
La Dra. Irene Lacruz Pérez, membre del grup INVTEA, ha sigut guardonada amb el premi Enrique Fuentes Quintana de Tesis Doctorals en la categoria de Ciències Polítiques, Sociologia i Comunicació (convocatòria 2022-2023), atorgat per la Fundació Funcas.
La tesi premiada, titulada “Representació social del trastorn de l’espectre autista: implicacions per a la inclusió educativa i social”, ha estat dirigida pels Drs. Raúl Tárraga Mínguez, Carlos Caurín Alonso i Antonio José Morales Hernández, en el marc del programa de doctorat de Didàctiques Específiques de la Universitat de València.
El treball de recerca premiat aborda l’anàlisi de la representació social del trastorn de l’espectre autista (TEA) en dos àmbits clau:
- Futurs docents: s’han analitzat les seues actituds i coneixements sobre l’alumnat amb TEA, un factor determinant per a la seua inclusió en l’entorn educatiu.
- Mitjans de comunicació: s’ha estudiat la representació del TEA en la premsa escrita i en Internet, evidenciant com aquests discursos contribueixen a formar actituds i coneixements en la societat, i en particular en el professorat.
La tesi aporta implicacions pràctiques rellevants per a la formació inicial del professorat, així com recomanacions per millorar la representació del TEA en els mitjans de comunicació, amb l’objectiu de reduir barreres i promoure una societat més inclusiva.
La concessió d’aquest premi reafirma la rellevància del treball desenvolupat pel grup INVTEA en l’àmbit de la identificació i reducció de barreres per a la inclusió educativa i social dels estudiants amb TEA.
Publicacions derivades
Els resultats derivats de la tesi doctoral premiada es poden consultar en les següents publicacions científiques:
- Lacruz-Pérez, I., Sanz-Cervera, P., & Tárraga-Mínguez, R. (2021). Teachers’ attitudes toward educational inclusion in Spain: A systematic review. Education Sciences, 11(2), 58. https://doi.org/10.3390/educsci11020058
- Lacruz-Pérez, I., Pastor-Cerezuela, G., Tárraga-Mínguez, R., & Lüke, T. (2023). Implicit and explicit measurement of pre-service teachers’ attitudes toward autism spectrum disorder. European Journal of Special Needs Education, 39(1), 1–18. https://doi.org/10.1080/08856257.2023.2185858
- Lacruz-Pérez, I., Sanz-Cervera, P., Pastor-Cerezuela, G., & Tárraga-Mínguez, R. (2021). Análisis de conocimientos sobre aulas de comunicación y lenguaje de futuros/as maestros/as. Revista Fuentes, 23(1), 53-63. https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2021.v23.i1.12291
- Lacruz‐Pérez, I., Pastor‐Cerezuela, G., Caurín‐Alonso, C., Morales‐Hernández, A. J., & Tárraga‐Mínguez, R. (2024). Debunking neuromyths: Pre‐service teachers' insights on autism spectrum disorder. Journal of Research in Special Educational Needs. https://doi.org/10.1111/1471-3802.12733
- Lacruz-Pérez, I., Morales-Hernández, A. J., Caurín-Alonso, C., & Tárraga-Mínguez, R. (2022). El eco del autismo en la prensa española: una comparativa de tres décadas. Revista Prisma Social, (36), 117-141. https://revistaprismasocial.es/article/view/4582
- Lacruz-Pérez, I., Sanz-Cervera, P., Pastor-Cerezuela, G., Gómez-Marí, I., & Tárraga-Mínguez, R. (2021). Is it possible to educate, intervene or “cure” autism spectrum disorder? A content analysis of YouTube videos. International journal of environmental research and public health, 18(5), 2350. https://doi.org/10.3390/ijerph18052350