University of Valencia logo Logo Family Business Chair Logo del portal

Les empreses familiars davant el desafiament del creixement .

  • Authors:
  • (2019).
  • Publication types: Recurs electrònic
  • Abstract:

    La grandària empresarial és una de les assignatures pendents de les Empreses Familiars, tant a Espanya com a la Comunitat Valenciana. Deixant a un costat les microempreses (que representen un 66,1% del total de les empreses valencianes), solament un 1,5% de les empreses familiars valencianes aconsegueix la dimensió de gran empresa, i un altre 12,5% el de mitja empresa. No obstant açò, aquestes xifres ascendeixen al 14,8% i al 33% respectivament en les empreses no familiars. Aquestes xifres tenen conseqüències rellevants. Segons l'Observatori GECE, les empreses més grans aconsegueixen millors taxes de supervivència, ofereixen millor rendibilitat, paguen millors salaris i es doten de mecanismes de govern més desenvolupats per a afrontar els processos de successió amb millors probabilitats d'èxit. A més, les empreses de major dimensió són les principals responsables de la generació d'ocupació i valor en l'economia, inverteixen més en tecnologia i coneixement i tenen millors nivells de competitivitat. Quins aspectes limiten o faciliten el creixement en el cas de les empreses familiars? Com es poden abordar amb èxit aquests processos? En aquest desdejuni, proposem un diàleg amb representants de dues empreses familiars que han afrontat amb gran èxit importants processos de creixement: Grup Alimentari Citrus i Grup Gimeno. De la mà de Joaquín Ballester i Myriam Gimeno coneixerem les experiències d'aquests dos grups i abordarem els avantatges que reporta l'aposta pel creixement, els reptes que ha d'afrontar la família empresària, les diferents alternatives estratègiques que poden utilitzar-se, o els aspectes interns que poden facilitar o obstaculitzar l'orientació cap al creixement.