Logo de la Universitat de València Logo Oferta Científic Tecnològica Logo del portal

Absentisme escolar

L'absentisme escolar, absència injustificada i reiterada de les aules del menor en edat d'escolarització obligatòria, és un problema educatiu i social. Poc estudiat, focalitzat en determinats centres i barris, la seua anàlisi i estudi permet millorar l'aplicació del dret a l'educació.

Administració local i polítiques de l'educació social

L'anàlisi de la qualitat de les polítiques de l'educació social que des de l'Administració Local s'impulsen. Estudis a nivell autonòmic, estatal i internacional: Inclusió social, formació-empre, animació sociocultural, igualtat de gènere, etc.

Anàlisi crítica de la representació del cos en materials curriculars i extracurriculars utilitzats en l'Educació Infantil

Amb aquesta línia d'investigació es pretén descriure i comprendre la construcció del concepte del cos en els materials curriculars i extracurriculars utilitzats en el currículum de l'educació infantil. Per a això s'inclouen diferents eines metodològiques per a estudiar la construcció del concepte del cos com ara l'anàlisi de contingut i l'anàlisi crítica del discurs tant de les representacions visuals com del text escrit. Amb base en els resultats d'aquesta línia d'investigació, es pretén que el professorat en exercici i en formació aprenga a valorar críticament els materials curriculars que utilitza a les seues aules, així com per a proposar materials curriculars alternatius que fomenten una imatge ajustada de les xiquetes i xiquets.

Atenció a la diversitat funcional mitjançant el Moviment amb Música

Amb aquesta línia d'investigació es pretén analitzar l'impacte de les pràctiques de moviment i expressió corporal musicalitzades en l'alumnat amb diversitat funcional d'Educació Infantil. Aquesta anàlisi permetrà al professorat universitari desenvolupar propostes metodològiques amb les adequades eines per a la millora de les capacitats motores d'aquest alumnat; veient-se afavorida la formació del futur professorat d'Educació Infantil en possibilitar-se el seu inici a la investigació i la comprovació de la utilitat de les pràctiques proposades en els plantejaments didàctics pràctics de l'aula universitària. Al seu torn, es pretén desenvolupar programes de rehabilitació de problemes de motricitat global i fina de l'alumnat d'Educació Infantil, en els quals es combinen les propostes fisioteràpiques tradicionals amb elements musicals adequats, de manera que es potencien els resultats esperats i s'establisquen noves línies d'actuació inter i multidisciplinàries davant la diversitat funcional motora.

Aula creativa, il·lustració i multiliteracitat

Educar en i a través de les arts mitjançant el Arts in Education Approach/AiE. Explorar els beneficis de l'art i de la literatura il·lustrada (ilustración / narrativa multimodal).

Avaluació de la investigació

Avaluació de la investigació i dels seus mitjans de difusió: revistes científiques, etc.

Avaluació del progrés de l'alumnat

Anàlisi de resultats i avaluació mitjançant el disseny i l'aplicació de rúbriques en relació amb els objectius i les destreses que s'esperen desenvolupar.

Avaluació dels sistemes educatius

GEM-Educo pretén aportar instruments de mesura i avaluació que servisquen per a valorar les aportacions que l'Educació realitza en pro del desenvolupament i transformació de la societat, des d'un concepte de Cohesió Social. Integra diverses perspectives i pretén construir un model global d'avaluació dels sistemes educatius, per a la millora d'educació en pro de la Cohesió Social. GEM-Educo es desenvolupa amb un compromís: arribar a avaluar el fet educatiu (siga en els Sistemes, les Institucions, o els Programes) des d'una posició que privilegie el dret de tots i totes a una educació de qualitat. És a dir, integrant la inclusió com a base per a l'assoliment de l'excel·lència. En aquest sentit, el concepte de Cohesió Social que va adoptar el Consell d'Europa (Lisboa, 2000, 2005), com a guia per al desenvolupament de les polítiques públiques constitueix una visió de qualitat integradora i sistèmica, que pot acollir des de qualsevol posició ideològica la idea de qualitat com un dret per a tota la societat. Per això, GEM-Educo pretén aportar instruments de mesura i avaluació que servisquen per a valorar les aportacions que l'Educació realitza en pro del desenvolupament i transformació de la societat, des d'un concepte de Cohesió Social. Integra, en definitiva, diverses perspectives i, pel seu caràcter holista -globalitzador-, pretén anar construint un model que necessàriament requereix del suport d'un gran grup d'investigació i de diversos projectes.

Avaluació i intervenció educativa en trastorns específics de l'aprenentatge i comorbiditats

Aquesta línia tracta de millorar els nostres coneixements sobre els trastorns específics de l'aprenentatge i els seus comorbilitats al llarg del cicle vital, així com el disseny i anàlisi de l'efectivitat de programes de prevenció i intervenció basats en l'evidència empírica.

Avaluació

La comunitat educativa és més conscient que mai de la importància i les repercussions d'avaluar per a obtindre qualitat. Dissenyem i desenvolupem avaluacions que estudien les necessitats educatives específiques dels contextos educatius per a aconseguir generar processos de millora contínua. Estudis relacionats amb processos de e-avaluació i procediments docents col·laboratius d'avaluació de l'aprenentatge.

Banc d'eines i propostes formatives basades en la narrativa pedagògica

Contribuir a que els futurs mestres prenguin consciència de que el saber professional pràctic de docents experimentats és un referent important en la construcció del propi saber professional.

Bases i dimensions de la diversitat en la responsabilitat educativa

La necessitat d'atendre les bases i totes les dimensions en les quals es presenta la diversitat de les persones tant en els estudis relacionats amb la seua pròpia formació integral com la del seu món de relacions amb les altres persones que es troben i el seu context. Estudis i investigacions encaminades a la millora de relacions humanes on la diversitat és un valor fonamental de desenvolupament i on les diferències personals i grupals o contextuals afavoreixen la riquesa de qualsevol acció educativa i social.

Ciutadania i valors

La línia “Ciutadania i valors” fa referència a la investigació sobre la dimensió cívica i axiològica de l'educació. Part del supòsit que la investigació pedagògica ha d'incloure necessàriament una reflexió i estudi del món dels valors, les actituds i el pensament ètic. 

Coeducació audiovisual, gènere, semiòtica i estudis culturals

Coeducació audiovisual, gènere, semiòtica i estudis culturals. Anàlisi crítica de la cultura audiovisual i la seua dimensió coeducativa. Significació i codificació de gènere als discursos audiovisuals. Interpelació mediàtica: processos d'identificació i subjectivació.

Comportament del consumidor

Estudiar l'impacte de la comunicació en el comportament del consumidor. Analitzar el paper proactiu del consumidor en el desenvolupament de les estratègies de comunicació. Enfocament especial en el sector turístic (el comportament del turista) i en el sector educatiu (el comportament de l'alumne).

Construcció i validació de proves

Creació, validació i avaluació de proves psico-soci-educatives (rendiment, proves de diagnòstic, enquestes d'opinió, actituds, etc.).

Convivència i resolució de conflictes

Aborda l'aprenentatge d'un model de convivència, tant a nivell escolar com a nivell social. Incideix en el desenvolupament de l'autonomia i la responsabilitat de les persones, i la tècnica bàsica és l'aprenentatge de normes per procediments democràtics. 

Cooperació i empatia

Estudi de les bases neurobiològiques de la cooperació i l'empatia, així com de la relació entre totes dues i de les seues aplicacions socials i inclusió en programes d'intervenció a diversos nivells.

Cossos, gèneres i sexualitats: representacions i pràctiques socials

Estudi dels efectes del biopoder aplicat a l'anàlisi dels cossos, gèneres i sexualitats. Construcció social de la salut i la malaltia.

Desenvolupament i avaluació d'instruments de mesura

Aquesta línia pretén proporcionar instruments de mesura del coneixement, hàbits i actituds vàlids i fiables aplicables a contextos educatius formals basant-se en les teories educatives més evolucionades amb la finalitat de proporcionar formes sòlides de recollida d'evidències i d'avaluació dels aprenentatges. 

Desenvolupament i innovació de propostes curriculars i tasques específiques en Educació Primària, Secundària i Universitària

Partint dels quatre components que estableix la Pedagogia de les multiliteracitats per al desenvolupament del coneixement (experimentar, conceptualitzar, analitzar i aplicar), dissenyar i avaluar propostes en relació amb la literatura, l'art i les llengües estrangeres.

Dificultats d'aprenentatge i disseny i avaluació de seqüències didàctiques de Ciències

Anàlisi de concepcions d'alumnes i docents i de manuals escolars i recursos educatius; disseny i avaluació de seqüències o unitats didàctiques de Ciències que promoguen l'aprenentatge conceptual, procedimental i axiològic dels estudiants.

Dinàmica de sistemes

Desenvolupament de tècniques i eines adequades que ens faciliten la comprensió i el maneig dels sistemes per a resoldre problemes.

Disseny i avaluació d'intervencions educatives

La finalitat d'aquesta línia és treballar conjuntament amb els centres educatius per a dissenyar implementar i avaluar intervencions educatives innovadores i efectives, i establir processos de fidelització d'aquestes. Es pretén atendre de manera especial els continguts d'educació per a la salut i per a la salut de l'esquena utilitzant models educatius soci-ecològics.

 

Diversitat, identitats, ciudadania, interculturalitat i plurilingüisme en l'educació literària

Un dels reptes que té en l'actualitat l'educació en tots els nivells és com hem de tractar la diversitat tant ètnica, cultural, lingüística, afectivo-sexual (...) en les nostres aules i com realitzar-ho amb uns indicis d'èxit. La línia d'investigació tracta de fer-ho des de la formació literària.

Economia de l'educació

Avaluació economètrica dels efectes socioeconòmics de les inversions educatives tant des de perspectives macro com microeconòmiques.

Educació Intercultural

Educació per al desenvolupament de la competència intercultural a través de la literatura.

Educació en Comptabilitat

S'investiga l'impacte que la innovació educativa en comptabilitat té en els resultats de l'aprenentatge dels estudiants. Així mateix, també s'investiga com s'adquireixen competències i quines conseqüències té sobre la formació dels futurs economistes i auditors.

Educació en els museus a través de l'ús de la literatura il·lustrada i l'aproximació a l'art

Explorar el potencial de l'ús de la narració multimodal (visual-lèxica-sonora...) a través de l'àlbum il·lustrat com a recurs pedagògic innovador en l'àmbit dels museus d'art i en diversos espais educatius reglats i no reglats (escoles, galeries d'art, fundacions, organismes...).

Educació i Sostenibilitat

Les institucions i organitzacions educatives poden actuar com a plataforma de difusió de canvis en les percepcions, actituds i comportaments cap a noves formes de vida més sostenibles. Es defensa la necessitat d'aprendre les competències per a la cura de la comunitat de vida.

Educació medàtica, TICs i videojocs

La investigació en aquesta línia pretén analitzar l'ús educatiu de les Tics i analitzar les claus per a la construcció d'una ciutadania mediàtica. Així mateix, estudiar l'ús dels videojocs en l'educació i el dels jocs seriosos en entorns complexos.

Educació per a la Salut

Investigació en Educació per a la Salut, Gènere i Horts Ecodidácticos, a través d'estudis, projectes i desenvolupament de materials en els diferents àmbits de la Salut (atenció a les desigualtats, emocions, resolució de conflictes, violència, addiccions, medi ambient, alimentació...) aplicats a la formació integral de l'alumnat i el professorat.

Educació per a la sostenibilitat

Investigació en Educació per a la Sostenibilitat i Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) per a la seua atenció en el sistema educatiu i la formació del professorat, des de la seua visió holística fins a les diferents problemàtiques interrelacionades (consum responsable, drets humans, nova cultura energètica, mesures contra la contaminació, canvi climàtic, esgotament de recursos, degradació d'ecosistemes...).

Educació per al benestar i alumnat amb necessitats educatives especials

S'investiga sobre: la millora de la qualitat de vida de les persones amb discapacitat (intel·lectual, dany cerebral, malaltia, trastorns de l'espectre autista, dèficit d'atenció i hiperactivitat), la resposta educativa a les seues necessitats especials, i en l'impacte psicosocial en les famílies.

Educació socioambiental i didàctica del patrimoni: de local a lo global

La comprensió de problemes socials i ambientals complexos requereix d'una aproximació interdisciplinària a l'estudi de la geografia, la història i la història de l'art, integrant perspectives patrimonials i de sostenibilitat. Això implica també una aproximació a la cultura dels llocs per a valorar el perquè de la selecció i conservació de determinades restes o entorns que, d'una manera o un altre, poden ser presents en l'àmbit escolar (museus, llocs arqueològics, parcs naturals, monuments, celebracions o festivitats, etc.). La cerca de la interdisciplinarietat aborda conceptes transversals com la sostenibilitat.

El desenvolupament del coneixement pedagògic del contingut en l'educació física (educació per a la salut de l'esquena)

Aquesta línia pretén investigar el coneixement pedagògic del contingut del professorat d'educació física. Es pretén atendre especialment l'ensenyament dels continguts relacionats amb la salut i la salut de l'esquena per a la millora de la qualitat docent. 

Ensenyament de les ciències per indagació en educació infantil, primària i secundària

Utilització de metodologies basades en la indagació i la investigació orientada per a l'ensenyament i l'aprenentatge de les ciències en les etapes de l'educació formal (segon cicle d'educació infantil, primària i secundària). Adaptació d'aquestes metodologies a les particularitats de cada etapa (Reggio Emilia, Centres d'interés, Racons, Projectes...).

Estudiar i promoure el potencial didàctic de les TAC

Proposar i valorar tasques col·laboratives que permeten que els/as futurs/as mestres/as progressen gradualment des del mer ús instrumental de les TAC (Tecnologies de l'Aprenentatge i el Coneixement) fins al desenvolupament d'una consciència més crítica sobre elles.

Estudis sobre els diferents nivells curriculars de l'educació musical: el currículum prescrit, editat, declarat, ensenyat, realitzat i ocult

Abordar la cultura de la ed.musical a partir de l'estudi del currículum prescrit en la legislació educativa, editat en els llibres de text, declarat i ensenyat pels docents, realitzat o adquirit pels estudiants i ocult o implícit mitjançant la normalització d'una cultura epistèmica.

Familia i Menor

Investigar els processos educatius que esdevenen en la família i la seua influència en el menor aprofundint en la diversitat familiar, competència parental, programes educatius, situacions de risc i desemparament del menor, treballant en una perspectiva indisciplinar per la seua complexitat.

Formació del professorat en educació secundària

L'anàlisi de la qualitat del model de formació inicial vigent en els Màsters Universitaris de Formació del Professorat d'Educació Secundària, Batxillerat, Formació Professional i Escoles Oficials d'Idiomes.

Formació universitària en moviment musical per a l'Educació Infantil

Amb aquesta línia d'investigació es pretén d'una banda analitzar les propostes metodològiques i les eines musicals que s'utilitzen a l'aula universitària per a afavorir el desenvolupament integral de les xiquetes i xiquets en Educació Infantil. Per una altra, desenvolupar propostes innovadores amb base en el moviment musical perquè el futur professorat d'Educació Infantil no especialista en Música puga aplicar les múltiples possibilitats de desenvolupament cognitiu, socioafectiu, motor i verbal que ofereix l'aplicació d'activitats de moviment musical durant aquesta etapa educativa.

Identitat pedagògica en transició

Anàlisi de la producció de la identitat pedagògica en contextos específics de transició educativa i professional des d'una perspectiva de Justícia Social. Construcció de posicionament social de la joventut en els processos institucionals de transició. Anàlisi de Polítiques Educatives des d'una perspectiva crítica: modernització conservadora.

Igualtat de gènere

Desenvolupament de projectes d'investigació destinats a l'anàlisi d'accions educatives destinades a la igualtat de gènere en l'àmbit de l'educació formal i no formal. Desenvolupament d'estudis i projectes encaminats a la millora de la intervenció educativa en l'àmbit de la coeducació. Analitzar i comparar propostes d'igualtat de gènere en tots els contextos (personal, familiar, social i laboral).

Infància i gènere

Anàlisi del paper de les pràctiques, mètodes i tècniques a l'àmbit de la intervenció social, en la producció d'identitats i sexualitats.

Infància, Art i Pedagogia a la societat del segle XXI

Investigar sobre el valor de l'ensenyament-aprenentatge de la literacitat i alfabetització visual i estètica (educar la mirada) i el desenvolupament del pensament crític i creatiu en la infància contemporània.

Innovació en ed. musical: reflexió sobre la pràctica docent,reelaboració dels fins educatius i renovació de metodologies didàctiques

Desenvolupament d'enfocaments, metodologies i recursos que perseguisquen: reflexionar sobre pràctiques educatives i processos de reproducció cultural; renovar estratègies didàctiques a partir de processos d'investigació orientats a l'acció; incorporació de les TIC i nous mètodes pedagògics.

Innovació i qualitat educativa

Engagement, emprenedoria i ocupabilitat de diplomats amb diversitat funcional. En aquesta línia s'estan realitzant entre altres temes investigacions sobre emprenedoria, amb 3 tesis doctorals, dues d'elles becades amb programes de formació predoctoral de Ministeri d'Educació i de Conselleria d'Educació, GVA. També es col·labora amb EVAP (Associació d'Empresàries i Professionals de València) en aquesta temàtica i amb l'equip del Prof. Lorenzo Revuelto, del grup d'investigació en estratègia de recursos humans, gestió del coneixement i comportament innovador i emprenedor- RRHHCIRO (UV). Una part molt important en aquesta línia són les col·laboracions amb el grup Grup d'Estudis Socials Intervenció i Innovació - GESinn de la UV, dirigit pel professor Jose Javier Navarro-Pérez. Es tracta del suport metodològic en el disseny, desenvolupament i avaluació de protocols orientats al diagnòstic i/o la intervenció en entorns essencialment vulnerables. Ja siga en contextos de violència de gènere com a abús infantil.

  • Reyes, B., Georgieva, S., Martínez-Gregorio, S., De los Santos, S., Galiana, L. y Tomás, J.M. (2021). Assessment of learning strategies with the ACRA and the Brief-ACRA scales: Competitive models, measurement invariance, and prediction of academic achievement in secondary elementary students from the Dominican Republic. Psicodidáctica, 26(10), 1-9. 
  • Martinez-Gregorio, S. y Oliver, A. (in press). Measuring Entrepreneurial Intention in Secondary Education: Validity evidence for the EIQ. Journal of Psychoeducational Assessment
  • Martínez-Gregorio, S., Badenes-Ribera, L., y Oliver, A. (2021). Effect of entrepreneurship education on entrepreneurship intention and related outcomes in educational contexts: a meta-analysis. The International Journal of Management Education, 19(3), 100545.
  • Martínez-Gregorio, S., Badenes-Ribera, L., y Oliver, A. (2021). Effect of entrepreneurship education on entrepreneurship intention and related outcomes in educational contexts: a meta-analysis. The International Journal of Management Education, 19, 100545. Doi: 10.1016/j.ijme.2021.100545. 
  • Navarro-Pérez, JJ; Oliver, A.; Carbonell, A.; Schneider, BH. (2020) Effectiveness of a Mobile App Intervention to Prevent Dating Violence in Residential Child Care. Psychosocial Intervention doi.org/10.5093/pi2020a3 Q1
  • Fernandez, I.; Enrique, S.; De los Santos, S:; Tomás, J. M. (2020) Can engagement and burnout be distinguished? A study in a representative sample of teachers. TPM - Testing, Psychometrics, Methodology in Applied Psychology, 27, pp. 71 - 84 . ISSN: 1972-6325.
  • Tomás, J. M., Gutiérrez, M., Hernández, M. y Georgieva, S. (2020) The effects of self-efficacy, hope, and engagement on the academic achievement of secondary education in the Dominican Republic. Psychology in The Schools, 57, pp. 191 - 203 . ISSN: 0033-3085
  • Navarro-Pérez, JJ; Carbonell, A.; Oliver, A. (2019). The Effectiveness of a Psycho-educational App to Reduce Sexist Attitudes Among Adolescents. Psychodidactics, DOI: 10.1016/j.psicod.2018.07.002, Q1.
Innovació

Examinar la implementació de les pràctiques innovadores en els sectors com el turisme i l'educació. Èmfasi en la innovació docent. Anàlisi de l'ús i de l'impacte de les noves tecnologies d'informació i comunicació (xarxes socials, apps, telèfons intel·ligents, intel·ligència artificial, etc.).

Integració de les tecnologies a l'educació

Integració de les tecnologies en l'educació en els diversos nivells acadèmics.

Interdisciplinarietat entre l'educació musical i altres àrees de coneixement

Aquesta línia indagarà en els possibles sinergies que es poden establir entre l'educació musical i altres àrees com les ciències socials, naturals i de la comunicació, les arts plàstiques i visuals, l'educació emocional i l'educació especial.

Introducció de la sostenibilitat en la docència universitària

La sostenibilització curricular no implica únicament incloure continguts ambientals en el temari de les diferents assignatures, comporta a més una altra sèrie de canvis més globals en la concepció del procés educatiu.

La cura de persones amb afeccions cròniques

Estudi de les implicacions de la cura de persones amb afeccions cròniques sobre la salut dels cuidadors. Variables de vulnerabilitat i protecció. Aplicació de programes d'intervenció en cuidadors per a prevenció o millora de la salut.

La formació del professorat de ciències. Propostes de millora

Analitzar si el professorat que ha participat en programes de formació i investigat en didàctica de les ciències ha incorporat o no en la seua pràctica educativa les propostes per a l'ensenyament i l'aprenentatge de les ciències d'aquests cursos i les diferències en la seua docència amb altres professors.

La formació docent des de la investigació acadèmica

La formació del professorat és un eix essencial de tot sistema educatiu. La millora contínua dels processos i experiències formatives dels docents és primordial si es pretén que aquests siguen educadors reflexius conscients del paper que pot jugar l'aprenentatge de les Ciències Socials a l'hora que l'alumnat exercisca la ciutadania democràtica. Aquesta línia d'investigació s'ocupa d'investigar la identitat d'els/les docents en els seus contextos històrics, la formació inicial i formació permanent i el Gènere i coeducació en la formació del professorat.

Les identitats en ed.musical: construcció i interacció entre les diferents subjectivitats que participen en els processos d'ensenyament-aprenentatge

Estudi de les identitats musicals,tant dels docents que imparteixen música com dels propis estudiants,des d'una perspectiva contemporània que combina les dimensions discursiva, performativa i interseccional, per a comprendre les relacions que es produeixen dins de l'aula de música.

Literatura infantil i juvenil

Investigació i innovació en la literatura destinada al lector model de la qual es troba en l'educació infantil, primària, secundària.

Materials curriculars i metodologies docents

Els llibres de text, els recursos tecnològics digitals, els treballs de camp, complementats amb diferents metodologies docents, són eines i estratègies que s'utilitzen amb diferents finalitats en les activitats escolars. Aquests mateixos recursos es poden transformar en fonts documentals de les investigacions en Didàctica de les Ciències Socials. En aquesta línia de treball desenvolupem les activitats relacionades amb l'anàlisi de materials curriculars, normatives legals, proves externes, propostes d'innovació curricular, especialment el concernent a projectes curriculars. Juntament amb això es presta especial atenció a l'estudi de la tecnologia educativa i la didàctica de les ciències socials atesa la metodologia docent utilitzada, els recursos presents a les aules i les pedagogies i significats ocults inserits en aquesta realitat pròpia del segle XXI.

Mediació educativa

Desenvolupament de projectes encaminats al disseny, implementació i avaluació de programes i accions educatives diverses relacionades amb l'àmbit de la mediació i la resolució de conflictes escolars. Estudis sobre l'assetjament escolar o bullying, la convivència escolar i el clima d'aula en els diferents nivells educatius (infantil, primària, secundària obligatòria, batxillerat, formació professional i Universitat.

Mesurament d'aspectes psicomotors en adolescents i joves

S'analitzen els aspectes psicomotors (habilitats motores) i la seua relació amb els aspectes psicosocials de l'adolescent (p.e., autoconcepte), analitzant com es relacionen tots dos aspectes.

Metodologies d'investigació i innovació en Didàctica de la Llengua i la Literatura

Treballar en les principals línies d'investigació i d'innovació que s'estan desenvolupant en didàctica de la literatura i de la llengua.

Metodologies relacionades amb la docència universitària, innovació i impacte sobre la qualitat

Parlem de treballs en la detecció, anàlisi i avaluació de metodologies docents dissenyades i implementades per professorat de tot nivell educatiu per a determinar si la innovació en les mateixes suposa un impacte en la qualitat d'aquesta docència.

Mètodes d'investigació

Metodologia d'investigació educativa.

Neurociències aplicades a l'educació científica

Estudi de la relació entre els mecanismes funcionals del cervell associats a l'aprenentatge i l'ensenyament de conceptes científics per mitjà de models (utilitzant la corporització), metodologies didàctiques i tecnologia educativa. Estudi de la transferència de coneixements de l'àrea de neurociència als docents i l'alumnat.

Neurocriminologia

Estudi de les bases biològiques de la conducta violenta i criminal, amb les seues aplicacions a nivell de diagnòstic, prevenció i intervenció en violència.

Neurofelicitat

Estudi de les bases biològiques de la felicitat. Aplicació de les neurociències a la Psicologia Positiva. Intervenció, prevenció i altres aplicacions.

Noves formes de narrar (narracions) al segle XXI

Analitzar les característiques de la ment multimodal en el S.XXI i la necessitat d'establir noves coordenades de cohesió i desenvolupar noves formes del discurs i relat.

Noves precarietats en les societats del coneixement

Estudi dels processos de precarització en contextos socials dominats discursivament per l'economia del coneixement i que impliquen especialment a persones amb titulació superior. Fenòmens:l'activació emprenedora, noves formes de precarietat vital i el paper de les institucions d'ensenyament superior.

Optimització de procediments, tècniques i recursos adreçats a promoure la qualificació professional integració sociolaboral de col.lectius vulnerables

Formació en el lloc de treball, aprenentatge de l'experiència, aprenentatge informal, diagnòstic d'ocupabilitat i elaboració d'itineraris individualitzats d'inserció, alternança entre formació i ocupació, acompanyament socioeducatiu.

Patrimoni cultural, formació lectora, literària, digital i mediàtica

El patrimoni cultural, la formació lectora, literària, digital i mediàtica i la seua investigació com una manera d'entendre el món i formar ciutadans crítics, reflexius i capaços d'enfrontar-se a qualsevol mena de text siga escrit o digital.

Pedagogia Universitària

S'aborda en aquesta línia l'anàlisi dels processos d'ensenyament-aprenentatge en la universitat per a realitzar propostes de millora i implementar-les i avaluar-les, en la mesura que siga possible. Així mateix, les bones pràctiques, l'ús de les TIC, els processos de transició, l'abandó i fracàs, etc.

Performativitat i creació musicals

El propòsit d'aquesta línia és la indagació en els processos educatius en relació amb la interpretació, improvisació i creació musicals, en particular sobre tipus i processos de memòria implicats en la interpretació i improvisació, estratègies d'estudi, por escènica, motivació, rol de les maneres de presentació d'informació, diferències entre músics de formació reglada i músics de formació no reglada (acte-control, acte-estima, disciplina, habilitats entrenables com el núm. i grandària de les saccades o moviments sacàdics mitjançant eye-tracking, etc.).

Planificació i gestió de l'educació superior i de les universitats

Anàlisi dels diferents models, estructures i govern de les universitats tant en el context internacional com en el nacional, concretament en l'estudi de polítiques de finançament universitari, gestió i assignació de recursos, i polítiques d'accés a l'educació superior.

Pobresa, guetització, minoríes ètniques

Relacions pedagògiques en contextos d'exclusió social i educativa (pobresa, guetització, minories ètniques). Anàlisi de les polítiques de lluita contra el fracàs i abandonament escolar prematur. Justícia curricular i equitat educativa. Infància i RECE.

Polítiques d'educació intercultural i salut escolar

La investigació en educació intercultural i educació per a la salut a les escoles pretén conéixer, estudiar i donar solucions d'atenció a la diversitat a les escoles. L'objectiu és dotar de recursos a les escoles i a la comunitat educativa per a atendre a l'alumnat de manera integral.

Polítiques de difusió de ciència, ciència oberta, societat del coneixement i universitat en xarxa

Anàlisi del paper de les universitats en el context tecnològic actual, reptes, perspectives i tendències. Rols en la difusió del coneixement. Polítiques i estratègies de per a de construcció de ciència oberta, nous paradigmes i eines.

Polítiques educatives per la construcció de la identitat cultural

El dret a l'educació s'amplia amb la identitat cultural: El dret a triar la pròpia cultura, la protecció i desenvolupament de la pròpia identitat cultural, a triar educació, són temes d'estudi que transcendeixen l'educació com a dret social (a l'educació) per a ser-ho de qualitat (en l'educació).

Processos d'aprenentatge i comprensió de textos

Aquesta línia estudia els processos de comprensió i aprenentatge dels estudiants quan estudien textos. Així mateix s'analitzen les variables personals i situacionals que afavoreixen i/o dificulten aqueix aprenentatge. Igualment s'estudien mètodes i tasques d'avaluació de l'aprenentatge i la comprensió en entorns complexos de lectura des del final de l'Educació Primària fins a la Universitat.

Processos d'aprenentatge i comprensió de textos

Aquesta línia estudia els processos de comprensió i aprenentatge dels estudiants quan estudien textos. Així mateix s'analitzen les variables personals i situacionals que afavoreixen i/o dificulten aqueix aprenentatge. Igualment s'estudien mètodes i tasques d'avaluació de l'aprenentatge i la comprensió en entorns complexos de lectura des del final de l'Educació Primària fins a la Universitat.

Processos de distribució i construcció de coneixement legítim

Estudi de la pràctica pedagògica a partir de la Teoria de Basil Bernstein. Anàlisi dels processos de distribució i construcció de coneixement legítim al dispositiu pedagògic. Modalitats pedagògiques de transmissió. Sociologia de la pedagogia. Pedagogia crítica i post crítica.

Promoció de l'activitat física en el currículum d'Educació Infantil

Amb aquesta línia d'investigació es pretenen analitzar les accions, programes i estratègies utilitzades en la promoció de l'activitat física en el currículum de l'Educació Infantil. En general, s'analitzen els correlats i determinants de l'activitat física dins i fora de l'escola que puguen impactar positivament sobre la formació integral de les xiquetes i els xiquets. En particular, s'analitza la conducta d'activitat física durant les sessions de motricitat infantil en virtut de sistemes observacionals de caràcter qualitatiu així com a través de sistemes quantitatius de mesurament de l'activitat física.

Qüestions sociocientífiques CSC i pensament crític en l'Educació científica

Utilització de la història de la ciència i de les relacions ciència-tecnologia-societat (CTS) per a per a alfabetitzar científicament i motivar a l'alumnat, ensenyar naturalesa de la ciència (NdC), contextualitzar-la, promoure l'argumentació i el pensament crític i qüestionar les pseudociències.

Renovació Pedagògica i bones pràctiques en les aules d´Educació Infantil 0-6

Dissenyar estratègies didàctiques basades en la discussió de narratives sobre experiències.

Representacions socials i identitats (gènere, nació i interculturalitat)

Les identitats (individuals i col·lectives) són molt complexes de definir. D'una banda, representen “un conjunt de trets propis d'un individu o d'una col·lectivitat que els caracteritza enfront dels altres”, però també la “consciència que una persona té de ser ella mateixa i diferent a les altres”. En aquest sentit aquesta línia d'investigació insisteix en l'aprenentatge escolar com a marc configurador de les identitats i les representacions socials, més enllà del sentit comú reproduït socialment i expressat en els mitjans de comunicació. Per a això, es té en compte la dimensió històric-cultural de les disciplines escolars i la tendència a naturalitzar determinats continguts, pràctiques i usos que dificulten la innovació.

Subjectes, coneixement i emancipació en les pedagogia crítiques i postcrítiques

Investigació sobre estratègies d'empoderament dels subjectes a través de l'educació i anàlisi d'una relació emancipadora entre subjecte i coneixement.

Tecnologia Educativa per a entorns de lectura i aprenentatge

En aquesta línia es desenvolupen productes tecnològics d'investigació, avaluació i ensenyament en entorns d'aprenentatge a través de textos (tests estandarditzats, tutors intel·ligents i eines d'investigació). També s'investiguen les condicions de l'entorn de tasca, com ara el format de les preguntes o la interfície de tasca, que influeixen en l'aprenentatge.

Tecnologia educativa per a entorns de lectura i aprenentatge

En aquesta línia es desenvolupen productes tecnològics d'investigació, avaluació i ensenyament en entorns d'aprenentatge a través de textos (tests estandarditzats, tutors intel·ligents i eines d'investigació). També s'investiguen les condicions de l'entorn de tasca, com ara el format de les preguntes o la interfície de tasca, que influeixen en l'aprenentatge.

Tecnologia instruccional

Disseny de propostes i eines instruccionals que potencien l'aprenentatge actiu i significatiu.

Transferència de coneixement i difusió: elaboració de recursos i formació de docents

Es proposen processos de transferència i difusió de cara a la innovació social i educativa.

Trànsit i seguretat viària

Les temàtiques de recerca i desenvolupament són molt àmplies i entre les mateixes destaquen, els estudis epidemiològics, investigació d'accidents, causes de l'accidentalitat, els factors de risc, els grups de risc, usuaris vulnerables, els comportaments dels conductors, els processos psicològics bàsics, les actituds, motivacions i valors subjacents als comportaments, el cas especial dels infractors i reincidents. així com en un altre pla la conducció autònoma.

Així mateix a més del factor humà són objecte d'estudi, les vies (amb diferencial atenció els punts negres i trams de concentració d'accidents, així com a la senyalització, especialment variable), els vehicles, així com l'estat de tots ells.

Álbum i·lustrat, còmic, novel·la gràfica, discurs audiovisual i fílmic en l'educació literària

Investigar en l'àlbum il·lustrat, còmic, novel·la gràfica, el discurs audiovisual i fílmic com unes eines fonamentals per a la formació lectora, literària, lingüística i mediàtica de les noves generacions.