University of Valencia logo Logo SATTUi Logo del portal

Mesa Negociadora, 11 de desembre de 2023

  • December 11st, 2023
Mesa Negociadora 11  de desembre de 2023

MESA NOGOCIADORA 

Dilluns, 11 de desembre de 2023, a les 9:00 hores

ORDRE DEL DIA:

1. Lectura i aprovació de l’acta de la sessió anterior.

    S’APROVA.

2. Aprovació, si escau, de la modificació del Reglament de selecció del PDI de la Universitat de València, referida als barems de selecció del professorat contractat.

    S’APROVA. *

3. Aprovació, si escau, de l’addenda al calendari general de la Universitat de València per a l’any 2024.

    S’APROVA.

4. Aprovació, si escau, dels criteris per a la provisió temporal de llocs de treball en la plantilla del Personal Tècnic, de Gestió i d’Administració i Serveis (PTGAS) de la Universitat de València.

    S’APROVA, amb el compromís de realitzar un estudi de l'afinitat. Entrarà en vigor l'1 de gener de 2024.

5. Torn obert de paraules.

     De les qüestions que sorgiren, destaquem les següents:

  • Negociació i implementació del Manual de Tutorització del personal de nou ingrés (per oposició, per concurs, per qüestions de salut, etc.).
  • S’ha recordat la promesa de la Rectora, d’una paga compensatòria del complement específic en el mes de març, per al PTGAS: la gerència està a l’espera de l'elaboració i aprovació de la Llei de Pressupostos per al 2024, per si hi ha algun mecanisme legal que ho permeta.
  • Revisió i negociació dels permisos per malaltia de familiar (teníem un dia més, per a cada situació, del determinat a l’EBEP, però en aquests moments s'hi ha igualat).
  • Publicació de les convocatòries pendents de l’OPO del PTGAS: és imminent la publicació de les primeres huit convocatòries de l’OPO del 2021 (no coincidixen amb les proves de consolidació que estan en execució).
  • Suspensió d’algunes convocatòries de l’Oferta Extraordinària de Consolidació del PTGAS: cada convocatòria tindrà un tractament diferenciat.
  • L’estudi de càrregues de treball del S. Comptabilitat i de les consergeries: s’ha finalitzat el del S. Comptabilitat, està pendent de publicació. El de les consergeries encara no s’ha enllestit.
  • Retribucions del personal de les ajudes Margarita Salas i Maria Zambrano, sobre les quotes patronals de la Seguretat Social: la gerència presentarà recursos davant el tribunal contenciós administratiu.
  • Conversió en indefinits dels contractes per obra i servei de part del personal d'investigació i/o suport a la investigació: s’han reduït considerablement (de 900 contractes en queden 198 per transformar).

*******

* MOTIVACIÓ DE SATTUi PER APROVAR AQUESTES PROPOSTES. 

Els barems de contractació del professorat de la UVEG (PPL, Ajudant Dr, Associat, Substitut i Associat Assistencial) s’aproven atesa la necessitat urgent d'adaptar-los a la LOSU.

Entre els canvis, en destaquem 5:

1) S'ha fet un pas cap a la simplificació dels criteris, i homogeneïtzació dels apartats i subapartats a considerar en els CV, ja que els anteriors exigien massa treball inútil en les comissions de contractació. Si bé encara considerem que es poden simplificar més.

2) En els barems de “Professorat Associat”, gràcies al treball sindical durant les negociacions, s'ha augmentat el pes de l'experiència professional. Això els acosta un poc més a la idea original que va donar origen a la figura, tot i que en SATTUi considerem que encara queda una distància considerable per a aconseguir complir amb les exigències que la llei estableix per a aquesta figura i amb el seu esperit i justificació original.

3) S'estableixen barems per a la nova figura de “Professorat Substitut”, que en SATTUi considerem totalment innecessària i una nova possibilitat d'abús laboral.

4) Per a la figura de “Professor Permanent Laboral” es retiren els barems tal com es coneixien en la figura predecessora de Contractat Dr i s'estableix un procediment anàleg a la de “Professor Titular” (el mateix examen, concurs-oposició), ja que la LOSU equipara totes dues figures.

5) S'hi introdueix un apartat de mesures d'acció positiva per a la igualtat d'oportunitats. S'hi afig, en l'apartat de formació, una menció específica als cursos de formació en igualtat, encara que seria desitjable que tingueren una major puntuació, amb la finalitat d'arribar abans de l'any 2030 a l'objectiu número 5 dels ODS (Igualtat de Gènere). Mesures que considerem convenients.

SATTUi, davant la necessitat i urgència, ha donat el seu suport a aquestos barems, però considerem, i continuarem demanant, que s’han de reprendre per treballar-los millor tan bon punt passem la situació d'urgència, petició compartida per la resta de representació sindical que compta amb el compromís de la universitat d'abordar-los amb més profunditat. I, conseqüentment amb els principis que defensa SATTUi, volem donar la nostra OPINIÓ sobre tres dels aspectes anteriorment esmentats:

A) RESPECTE A LA FIGURA DE “PROFESSORAT SUBSTITUT”

Resulta obligatori fer barems o criteris de contractació, ja que és una figura que ha creat la LOSU. Però en SATTUi la considerem innecessària i perniciosa (una nova forma d'abús laboral que, a més, no calia).

Per això ens agradaria que les universitats no la utilitzaren ja que no hi estan obligades i perquè continua existint, en l'Administració Pública, la figura de l'interí/ina (per a substituir baixes/absències temporals, tant de funcionariat de carrera com de personal laboral fix), que la nostra universitat, com moltes altres empreses públiques, utilitza habitualment per a substituir temporalment a personal del PAS (ara PTGAS), però no per a substituir professorat. Discriminació per motius simplement econòmics (un interí/ina té el mateix sou i drets que la persona substituïda).

Per què no utilitzar aquesta figura també amb el professorat? Si es fera, s'evitarien molts problemes que la figura del “Substitut” crearà, com un sou de misèria i la incompatibilitat amb un altre treball en l’administració pública, que faran que el potencial professorat preparat per a substituir un Ajudant Dr, PPL, TU o CU s'abstinga d'acceptar la substitució quan siga cridat. Amb el risc que estes places queden vacants o ocupades per persones amb la carrera acabada recentment, podent afectar (encara que no necessàriament) la qualitat de la docència (per falta d'experiència). Alguna cosa semblant amb el que passa amb les places de Professorat Associat Assistencial, que queden desertes perquè les i els candidats prefereixen ser contractades/ts directament per l'hospital, que els paga molt més que la universitat per realitzar les mateixes funcions.

B) RESPECTE A LA FIGURA DE “PROFESSORAT ASSOCIAT

SATTUi sempre hem defensat una solució per aquest personal que porta molts anys ajudant a les universitats, perquè ha sigut víctima d'abusos pels seus ocupadors, incomplint la llei. Pel que en SATTUi considerem, i així ho hem defensat, que no s'hauria de seguir amb aquest abús, ni continuar utilitzant aquesta figura per a contractar professorat que no s'ajusta a les condicions que la llei estableix per a aquesta figura, per a no augmentar el problema. Tret que canvie la llei, i sembla que no ho farà, ja que esta figura i els seus requisits s'ha mantingut en les 3 últimes lleis generals d'universitats: professionals de prestigi que porten la seua experiència professional a la universitat. Açò va ser la justificació per aquesta figura, i a açò haurien de tendir les universitats a ajustar-se.

En primer lloc, a la condició de “professional”, que no necessàriament ha de ser autònom (pot ser treballador per compte d'altri, contractat com a professional –ep!: si és metge/ssa, contractat en una empresa, però com a metge/ssa, convé aclarir-).

La definició de “professional” (amb titulació superior) està definida en les directives 2005/36/CE, 2006/100/CE i 2013/55/UE, que han de ser transposades per cada estat de la UE (veure professions regulades i títols oficials que habiliten per a l'exercici de la professió, a Espanya: https://academico.unizar.es/ofiplan/titulos-profesiones-reguladas).

L'exercici professional en qualsevol d'aquestes titulacions, que habiliten per a això, té l'obligatorietat de la col·legiació (Llei 2/1974, de 13 de febrer, sobre Col·legis Professionals, amb el seu reflex en l'àmbit del País València en la Llei 6/1997, de 4 de desembre, de Consells i Col·legis Professionals de la Comunitat Valenciana, que afig o inclou l'obligació d'una assegurança de responsabilitat civil).

Com, a més, la LOSU continua establint que la contractació d'un/una professor/a associat/da ha d'estar justificat per la seua especialització professional, per la qual cosa en aquelles titulacions que tenen versió professional hauria d'exigir-se un certificat del seu Col·legi Professional, en el qual conste la seua antiguitat i la seua especialització. En aquells casos en els quals encara no existisca Col·legi Professional, podria ser la corresponent associació professional la que ho emetera. La seua antiguitat (anys en exercici) podria ser presa com un indicador de prestigi, en absència d'un altre millor.

Per això, des de SATTUi proposem per a les persones que puguen ser contractades en aquesta figura, 3 condicions:

1) Que el Professorat Associat siga realment professional en exercici (per compte propi o alié). Per a això la seua formació i titulació ha d'ajustar-se a alguna de les professions regulades a Espanya, ja referides anteriorment.

2) Que la seua professió i especialització professional tinga a veure amb la plaça (connexió) per a la qual es pretén contractar, ja que la seua contractació haurà de ser justificada per la seua especialització professional.

Nota: totes dues condicions (si existeix per a aqueix professional l'obligatorietat de col·legiació) es demostren amb un certificat emés pel Col·legi Professional corresponent, en el qual no sols diu si està col·legiat, sinó si exerceix, els anys que porta exercint i en quina especialitat o especialitats ho ha fet. Dades fonamentals per a poder complir la llei.

3) Les assignatures i/o matèries a impartir, cas que hagen de fer-ho, hauran d'estar directament relacionades amb la seua especialitat professional.

Nota: això significa que no podran impartir qualsevol assignatura o matèria, ni entraran en el procés habitual que se segueix per a triar assignatura, la docència a impartir, si es dona, haurà d'estar especificada en el seu contracte, raó per la qual se li contracta (hi ha jurisprudència, ací a València, d'això).

C) RESPECTE A LA SIMPLIFICACIÓ DELS BAREMS DE CONTRACTACIÓ (per a les figures d’Ajudant Dr, etc.)

En SATTUi, i ens consta que més companyes i companys, considerem necessari simplificar al màxim els barems de contractació, analitzant quins apartats són els realment rellevants per a cada figura. I eliminar els irrellevants o aquells que no discriminen (bé perquè tots/es les i els candidats/es hi aconseguixen la màxima puntuació permesa, bé perquè totes i tots ja compleixen eixa condició, ex. C1), o bé perquè contribueixen tan poc a la puntuació final que tindre o no mèrits en aqueixos apartats del barem no afecta significativament a la puntuació final de les candidates i candidats que es presenten.

No obstant això, la presència d'aquestos apartats exigix un tremend esforç i temps a les Comissions de contractació que han de puntuar totes i tots el i les candidates en aqueixos apartats, i que, en cas de cometre's error, malgrat que la puntuació final no es veja afectada, és motiu de recurs, prolongant encara més el temps i el treball.

Per a acabar, dir que SATTUi continuarà negociant i treballant en el Reglament de Selecció de Personal Docent i/o Investigador, que també ha d'adaptar-se a la LOSU. Els articles 19 i 20 d'aquest reglament ja estan consensuats i van ser aprovats en aquesta MN (d'11 de desembre), però encara en queden d’altres pendents sobre els quals estem treballant.