Logo de la Universitat de València Logo Projecte investigació Generiza Logo del portal

Memòria

2023
Durant el seu primer any d’execució, el projecte GENERIZA es va desenvolupar sota el títol Fomentar la perspectiva de gènere en la docència universitària, l’aprenentatge i la investigació estudiantil (Codi: NOU_PID, UV-SFPIE_PID-2079003). En aquesta primera fase es van dur a terme diverses activitats orientades a promoure la integració de la perspectiva de gènere en la pràctica acadèmica:

  • Implementació de docència internacional compartida i a distància entre professorat i estudiantat de les tres universitats participants (València, Roma i Perú), centrada en l’aprenentatge amb enfocament de gènere.

Organització de tallers formatius amb la participació d’especialistes, destinats a enfortir els vincles entre la universitat i el seu entorn social, associatiu i internacional, així com a diversificar els continguts docents. Entre ells destaquen:

  • On són les dones? Literatura i activisme contra la violència de gènere, impartit per la Dra. Angela di Matteo, professora de Literatura a la Universitat de Roma TRE.
  • Conversació amb Eva Perarnau, autora d’Aceras, novel·la que aborda l’eixida de l’armari d’una jove lesbiana durant el tardofranquisme.
  • Taller Gènere i memòria històrica des del fotoperiodisme i la investigació, a càrrec de la fotoperiodista Eva Mañez, que va presentar el seu llibre Paterna: la memòria de l’horror.

2024

El projecte es va renovar sota el títol Vídeos per la igualtat: aprenentatge col·laboratiu amb perspectiva de gènere (Codi: 2735719). En aquesta nova fase s’hi va aplicar una metodologia de cocreació de recursos audiovisuals en diferents assignatures, amb l’objectiu d’impulsar l’aprenentatge actiu de l’estudiantat i promoure la integració de la perspectiva de gènere en l’ensenyament superior.

  • Assignatura Polítiques de gènere i teories del discurs, del Grau en Comunicació Audiovisual de la Universitat de València, impartida per la coordinadora del projecte.
  • Assignatura Literatura hispanoamericana, del Grau en Estudis Hispànics de la Universitat Roma TRE (Itàlia), impartida per la professora Angela Di Matteo, membre de l’equip.

La metodologia busca implicar l’alumnat en el seu propi procés d’aprenentatge i fomentar la producció de continguts curriculars mitjançant el treball col·laboratiu orientat a la creació de recursos audiovisuals sobre igualtat i gènere.

Entre els resultats obtinguts destaca la realització de 16 produccions audiovisuals: 12 píndoles educatives i 4 vídeos divulgatius centrats en diferents temàtiques vinculades amb la igualtat de gènere.

El projecte ha comptat amb la col·laboració d’entitats de la societat civil, com l’associació Tela para el Kambio, dedicada a l’educació de xiquetes en situació de vulnerabilitat, i l’Associació SOMLLAR, que ofereix atenció integral a joves en risc d’exclusió social.

A més, es van dur a terme diverses activitats formatives i de difusió:

  • Xarrada formativa Perspectiva de gènere en la cooperació al desenvolupament, impartida per Cristina Vallejo Abad, cooperant i coordinadora del projecte Tela para el Kambio i membre de GENERIZA (31 d’octubre de 2023).
  • Jornada de debat obert Els reptes socials i laborals de les dones joves: present i futur a l’audiovisual valencià (14 de març).
  • Conferència Figures del desig. De Marcel Proust a Chantal Akerman, impartida per la Dra. Uta Fleten, catedràtica de la Universitat de Leipzig.
  • Trobada-debat Literatura i periodisme contra la LGTBIfòbia en contextos repressors, amb la participació de Trifonia Melibea Obono i Murad Udeh (6 de maig, Espai Cultural de la Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació).

2025

El projecte es va renovar sota el títol GENERIZA: Codocència i aprenentatge col·laboratiu per la igualtat (Codi: 3320651). En el marc d’aquesta nova edició es van desenvolupar diverses accions orientades a la innovació docent i a la promoció de la igualtat de gènere en l’àmbit universitari:

  • Implementació de la metodologia d’aula invertida i d’experiències de docència a distància entre institucions participants.
  • Organització de la II Jornada Internacional del projecte, dedicada a l’intercanvi de bones pràctiques i al reforç de xarxes acadèmiques al voltant de la igualtat de gènere en l’educació superior.

2026

El projecte ha sigut renovat per quart any consecutiu sota el títol Per una tecnologia igualitària i inclusiva: conscienciar sobre el biaix de gènere en la intel·ligència artificial (Codi: 3900174). El seu objectiu principal és promoure el desenvolupament del pensament crític de l’estudiantat respecte als continguts amb biaix de gènere presents en les plataformes digitals i tecnològiques, amb especial atenció als generats per la intel·ligència artificial generativa.