University of Valencia logo Logo Research and Innovation Group on Geography and History Teaching (SOCIAL(S)) Logo del portal

Article: Didàctica de l'educació socioambiental: orientacions metodològiques per a la transformació ecosocial

  • December 18th, 2023

Presentem l'article ‘Els continguts escolars i la idealització del medi rural. Manuals escolars i sentit comú en la definició de l'espai rural.’ realitzat per Antonio José Morales Hernández, Doctor en Geografia i Història, professor associat del Departament de Didàctica de les Ciències Experimentals i Socials de la Universitat de València i membre d'este grup d'investigació, Carlos Caurín Alonso, Doctor en Ciències Biològiques i professor associat de la Universitat de València, i Irene Lacruz Pérez, Doctora en Didàctiques Específiques i personal Investigador en Formació del Departament de Didàctica i Organització Escolar de la Universitat de València.

Este article està publicat en la Revista Electrònica de Recursos en Internet sobre Geografia i Ciències Socials Ar@cne.

Resum: Els problemes actuals de l'ambient planetari, manifestats en diferents escales, ens obliga a reflexionar sobre el seu aprenentatge, per a comprendre les resistències i el negacionisme de fenòmens que preocupen la comunitat acadèmica. Els treballs realitzats en el Màster de Recerca en Didàctiques Específiques i les produccions de Tesis, Treballs Final de Màster i Grau, ens ha permès estudiar i explicar els problemes del nostre món, en les seves diferents escales espacials, que s'insereixen en les finalitats mundials educatives de l'Agenda 2030 i les espanyoles. Amb això es construeixen arguments metodològics que avalen la humanització de l'educació, concretant indicadors d'assoliment que aprofundeixen en la transformació eco-social des de les competències socials i ciutadanes. Una aportació específica dins d'un programa de recerca en el qual s'analitzen les representacions socials que condicionen les nostres decisions. En aquest article revisem els enfocaments metodològics adoptats en els treballs interdisciplinaris, per la seva contribució a les necessitats de formació inicial i la seva vinculació amb el treball comunicatiu a les aules.