Universitat de ValènciaFundació General UVArts Escèniques Logo del portal

L’Orfeó Universitari de València i l’Orquestra de Cambra de Tortosa ofereixen un colpidor homenatge a les víctimes de les guerres amb ‘Bach Connections’

  • Fundació General UV
  • 1 de juliol de 2025
Escena final de l'espectacle 'POLS. Bach Connections (IV)' amb tot l'elenc artístic sobre l'escenari de Serenates. FOTOS: Eduardo Alapont.
Escena final de l'espectacle 'POLS. Bach Connections (IV)' amb tot l'elenc artístic sobre l'escenari de Serenates. FOTOS: Eduardo Alapont.

Sisena nit de Serenates amb rigorosa puntualitat. Diumenge 29 de juny, l’Orfeó Universitari de València i l’Orquestra de Cambra de Tortosa, amb direcció musical de Francesc Valldecabres i direcció escènica de Mireia Andreu, ofereixen l’espectacle ‘POLS. Bach Connections (IV)’, una fascinant i majestuosa proposta en el marc de la commemoració del 250 aniversari de la mort de Johann Sebastian Bach, cicle enllestit per l’orfeó universitari valencià.

El títol respon a dos conceptes ben clars: d’una banda, POLS, com a “marca indeleble” i “presència invisible però inevitable” que deixen les guerres. Açò és en tant que la proposta escènica de l’Orfeó enguany ha volgut ser una reflexió, amb motiu del 80 aniversari de la fi de la Segona Guerra Mundial, sobre “les morts i les guerres, la pols i la memòria dels cossos anònims que resten oblidats”, afirma l’agrupació coral universitària.

D’altra banda, Bach Connections perquè el projecte pretén commemorar el 250 aniversari de la mort del compositor alemany “connectant” la seua música i diferents repertoris que abasten des del segle XVII fins a la nova creació. Una connexió magistral aconseguida emplaçant estratègicament el protagonista en el centre del programa amb la cèlebre Ciaccona per a violí que l’Orfeó ha versionat en Serenates a partir dels estudis de la musicòloga Helga Thoene.

Un programa esquinçador que suma a més la música de Barber, Fauré, Nystedt i Lutyens “com un viatge en el temps, un plany visual que connecta espais i temps, passats i presents”.

Del lament d’Isis al plor del segle XXI
Cau la nit; i el claustre, encara que replet pel públic, roman a fosques i en silenci, un silenci rotund que només trenca la veu de la soprano Cecília Aymí per a interpretar un trist lament, el qual, malgrat el record a les nefastes i inhumanes conseqüències de la guerra, ens trasllada a una catàstrofe molt més recent i propera: huit mesos després de les inundacions causades per la dana del passat mes d’octubre als pobles del sud de València, no podem evitar pensar en les nombroses víctimes i també l’angoixa emocional d’aquelles persones que lluiten dia rere dia contra un paisatge i unes ànimes desolades.

A tots ells, a totes elles estan dedicades les Serenates del 2025, fent partícips del festival a artistes i bandes afectades pel desastre, així com destinant la recaptació íntegra de la venda d’entrades als Programes d’Ajuda i Recuperació Postdana de la Universitat de València.

Aymí, acompanyada per les veus de l’Orfeó Universitari de València i el violí de Fernando Pascual, posa en escena la bellesa de la tragèdia grega Lament of Isis on the death of Osiris op. 74 de la britànica contemporània Elisabeth Lutyens, peça que dona pas a l’Immortal Bach d’un altre contemporani, el noruec Knut Nystedt.

Aquest és el moment d’escoltar el cor universitari al complet, amb el suport de l’Orquestra de Cambra de Tortosa -vent i corda-, als quals s’afegeix l’actuació del ballarí Marc Sans, inspirant a l’auditori un escruixidor recolliment, el qual es manté al llarg d’un espectacle que atrapa l’oïda i la vista, el tacte, el gust i l’olfacte, assolint un caire encara més especial amb l’esperada Ciaccona de Bach.

Aquestes emocions, aquestes sensacions aniran in crescendo amb l’aparició d’una nova actriu, la jove Charlie Andreu, formant un original duet amb Sans sobre l’escenari que, finalment, estarà ocupat per un elenc artístic de 75 persones entre cantors i cantores, instruments, solistes i intèrprets.

Acaparador el Requiem op. 48 del francés Fauré, així com el fermall d’or al concert, a l’escena, amb un vibrant Agnus Dei op. 11 de l’estatunidenc Samuel Barber durant el qual dues grans pantalles projecten les xifres de víctimes mortals al llarg de totes les guerres.

Torna el silenci, la foscor, el recolliment... Però un oceà d’aplaudiments envaeix ara el claustre de l’edifici històric de la Universitat de València, en agraïment a un colpidor homenatge perquè, com assegura l’Orfeó en el projecte POLS. Bach Connections (IV), “en la seua quietud, la pols parla més fort que qualsevol paraula”.

En l’equador del festival
Abans de començar el segon mes d’estiu i havent arribat a l’equador del festival, Serenates dedicà la nit de dilluns 30 de juny a la música contemporània de mans de la cantaora Clara Montes, qui brindà el seu repertori a Miguel de Molina, coincidint amb la inauguració d’una exposició al Centre Cultural La Nau que ret homenatge a la figura del cantant de copla.

Dimarts 1 de juliol, serà el torn de Komos Compañía Teatral i el Grup Cantata de la Coral Juan Bautista Comes, que interpretaran la tragèdia Èdip rei de Sòfocles amb música original de José Ignacio Payá.

El festival, com és habitual en la seua trajectòria, destina un espai a la diversitat i la solidaritat que enguany proposa els ritmes i els colors d’Àfrica amb Amores Grup de Percussió al front i la participació d’Asso Mbaye (La Luna de África) i de la ballarina Elisabeth Mendy, que oferiran l’espectacle Ubuntu dimecres dia 2.

Dijous 3, l’aclamat pianista valencià Rubén Talón presentarà un programa variat al claustre de La Nau amb algunes de les peces més icòniques per a aquest instrument escrites per Chopin, Liszt, Ravel i Satie.

Divendres 4, pujarà a l’escenari un any més el Cor de la Generalitat Valenciana que, amb el seu director titular, Jordi Blanch Tordera, interpretarà un suggeridor programa a cappella titulat Aqua, terra, aer, ignis: ELEMENTS.

Dissabte 5, el festival eixirà de l’edifici històric de la Universitat per a ubicar-se a la plaça del Patriarca on oferiran el seu espectacle Els Tornejants i la Nova Muixeranga d’Algemesí amb la música de la Colla de Dolçaines i Percussió UV. Com a excepció a la resta de concerts, aquest serà d’entrada lliure i començarà a les 20 hores.

El colofó del festival, diumenge 6, anirà a càrrec de la companyia de dansa històrica Armonía Danza, que posarà en escena l’espectacle El poeta soldat, una recreació de les danses històriques de les músiques del Marqués de Santillana, amb direcció musical d’Emilio Villalba i direcció artística de Sofía Grande i Marco Bendoni.

Una programació eclèctica
És propi de les Serenates oferir una programació eclèctica amb músiques i corrents que van des del Renaixement fins a l’actualitat. Així s’ha pogut veure des que arrancà el festival el passat 24 de juny amb l’estrena de la producció pròpia d’enguany a càrrec del Grup de Dansa UV, amb direcció de Toni Aparisi, i l’Orquestra Filharmònica de la Universitat, sota la batuta d’Hilari Garcia Gázquez: un espectacle que conjuminava música en directe i dansa a través de la Carmen suite d’Shchedrin (1932), una relectura de l’òpera Carmen de Georges Bizet.

Dimecres 25 i dijous 26 van ser nits per al jazz. En primer lloc, l’Orquestra de Jazz del Conservatori Superior de Música de València interpretà, juntament amb els cors de Cambra del Conservatori, Jove de la Comunitat Valenciana i de la Unió Musical Santa Cecília d’Onda, el Concert Sacre de Duke Ellington, amb direcció artística de Jesús Santandreu; mentre a l’endemà, Eva Romero Quartet protagonitzà un concert dedicat al repertori de dones compositores sota l’epígraf Estàndards d’elles, dones que van obrir el camí en el món del jazz a la resta i que la cultura musical té el deure de restituir-ne.

Divendres 27, l’Orquestra de València, dirigida en aquesta ocasió per Andrés Valero Castells, interpretà un concert per a l’International Tuba Euphonium Conference ITEC, una convocatòria que en la seua edició de 2025 ha tingut lloc a València i que amb aquest concert especial l’Orquestra, amb la col·laboració de l’Orquestra Filharmònica UV, posava en valor l’expressivitat i versatilitat de la tuba i el bombardí.

Amb la intenció de recuperar la música danyada durant les inundacions d’octubre, Serenates 2025 va acollir la participació de formacions directament afectades com són la Unió Artística Musical de Montroi i la Banda Simfònica SM l’Artesana de Catarroja, que interpretaren, dissabte 28, els concerts Música i escena, amb direcció de Jerónimo Castelló Mañes, i Resiliència, amb Raúl Junquera a la trompeta i direcció de Ximo Arias Botías, respectivament.

Solidaritat amb la música afectada per la dana
El festival Serenates és una coproducció de la Universitat de València i l’Institut Valencià de Cultura que en 2025 arriba a la seua 38a edició amb 13 nits de concerts, del 24 de juny al 6 de juliol. El programa d’enguany té un marcat caràcter solidari i la recaptació íntegra de la venda d’entrades es destinarà als Programes d’Ajuda i Recuperació Postdana de la UV.

Tots els concerts comencen a les 22 hores i les entrades poden adquirir-se, amb un preu de 5 €, en modalitat online a través del web www.latenda.es/entrades, mentre les entrades físiques estan disponibles a les botigues de La Tenda UV.

Serenates 2025 torna a tindre la col·laboració de l’Àrea de Cultura de la Diputació de València, l’Ajuntament de València, el Palau de la Música de València, el Conservatori Superior de Música Joaquín Rodrigo de València, i l’Escola d’Art i Superior de Disseny de València (EASD) amb el disseny del cartell que enguany ha esta obra de l’estudiant Alejandro Gran Rodríguez, en homenatge a la música i les flors com a símbols d’aquesta terra. Serenates suma al seu treball, així mateix, una línia de sinergia i clusterització amb altres festivals mantenint el segell com a membre de l’European Festival Association, la qual cosa permet compartir el programa amb tot Europa.

Llista d'enllaços: