XII Jornades Internacionals d'Investigació en Educació Artística
Aula 1 Edifici Instituts d'Investigació Tarongers UV C/ Serpis, 29
València, 9 i 10 de novembre de 2023
En estes Jornades analitzem la novetat que suposa educar en museus virtuals, amb la intenció d'arribar a conclusions interessants dins dels àmbits de la cultura, l'educació i l'ús pedagògic d'institucions que actualment estan desenvolupant un important vessant digital. Les Jornades consoliden els treballs que realitzem en el grup CREARI durant els últims anys, tractant aspectes referits a l'educació en arts i la cultura visual des de l'àmbit pedagògic. Estan pensades per a aquelles persones que tant des de la perspectiva professional com des de la pràctica educativa puguen estar interessades a analitzar la situació actual i gestionar propostes de futur en el terreny de l'educació en museus i patrimonis, les humanitats digitals i la intel·ligència artificial. Analitzem les novetats tecnològiques i els nous usos educatius i creatius de les derives tecnològiques digitals.
Les identitats creatives durant la joventut emergixen i patixen transformacions, per la qual cosa les generacions joves són més susceptibles a les experiències socials, emocionals i relacionals, que poden influir tant positiva com negativament el progrés de la identitat creativa. L'avanç de la creativitat en adolescents és una àrea d'investigació que ha d'abordar-se acadèmicament. Hem d'intentar que els museus es convertisquen en espais fecunds d'interacció, i també en un entorn de relació per a públics joves, així com per a usuaris de totes les edats. La problemàtica educativa i de mediació que suposa la introducció de les derives digitals ens anima a reconéixer que la situació de les institucions patrimonials que els museus necessiten suposa una major presència en la investigació universitària. Si bé hi ha una eclosió de pràctiques i usos dels museus, necessitem també reunions acadèmiques com esta perquè la gent que investiga dispose de trobades presencials que animen la reflexió i el diàleg.
L'accessibilitat a aplicacions en xarxa constituïx un factor de reconeixement dels museus com a espai amb moltíssimes possibilitats d'acostament cap a l'alumnat i el professorat, un fenomen que posa a la disposició d'usuaris de totes les edats programes i aplicacions amb les quals compartir realitats que fins ara havien sigut pràcticament desateses per les investigacions acadèmiques. L'altre gran repte de la difusió i anàlisi del que està passant amb els museus és l'aparició de nous models virtuals que estan incorporant-se al món de l'oci i l'entreteniment per a replantejar constantment les pràctiques educatives. A causa de la nostra tradició en investigació sobre imatge i educació, havent treballat des de fa dècades en les qüestions relacionades a la cultura visual i l'ensenyament, considerem que el grup Creari d'Investigació en Pedagogies Culturals (GIUV2013-103) de la Universitat de València està preparat per a assumir este repte acadèmic i universitari que requerix una investigació acurada i solvent del que està passant i d'allò que desitgem millorar en tot el referit a educació en museus i pedagogies del patrimoni cultural.
PROGRAMA
Dijous 9 novembre 2023
Mesa de Ponents 1: El papel de las mujeres y los colectivos minorizados en los museos virtuales y en la educación patrimonial
- Paula Jardón Giner (Universitat de València) “Las mujeres en los museos”
- Anita Macauda (Universidad de Bolonia, Italia) “Museos virtuales y actividad académica universitaria”
- Fernando Garcia Granada (Museu Informàtica UPV) “El museo de informática como herramienta educativa”
- Liliane Cuesta (Museo de Cerámica González Martí, Valencia) “Presencia de las mujeres en los museos”
- Estrella Rodríguez Roncero “Las prácticas en el museo durante la formación de mediadores educativos”
Mesa Ponents 2: La formación de docentes para educar en museos desde la sensibilidad y el respeto
- Ricard Ramon Camps (Universitat de València) “Educar en el respeto también en los museos virtuales”
- Fernando Miranda Somma (Universidad de la República, Uruguay) “No alcanza con ver la exposición: conceptos, afectos, y ética para educar en museos”
- Chiara Panciroli (Universidad de Bolonia, Italia) “Innovación educativa en el MoDE Museo Officina dell’Educazione”
- Alex Meza (Departamento de Educación y Formación en Artes y Cultura. Ministerio de las Culturas, las Artes y el Patrimonio, Chile) “Archivo digital y didácticas de borde para la participación cultural”
- Pilar Rivero Gracia (Universidad de Zaragoza) “Museos virtuales y educación: del aprendizaje multimedia al paradigma cocreativo”
Divendres 10 de novembre de 2023
Mesa de ponents 3: Mediación educativa en los museos virtuales
- Marc Ribera Giner (Universitat Jaume I) “El encaje de la mediación educativa en los museos virtuales”
- José Luis Cenis (Universidad de Murcia) "Una versión virtual del Museo de la Seda de La Sericícola de Murcia"
- Mikel Asensio Brouard (Universidad Autónoma de Madrid) “Los departamentos educativos de museos ante el reto virtual”
- Maria Dolores Soto González “La formación de educadores en mediación y educación artística”
- Solimán López Cortez (Harddiskmuseum, Francia) “Museos en el aire”
Mesa de ponents 4: Investigación en educación patrimonial y museos virtuales
- Ricard Huerta (Universitat de València) “Investigación sobre museos virtuales en arte y educación patrimonial”
- Joao Paulo Queiroz (Universidade de Lisboa, Portugal) “Los museos virtuales como patrimonio inmaterial”
- Germán Navarro Espinach (Universidad de Zaragoza) “Disidencias LGTB+ en el museo virtual Museari”
- Olaia Fontal Merillas (Universidad de Valladolid) “Eclosiona la investigación en educación patrimonial”
- Silvia Alderoqui (Centro Cultural de la Ciencia C3, Buenos Aires, Argentina) “Patrimonios y educación en los museos online”
Sessions de Comunicacions
Comunicacions Sessió 1. Dijous 9/11/2023 Coordina Alex Macharowski
- Vicente Monleón Oliva “El concepto de "museo" en el cine de animación”
- Alejandro Macharowski “Mi experiencia didáctica en el MuVIM de València”
- Frederic Torres Úbeda y Ruth García Martín “El videojuego como museo virtual portátil”
- Núria Solá Llavata “Arquitectura efímera en entornos virtuales: las Fallas de Valencia.com”
- Joan Josep Soler Navarro “Museari. La función del arte LGTBIQ+ a través del museo virtual”
- Manuel de J. Rondón “Una grandiosa Col·laboración en la comunicación y aporte a través de la distancia”
Comunicacions Sessió 2. Divendres 10/11/2023 Coordina David Mascarell
- David Mascarell Palau “Propuestas museísticas con tecnologías en espacios físicos, híbridos y virtuales”
- Begonya Soler Mayor, Paula Jardón Giner y Beatriz Sánchez Justicia “Interacción y educación virtual en la exposición "Pastwomen: otras miradas al pasado"
- Ramona Rodríguez López y Mª Dolores Soto González “Museos virtuales: cultura digital y retos en la mediación educativa”
- Santiago Vañó Candeal “La difusión patrimonial a través del Museu Virtual de Quart de Poblet”
- David López Ruiz y Carmen María Navarro Nicolás “Salidas escolares y formación docente: espacios expositivos como punto de encuentro”
Direcció
Ricard Huerta
Organitza
CREARI Grupo de Investigación en Pedagogías Culturales (GIUV2013-103)
Col·labora
- Conselleria d’Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital
- LAS NAVES. Centre d’Innovació de l’Ajuntament de València
- Institut de Creativitat i Innovacions Educatives. Universitat de València
- AVALEM Associació Valenciana d’Educadors de Museus i Patrimonis
- EARI Educación Artística Revista de Investigación
Comité Científic Internacional
- Albert Macaya Ruiz (Universitat Rovira i Virgili)
- Alfredo José Ramón Verdú (Universidad de Murcia)
- Amaia Arriaga (UPV-EHU)
- Ana Mae Barbosa (Universidade de Goiàs, BRASIL)
- Antonio F. Rodríguez Hernández (Universidad de La Laguna)
- Felipe Rivas San Martín (Artista, CHILE)
- Gabriela Augustowsky (Universidad de las Artes, ARGENTINA)
- Gemma Carbí Ribugent (Universitat de Girona)
- José Carlos Escaño (Universidad de Murcia)
- José Víctor Villalba (Universidad de Murcia)
- Julia R. Gallego García (MUSAC)
- Lilian Amaral (Universidade de Sao Paulo, BRASIL)
- Mila Milene Chiovatto (BRASIL)
- Nuria Rodríguez Ortega (Universidad de Almería)
- Pablo Coca Jiménez (Universidad de Valladolid)
Comité organitzador internacional
- Amparo Alonso Sanz (Universitat de València)
- Andrea Granell Querol (Universitat de Barcelona)
- Daniela Gil Salom (Universitat Politècnica de València)
- David Mascarell Palau (Universitat de València)
- Eliseo Marzal Calatayud (Universitat Politècnica de València)
- Vicente Monleón Oliva (Universitat de València)
- Luis Pablo Orozco Varela (Universidad Nacional de COSTA RICA)
- María Vidagañ Murgui (Universitat Jaume I)
- Pablo Rojas Durán (Ministerio de las Culturas, CHILE)
- Paula Jardón Giner (Universitat de València)
- Ramón Cabrera Salort (Instituto Superior de Artes, CUBA)
- Ricardo Domínguez Ruiz (Universitat de València)
- Ricard Ramon Camps (Universitat de València)
- Silvia Cirielo (Università Roma Tre, ITALIA)
- Sofía Marín Cepeda (Universidad de Valladolid)