GENTEA
CIGE/2023/81
La prevalença del trastorn de l'espectre autista (TEA) és notablement diferent segons el gènere, sent superior en homes. No obstant això, existeix evidència creixent d'un possible infradiagnòstic en dones amb TEA, atribuïble, entre altres aspectes, als criteris diagnòstics centrats en manifestacions típiques en homes. En particular, les xiquetes amb autisme tendeixen al camuflatge de les seues dificultats socials, presenten major quantitat de problemes internalitzants (com ansietat, depressió o estrès), i les seues habilitats comunicatives són amb freqüència millors que les dels xiquets. La falta de comprensió i de coneixement del fenotip femení de l'autisme per part de professionals clínics i educatius contribueix a l'infradiagnòstic del TEA en les xiquetes i dones, així com a un increment de la pressió social exercida sobre elles, de qui s'espera que s'adeqüen i adapten a les normes socials com la resta de persones neurotípiques. Això comporta importants conseqüències desfavorables per a les xiquetes i dones amb TEA, especialment per la repercussió en la seua salut mental.
Tenint això en compte, l'objectiu general del present projecte d'investigació és analitzar la intersecció de gènere en l'educació de l'alumnat amb TEA, partint de la idea que la identitat de les persones amb autisme no queda únicament reduïda a aquesta condició, sinó que altres factors com el seu propi gènere afecten les seues experiències vitals i resultats en contextos concrets, com és l'educatiu. En concret, plantegem quatre objectius específics:
- Examinar la manera en què la variable gènere ha sigut analitzada en les investigacions científiques relacionades amb la inclusió educativa de l'alumnat amb TEA en l'última dècada (2014-2023).
- Analitzar si el biaix de gènere influeix en els futurs mestres que es troben en moments diferents de la seua formació inicial a l'hora d'identificar possibles signes del TEA en l'alumnat d'educació primària.
- Analitzar la possible influència del gènere de l'alumnat amb TEA en les expectatives d'èxit dels docents en actiu i de futurs mestres d'educació infantil, primària i secundària.
- Analitzar la percepció de dones adultes amb diagnòstic de TEA nivell 1 sobre com el seu gènere ha pogut influir tant en el seu diagnòstic com en la seua trajectòria escolar.
En aconseguir aquests objectius, es derivaran conclusions significatives i implicacions importants per a la incorporació efectiva de la perspectiva de gènere en la investigació i la formació inicial i contínua del professorat sobre el TEA. La finalitat última és contribuir de manera substancial a la millora de la qualitat educativa per a les xiquetes i joves amb autisme en entorns escolars.
educació; gènere; trastorn de l'espectre autista
- Lacruz Perez, Irene
- PDI-Ajudant Doctor/A
- Vidal Esteve, Isabel
- PDI-Ajudant Doctor/A
- Tijeras Iborra, Amparo
- PDI-Prof. Permanent Laboral Ppl
- Secretari/a de Departament
- Ximena Monserrath Velez Calvo - Universidad del Azuay (Ecuador)
- GVA - GE - Grups d'investigació emergents