- Universitat de València
- Fundación para la investigación del Hospital universitario La Fe de Valencia
- Bataller Mompean, Manuel
- PDI-Titular d'Universitat
- Frances Villora, Jose Vicente
- PDI-Titular d'Universitat
- Coordinador/a Curs
- Rosado Muñoz, Alfredo
- PDI-Catedratic/a d'Universitat
- Coordinador/a Curs
- Teruel Marti, Vicent Manuel
- PDI-Titular d'Universitat
- Director/a de Departament
- Antonio Gutiérrez Martín
- Irene Martínez Torres
Actualment, els pacients amb malalties neurològiques relacionades amb trastorns de moviment, com per exemple la malaltia de Parkinson, pateixen símptomes com ara tremolor, rigidesa, engarrotament, moviment lent i problemes per a caminar. Un grup d'aquests pacients no respon a teràpies farmacològiques, i una opció de tractament per a ells pot ser l'implant d'elèctrodes mitjançant cirurgia amb la tècnica d'estimulació cerebral profunda (DBS: Deep Brain Stimulation) amb l'objectiu d'eliminar aquests símptomes. La DBS s'aplica en la malaltia de Parkinson utilitzant com a diana d'aplicació el nucli subtalàmic, que abasta una àrea d'aproximadament 2-5 mm. La seua reduïda grandària fa que la implantació d'elèctrodes crònics siga crítica, i depenga completament de l'experiència del neuròleg/neurofisiòleg. El problema principal és, per tant, la correcta localització de l'elèctrode d'estimulació. Per a això, en diferents punts de la trajectòria d'implant s'obté un registre microelèctrode, que permet analitzar l'activitat neuronal en cada zona. Generalment, la interpretació del microregistre es realitza pel neurocirurgià durant la intervenció. A causa de la complexitat dels senyals obtinguts, i a la variabilitat interpacient, aquesta interpretació comporta un cert marge d'error.
Personal investigador de la Universitat de València (UV) en col·laboració amb investigadors de la Fundació per a la investigació de l'Hospital universitari La Fe de València han desenvolupat un nou programari denominat DBScan que és una eina d'ajuda en cirurgia d'estimulació cerebral aplicada a la malaltia de Parkinson. Permet obtindre informació sobre la zona objectiu i la posició final òptima de l'elèctrode d'estimulació profunda a partir del processament del senyal de registre amb microelèctrodes per a l'aplicació òptima de la tècnica d'estimulació cerebral profunda.
El nou programari seria aplicable en el sector d'equips mèdics de neurocirurgia funcional de trastorns del moviment. Permetria afegir major funcionalitat, precisió i optimització de resultats a aquests equips, complementant els equips de microregistre convencionals. A més del tractament de la malaltia de Parkinson, també podria aplicar-se a altres patologies en les quals s'utilitza la DBS com a teràpia simptomàtica com per exemple epilèpsia.
Els principals avantatges aportats per la invenció són:
- Optimització de la zona d'implantació de l'elèctrode.
- Major precisió en la localització de l'implant degut a l'òptima interpretació dels registres.
- Benefici clínic per al pacient per l'adequada posició de l'implant i per tant minimització d'efectes adversos.
- Propietat intel·lectual registrada
Campus de Blasco Ibáñez
C/ Amadeu de Savoia, 4
46010 València (València)