Logo de la Universitat de València Logo Grup d'Investigació en Pedagogies Culturals - CREARI Logo del portal

Jornades museus virtuals

  • 9 d’octubre de 2023

XII Jornades Internacionals d'Investigació en Educació Artística

Aula 1 Edifici Instituts d'Investigació Tarongers UV C/ Serpis, 29

València, 9 i 10 de novembre de 2023

Cartel jornadas museos virtuales


En estes Jornades analitzem la novetat que suposa educar en museus virtuals, amb la intenció d'arribar a conclusions interessants dins dels àmbits de la cultura, l'educació i l'ús pedagògic d'institucions que actualment estan desenvolupant un important vessant digital. Les Jornades consoliden els treballs que realitzem en el grup CREARI durant els últims anys, tractant aspectes referits a l'educació en arts i la cultura visual des de l'àmbit pedagògic. Estan pensades per a aquelles persones que tant des de la perspectiva professional com des de la pràctica educativa puguen estar interessades a analitzar la situació actual i gestionar propostes de futur en el terreny de l'educació en museus i patrimonis, les humanitats digitals i la intel·ligència artificial. Analitzem les novetats tecnològiques i els nous usos educatius i creatius de les derives tecnològiques digitals.

Les identitats creatives durant la joventut emergixen i patixen transformacions, per la qual cosa les generacions joves són més susceptibles a les experiències socials, emocionals i relacionals, que poden influir tant positiva com negativament el progrés de la identitat creativa. L'avanç de la creativitat en adolescents és una àrea d'investigació que ha d'abordar-se acadèmicament. Hem d'intentar que els museus es convertisquen en espais fecunds d'interacció, i també en un entorn de relació per a públics joves, així com per a usuaris de totes les edats. La problemàtica educativa i de mediació que suposa la introducció de les derives digitals ens anima a reconéixer que la situació de les institucions patrimonials que els museus necessiten suposa una major presència en la investigació universitària. Si bé hi ha una eclosió de pràctiques i usos dels museus, necessitem també reunions acadèmiques com esta perquè la gent que investiga dispose de trobades presencials que animen la reflexió i el diàleg.


L'accessibilitat a aplicacions en xarxa constituïx un factor de reconeixement dels museus com a espai amb moltíssimes possibilitats d'acostament cap a l'alumnat i el professorat, un fenomen que posa a la disposició d'usuaris de totes les edats programes i aplicacions amb les quals compartir realitats que fins ara havien sigut pràcticament desateses per les investigacions acadèmiques. L'altre gran repte de la difusió i anàlisi del que està passant amb els museus és l'aparició de nous models virtuals que estan incorporant-se al món de l'oci i l'entreteniment per a replantejar constantment les pràctiques educatives. A causa de la nostra tradició en investigació sobre imatge i educació, havent treballat des de fa dècades en les qüestions relacionades a la cultura visual i l'ensenyament, considerem que el grup Creari d'Investigació en Pedagogies Culturals (GIUV2013-103) de la Universitat de València està preparat per a assumir este repte acadèmic i universitari que requerix una investigació acurada i solvent del que està passant i d'allò que desitgem millorar en tot el referit a educació en museus i pedagogies del patrimoni cultural.

 

PROGRAMA

Dijous 9 novembre 2023

Mesa de Ponents 1: El papel de las mujeres y los colectivos minorizados en los museos virtuales y en la educación patrimonial

  • Paula Jardón Giner (Universitat de València) “Las mujeres en los museos”
  • Anita Macauda (Universidad de Bolonia, Italia) “Museos virtuales y actividad académica universitaria”
  • Fernando Garcia Granada (Museu Informàtica UPV) “El museo de informática como herramienta educativa”
  • Liliane Cuesta (Museo de Cerámica González Martí, Valencia) “Presencia de las mujeres en los museos”
  • Estrella Rodríguez Roncero “Las prácticas en el museo durante la formación de mediadores educativos”

Mesa Ponents 2: La formación de docentes para educar en museos desde la sensibilidad y el respeto

  • Ricard Ramon Camps (Universitat de València) “Educar en el respeto también en los museos virtuales”
  • Fernando Miranda Somma (Universidad de la República, Uruguay) “No alcanza con ver la exposición: conceptos, afectos, y ética para educar en museos”
  • Chiara Panciroli (Universidad de Bolonia, Italia) “Innovación educativa en el MoDE Museo Officina dell’Educazione”
  • Alex Meza (Departamento de Educación y Formación en Artes y Cultura. Ministerio de las Culturas, las Artes y el Patrimonio, Chile) “Archivo digital y didácticas de borde para la participación cultural”
  • Pilar Rivero Gracia (Universidad de Zaragoza) “Museos virtuales y educación: del aprendizaje multimedia al paradigma cocreativo”

Divendres 10 de novembre de 2023

Mesa de ponents 3: Mediación educativa en los museos virtuales

  • Marc Ribera Giner (Universitat Jaume I) “El encaje de la mediación educativa en los museos virtuales”
  • José Luis Cenis (Universidad de Murcia) "Una versión virtual del Museo de la Seda de La Sericícola de Murcia"
  • Mikel Asensio Brouard (Universidad Autónoma de Madrid) “Los departamentos educativos de museos ante el reto virtual”
  • Maria Dolores Soto González “La formación de educadores en mediación y educación artística”
  • Solimán López Cortez (Harddiskmuseum, Francia) “Museos en el aire”

Mesa de ponents 4: Investigación en educación patrimonial y museos virtuales

  • Ricard Huerta (Universitat de València) “Investigación sobre museos virtuales en arte y educación patrimonial”
  • Joao Paulo Queiroz (Universidade de Lisboa, Portugal) “Los museos virtuales como patrimonio inmaterial”
  • Germán Navarro Espinach (Universidad de Zaragoza) “Disidencias LGTB+ en el museo virtual Museari”
  • Olaia Fontal Merillas (Universidad de Valladolid) “Eclosiona la investigación en educación patrimonial”
  • Silvia Alderoqui (Centro Cultural de la Ciencia C3, Buenos Aires, Argentina) “Patrimonios y educación en los museos online”

Sessions de Comunicacions

Comunicacions Sessió 1. Dijous 9/11/2023 Coordina Alex Macharowski

  • Vicente Monleón Oliva “El concepto de "museo" en el cine de animación”
  • Alejandro Macharowski “Mi experiencia didáctica en el MuVIM de València”
  • Frederic Torres Úbeda y Ruth García Martín “El videojuego como museo virtual portátil”
  • Núria Solá Llavata “Arquitectura efímera en entornos virtuales: las Fallas de Valencia.com”
  • Joan Josep Soler Navarro “Museari. La función del arte LGTBIQ+ a través del museo virtual”
  • Manuel de J. Rondón “Una grandiosa Col·laboración en la comunicación y aporte a través de la distancia”

Comunicacions Sessió 2. Divendres 10/11/2023 Coordina David Mascarell

  • David Mascarell Palau “Propuestas museísticas con tecnologías en espacios físicos, híbridos y virtuales”
  • Begonya Soler Mayor, Paula Jardón Giner y Beatriz Sánchez Justicia “Interacción y educación virtual en la exposición "Pastwomen: otras miradas al pasado"
  • Ramona Rodríguez López y Mª Dolores Soto González “Museos virtuales: cultura digital y retos en la mediación educativa”
  • Santiago Vañó Candeal “La difusión patrimonial a través del Museu Virtual de Quart de Poblet”
  • David López Ruiz y Carmen María Navarro Nicolás “Salidas escolares y formación docente: espacios expositivos como punto de encuentro”

Direcció
Ricard Huerta

Organitza
CREARI Grupo de Investigación en Pedagogías Culturales (GIUV2013-103)

Col·labora

  • Conselleria d’Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital
  • LAS NAVES. Centre d’Innovació de l’Ajuntament de València
  • Institut de Creativitat i Innovacions Educatives. Universitat de València
  • AVALEM Associació Valenciana d’Educadors de Museus i Patrimonis
  • EARI Educación Artística Revista de Investigación

Comité Científic Internacional

  • Albert Macaya Ruiz (Universitat Rovira i Virgili)
  • Alfredo José Ramón Verdú (Universidad de Murcia)
  • Amaia Arriaga (UPV-EHU)
  • Ana Mae Barbosa (Universidade de Goiàs, BRASIL)
  • Antonio F. Rodríguez Hernández (Universidad de La Laguna)
  • Felipe Rivas San Martín (Artista, CHILE)
  • Gabriela Augustowsky (Universidad de las Artes, ARGENTINA)
  • Gemma Carbí Ribugent (Universitat de Girona)
  • José Carlos Escaño (Universidad de Murcia)
  • José Víctor Villalba (Universidad de Murcia)
  • Julia R. Gallego García (MUSAC)
  • Lilian Amaral (Universidade de Sao Paulo, BRASIL)
  • Mila Milene Chiovatto (BRASIL)
  • Nuria Rodríguez Ortega (Universidad de Almería)
  • Pablo Coca Jiménez (Universidad de Valladolid)

Comité organitzador internacional

  • Amparo Alonso Sanz (Universitat de València)
  • Andrea Granell Querol (Universitat de Barcelona)
  • Daniela Gil Salom (Universitat Politècnica de València)
  • David Mascarell Palau (Universitat de València)
  • Eliseo Marzal Calatayud (Universitat Politècnica de València)
  • Vicente Monleón Oliva (Universitat de València)
  • Luis Pablo Orozco Varela (Universidad Nacional de COSTA RICA)
  • María Vidagañ Murgui (Universitat Jaume I)
  • Pablo Rojas Durán (Ministerio de las Culturas, CHILE)
  • Paula Jardón Giner (Universitat de València)
  • Ramón Cabrera Salort (Instituto Superior de Artes, CUBA)
  • Ricardo Domínguez Ruiz (Universitat de València)
  • Ricard Ramon Camps (Universitat de València)
  • Silvia Cirielo (Università Roma Tre, ITALIA)
  • Sofía Marín Cepeda (Universidad de Valladolid)