual va partir de formular respostes a com s'estructuren els processos de presa de decisions de la legislació fiscal nacional per a aconseguir la legitimitat i com s'haurien d'estructurar els processos de presa de decisions de la legislació fiscal nacional per a millorar la legitimitat. Amb tal fi, es van enfocar els esforços en qüestions com les competències per a l'elaboració de la legislació tributària de caràcter ordinari o genèric, el marc aplicable als òrgans de presa de decisió, així com els mètodes i processos de preparació tècnica, les fases d'adopció i ratificació legislativa en el si dels parlaments, el procés de ratificació d'un tractat d'índole fiscal (especialment, els processos de negociació d'aquests, d'adopció i de ratificació) i com poden xocar amb els interessos dels lobbies i la ciutadania l'expressió de la qual es realitza a través de consultes de caràcter públic, així com la seua ingerència en la legitimitat d'aquests processos en la conformació de la legislació tributària. Finalment, es va tindre també en compte la influència de la digitalització en matèria tributària.

La tercera línia objecte d'estudi va girar entorn dels processos de presa de decisions dels Estats membres de la Unió Europea i iniciatives de la Unió Europea en matèria fiscal en comparació amb els sistemes dels Estats Units, Suïssa i Regne Unit (incloent-hi la distribució vertical de competències). L'objectiu principal va ser avaluar com es desenvolupen els processos de presa de decisions en els processos legislatiu, executiu i judicial de la UE, en comparació amb els d'altres sistemes, és a dir, els Estats Units, Regne Unit i Suïssa. A partir d'aquesta comparació jurídica, els alumnes van abordar si els processos de presa de decisions en matèria fiscal en els sistemes corresponents (UE, els EUA, Regne Unit i Suïssa) aconsegueixen la legitimitat suficient. Així mateix, es van proposar solucions sobre com millorar aquesta legitimitat, tenint en compte tant els impostos directes i indirectes. Des d'aquesta perspectiva, el professor Sr. Alfredo García Prats va realitzar una interessant aportació en la conferència final del Congrés.  

Una quarta línia d'anàlisi es va centrar en anàlisi dels processos de presa de decisions de les iniciatives internacionals en matèria fiscal i la seua repercussió en la legitimitat a escala nacional, #tenir els pronunciaments en matèria tributària de l'OCDE, l'ONU, el Dret indicatiu, les consultes públiques i els informes sobre política dels tractats fiscals. Es va partir de donar resposta a com s'haurien d'estructurar els processos de presa de decisions de les iniciatives internacionals sobre fiscalitat per a millorar la legitimitat tant a escala internacional com nacional. Es van analitzar els processos de presa de decisions a nivell nacional sobre la recepció o el rebuig d'iniciatives internacionals en matèria fiscal i el nivell de discussió al seu país sobre l'anàlisi dels processos de presa de decisions a nivell internacional sobre iniciatives en matèria tributària i el seu nivell de legitimitat i si incloïen o no proposades per a millorar la legitimitat del sistema. Aquest subtema es va desenvolupar sobre la base d'una comparació jurídica entre el sistema internacional (OCDE i ONU) i els Estats participants en el projecte EUCOTAX Wintercourse. A manera il·lustrativa, es van tindre en compte qüestions com el procés d'annexió dels estats a les organitzacions internacionals, els nomenaments de delegats i representants, el debat de les decisions adoptades per aquests en el Parlament nacional i la influència del soft law en la legislació tributària. 

Una altra de les línies objecte d'estudi va ser el control judicial de les normes fiscals, el qual es va desenvolupar sobre la base d'una comparació jurídica entre els sistemes internacionals (per exemple, CIJ, TJUE, etc.) i els Estats participants en el projecte Eucotax Wintercourse, aprofundint en la configuració dels diferents Tribunals Constitucionals nacionals, la seua influència en la legislació tributària, en comparació als diferents tribunals internacionals i la rellevància dels seus pronunciaments judicials. Finalment, l'última matèria objecte de desenvolupament va versar sobre com s'han de tenir en compte els processos de presa de decisions relatius al disseny, aplicació i interpretació de la legislació fiscal els Convenis sobre Drets Humans, els Acords Internacionals d'Inversió i el Pacte Internacional de Drets Econòmics, Socials i Culturals per a aconseguir legitimitat a nivell nacional, de la UE i internacional.

Els representants espanyols van elaborar un informe nacional, que estan disponibles en la web del grup ETICCS i posteriorment, fruit del programa s'elabora una publicació en la qual es recullen els resultats. Està prevista la publicació d'aquest document per la Universitat de Tilburg.

Imatges: