Logo de la Universitat de València Logo Grup d'Investigació en Ensenyament de Llengües (GIEL) Logo del portal

Ja es pot accedir a l'enregistrament de la conferència de la Dra. Paula Carlino (CONICET – Universitat de Buenos Aires), «Lectura i escriptura amb finalitats epistèmics»

  • 12 d’abril de 2017
Conferencia de la Dra. Paula Carlino

S'acaba de publicar l'enregistrament de la conferència que la doctora Paula Carlino (CONICET-Universitat de Buenos Aires) va impartir en la Facultat de Magisteri (Universitat de València) en el Màster d'Investigació en Didàctiques Específiques.

La conferència, organitzada pel grup GIEL, mostra en el seu títol l'essència del seu contingut: “Lectura i escriptura amb finalitats epistèmica en les diverses assignatures: qüestionant la seua transparència per a enfocar-les com a eines d'aprenentatge, objectes d'ensenyament i problemes d'investigació”.

Enllaç a l'enregistrament: http://mmedia.uv.es/buildhtml?user=ruluises&path=/facmagisteri/&name=confpaulacarlino.mp4

Quin lloc ocupen la lectura i l'escriptura en l'educació secundària i superior, de les diverses matèries que no tenen per fi ensenyar a llegir i a escriure? Es promou el seu ús com a instruments d'aprenentatge durant les classes o només se les utilitza com a tasques que es posen en joc al moment de l'avaluació dels continguts impartits en elles? Se les considera eines encara en construcció, per la qual cosa li les orienta i acompanya a l'interior de cada matèria, o bé se suposa que els alumnes d'aquests nivells educatius no requereixen ajudes pedagògiques per a llegir i escriure perquè han aprés a fer-ho amb anterioritat? Es contemplen en l'ensenyament de cada assignatura els procediments d'estudi específics o li'ls exigeix sense més?

En primer lloc, la doctora Carlino va contrastar les concepcions de la lectura i l'escriptura amb propòsits acadèmics més freqüents: la representació més estesa del sentit comú enfront de la qual emergeix dels corrents d'escriptura a través del currículum (Writing Across the Currículum, WAC), alfabetitzacions acadèmiques, i didàctica de les pràctiques del llenguatge. En segon lloc, va mostrar diverses investigacions del Grup per a la Inclusió i Qualitat Educatives a través d'Ocupar-nos de la Lectura i l'Escriptura en totes les Matèries (GICEOLEM), realitzades a partir d'aquesta segona concepció, que indaguen –mitjançant enquestes, entrevistes, observacions de classe, co-disseny didàctic i autoconfrontació amb les petjades de l'activitat– de quines maneres, i amb quins abastos i desafiaments, llegir i escriure per a aprendre (per a elaborar el coneixement disciplinari) s'integren com a activitats formatives en assignatures no lingüístiques, en l'educació secundària i superior.

La doctora Carlino dirigeix el grup GICEOLEM –integrat per docents i investigadors de diferents disciplines– i centra els seus objectius d'investigació en les relacions entre ensenyar, aprendre, llegir i escriure en diverses matèries de l'educació secundària, superior i de postgrau. La seua experiència com a professora en la Càtedra de Teories de l'Aprenentatge, en la Universitat Nacional Sant Martí (UNSAM) de Buenos Aires, li va portar a compilar les seues propostes sobre alfabetització acadèmica en el llibre Escriure, llegir i aprendre en la universitat (editat per Fons de Cultura Econòmica), reconegut com a Millor Llibre d'Educació ‑Obra didàctica‑ en 2005.