UVdocència:UVdocènciaUniversitat de València Logo del portal

- PIEC_2731417

Acronym PIEC_2731417
Code PIEC_2731417
Academic course 2023-2024
Educational Innovation Group Second Round. Art i Lluita a Secundària
Programme Teaching Innovation Project (PID)
Areas of knowledge Social and Legal Sciences
Start date 01/09/23
End date 31/07/24
Categories
  • Classe invertida
  • Aprenentatge basat en problemes
  • Elaboració de materials audiovisuals
  • Píndoles formatives
Keywords Educació, Art, Secundària, Formació docent
Strategic lines

Metodologies actives per a afavorir l'aprenentatge profund dels estudiants.

Introduction

Second Round és un projecte d’innovació consolidat (vinculat al Grup Consolidat GCID23_2584190) centrat en el foment de l’educació artística al món de l’Educació Secundària. Durant el curs 2023-2024 volem continuar amb el Projecte “Second Round: Art i Lluita a Secundària”, després de 8 edicions consecutives, centrant-nos en els museus com a institucions aliades, promovent aliances amb els museus inclusius i sostenibles.

El fet d’incidir en la temàtica ve reforçat per les nombroses accions que portem a terme treballant la temàtica de l’educació en museus. A més de generar activitat constant als instituts i als museus, està en marxa el projecte “Dechados, creativitat inclusiva a secundària mitjançant la relació entre museus i centres educatius” (PID2021-123007OB-I00), així com la 20ª edició del Diploma d’Especialització Educació Artística i Gestió de Museus.  Igualment reforcem l’estudi sobre la temàtica organitzant en novembre de 2023 les Jornades Museus Virtuals (XII Jornades Internacionals d’Investigació en Educació Artística). Tot aquest conjunt d’iniciatives converteixen a la Universitat de València en referent internacional sobre innovació educativa en museus. A més del professorat i l’alumnat dels centres de secundària, sempre hem comptat amb la col·laboració de AVALEM l’Associació Valenciana d’Educadors de Museus i Patrimonis, una entitat pionera a l’Estat Espanyol, que aporta un interessant punt de vista des de la mediació artística als museus, oferint també l’opció laboral a l’alumnat del Màster de Professorat d’Educació Secundària.

Resulta fonamental col·laborar amb els instituts de secundària per donar suport a la incorporació de les teories i pràctiques innovadores, així com el coneixement de les possibilitats d’aprenentatge que hi ha als museus. Pensem que l’educació no s’ha de quedar fora de les innovacions que estem vivint a nivell social, cultural i polític, atenent a la formació de docents, a través del Màster de Formació del Professorat de Secundària. També ens preocupa mantindré la formació permanent del professorat de secundària.

La vinculació directa del Màster de Professor en Educació Secundària parteix precisament del professorat i l’alumnat d’aquest Màster, que en les darreres edicions ha estat implicat al màxim en el projecte “Second Round”. La majoria dels components de l’equip del Projecte imparteixen classe tant al Màster com a centres d’Educació Secundària, com en els casos de Ricardo Domínguez, Jesús Hernandis, Ismael Lozano, Ester Ventura o Yolanda Marco. En aquesta edició incorporem també a la professora Lilia Miralles de l’EASD d’Alcoi. Entre el professorat del Màster tenim a Amparo Alonso, Ricard Ramon i David Mascarell. Comptem així mateix amb la col·laboració de professorat de secundària, entre els quals destaquem Carmen María Belmonte, Víctor Parral i Olga Olivera Tabeni i Lilia Miralles. Estem encontacte amb diferents universitats, de manera que seguim comptant amb la col·laboració de María José Gómez Aguilella (VIU), María Vidagañ (Universitat Jaume I), Emilio Martínez (Universitat Politècnica de València), Rafael Sumozas (Universidad de Castilla La Mancha) i María Dolores Arcoba (Florida Universitaria).

Objectives

Per innovar en el present hem de comptar amb les previsions de canvis que poden esdevenir en el futur. Per millorar el panorama actual ens marquem una sèrie d'objectius:

1. Generar un espai d'encontre per als professionals de l'Educació Artística

2. Fomentar un esperit col·lectiu integrador entre el professorat de Dibuix de Secundària, incorpporant qüestions de gènere i diversitat LGTB

3. Facilitar un major acostament entre l’alumnat del Master que està rebent la formació inicial de professorat de dibuix i la formació continuada dels professors que ja estan impartint la matèria als instituts

4. Establir processos de comunicació online entre el col·lectiu de professorat i els estudiants del Màster Universitari en Professor d'Educació Secundària

5.  Dissenyar plans d'acció per al foment de l'educació artística als Centres de Secundària i especialment als que disposen de Batxillerat Artístic

6. Motivar al professorat i a l'alumnat construint xarxes d'interlocució vàlides per als diferents àmbits geogràfics i de nivell educatiu

7. Crear una xarxa entre els Centres de Secundària per estimular noves investigacions i preparar als docents en matèria de recerca educativa

8. Preparar un document per marcar unes línies prioritàries de treball de cara a impulsar l'educació artística, tot atenent-nos a criteris curriculars més avançats i més innovadors

9. Implicar les TIC en la nova concepció de la generació i difusió de les imatges

10. Coordinar el treball entre universitats i secundària per promoure la innovació en educació artística

La metodologia que impulsem es basa en un model de recerca des del qual volem afavorir les narratives de vida i motivar al futur professorat (juntament amb els professionals que ja treballen) en un procés d'investigació-acció que posarà en valor allò que s'està fent al centres, propiciant un major acostament a l'alumnat

Subsidy

Subvenció concedida: 400€

Master's degrees involved
Master's Degree in Secondary Education Teacher Training
Target student body

Estudiant de Màster en Secundària

Event where it is presented

El professor Ricard Huerta va participar en el Congrés Internacional ICON-edu 2024 celebrat a Alacant, amb la ponència “Arte y tecnología digital en el Proyecto de Innovación Educativa Second Round”. Aquest important congrés organitzat per la Facultat d’Educació de la Universitat d’Alacant és una referència a nivell internacional en temes d’innovació educativa. El fet de poder presentar en un congrés d’aquestes característiques el projecte Second Round li dóna una difusió important al nostre projecte. S’ha publicat un resum de la ponència en format capítol de llibre dins del llibre de l’editorial de prestigi Octaedro, que recull una selecció de les ponències presentades al Congrés ICON-edu.

Actualment està en premsa la publicació d’un altre llibre també de la prestigiosa editorial Octaedro en el qual s’hi presenta com a capítol una reflexió del que ha suposat el treball realitzat durant els darrers anys al projecte, amb el títol “Foment de les arts i les tecnologies amb el projecte Second Round”.
Els resultats directes s’han verificat en la pràctica de l’alumnat i el professorat implicat en el projecte. Però també s’ha de valorar la reflexió que hem fet posteriorment, ja que per tal de difondre els resultats sempre ens esforcem per publicar articles en revistes indexades i llibres en editorials de prestigi.
Entenem que els processos realitzats serviran per millorar la docència a totes les especialitats del Màster de Professorat de Secundària. Queda molt de camí per recórrer per aconseguir que l'educació artística dispose d’un espai adequat. Les possibilitats que ens ofereixen els museus suposen un al·licient a tindre molt en compte, sobretot si fem servir estratègies participatives. Per als dies 8 i 9 de novembre de 2024 estem preparant les XIII Jornades Internacionals d’Investigació en Educació Artística, que enguany porten per títol “Revistes d’Art i Educació”. Les Jornades comptaran amb la participació d’especialistes internacionals en la matèria. Estem animant al professorat i a l’alumnat del Màster de Professorat de Secundària per inscriure’s, i per presentar comunicacions.
La vinculació directa del Màster de Professor en Educació Secundària parteix precisament del professorat i l’alumnat d’aquest Màster que en totes les edicions ha estat implicat al màxim en el projecte “Second Round”. La majoria dels components de l’equip del Projecte imparteixen classe tant al Màster com a centres d’Educació Secundària.

Results

Resultats obtinguts, grau de consecució dels objectius inicials
En aquesta novena edició del PIE Consolidat Second Round hem aconseguit com a Grup d’Innovació Educativa Consolidat un major grau d’implicació i responsabilitat. El fet d’haver estat reconeguts en qualitat de consolidats tant a nivell de projecte com de grup ens anima a continuar esforçant-nos per fer bé la feina, i per continuar avançant en els bons resultats.
Ens havíem proposat enfortir la relació entre el professorat universitari que participa al projecte (docents de sis universitats diferents) amb el professorat dels centres de secundària implicats, sempre tenint en compte els beneficis que comporta aquesta sinèrgia per millorar la docència al Màster de Professorat de Secundària.
Per tal de portar endavant aquest objectiu, i per enfortir la coordinació, es va fer una primera reunió preparatòria entre els membres el dimecres 18 d’octubre de 2023, en format online. Posteriorment es va fer una segona reunió el 7 de febrer de 2024, en la qual es va revisar tota l’activitat realitzada fins al moment de la reunió. En la reunió del “Second Round Art i Lluita a Secundària amb Museus Inclusius i Sostenibles” (ref. SFPIE_PIEC_2731417) del dimecres 07/02/2024, celebrada a l’Aula P4-08 Facultat de Magisteri es va fer un repàs als 8 anys del projecte “Second Round Art i Lluita a Secundària”, recordant que en cada curs concretem una temàtica diferent. Com que el present curs el tema elegit és “Museus Inclusius i Sostenibles” es va plantejar la idoneïtat de generar un material docent, que podria titular-se “Experiències als Museus Inclusius i Sostenibles”, on cada persona del grup participaria amb un text breu, de poques pàgines, a partir d’un esquema orientatiu, i fent servir com a tema allò que li resulte més pròxim, atenent a la qüestió de les visites a museus, remarcant la condició d’espais inclusius i sostenibles. També es va animar al professorat a incorporar en la seua docència, especialment al Màster de Professorat de Secundària, aprofitant els materials editats (Píndoles Second Round) i motivant a l’alumnat per presentar TFM sobre Second Round.
La tercera i última reunió del grup durant aquest curs 2023-2024 es va fer el dimecres 3 de juliol de 2024, de manera que s’ha aprofitat la convocatòria per organitzar una conferència impartida per la professora Chele Esteve, directora de la Càtedra de Bretxa Digital i Diversitat Funcional de la Universitat Politècnica de València. La professora Chele Esteve va assistir acompanyada del sotsdirector de la Càtedra. La conferència va resultar molt interessant per descobrir aspectes de la inclusió en temes digitals, i especialment en museus digitals, ja que la Càtedra DicaTEC de la UPV està generant un museu online inclusiu. Co en edicions anteriors, aquest encontre del grup amb una especialista d’un àmbit vinculat a la temàtica de l’any, sempre genera un debat interessant i productiu.
La conferència de Chele Esteve enllaça amb temàtiques molt impregnades per les temàtiques del Second Round, especialment la inclusió en els entorns digitals. Ha estat un tancament brillant d’aquest curs.
Com ja és habitual al nostre projecte, des de sempre hem establert contacte amb diferents universitats, de manera que seguim comptant amb la col·laboració María José Gómez Aguilella (VIU), María Vidagañ (Universitat Jaume I), Emilio Martínez (Universitat Politècnica de València), Rafael Sumozas (Universidad de Castilla La Mancha), Olga Olivera-Tabeni (Universitat de Lleida) i María Dolores Arcoba (Florida Universitaria), la majoria de les claus ja han confirmat la seua participació en el projecte Second Round per al pròxim curs.
Un altre objectiu previst era realitzar un conjunt de documents audiovisuals que denominem “Píldoras Second Round”. De la gravació i edició dels vídeos s’ha encarregat habitualment el TAU Taller d’Audiovisuals de la Universitat de València, amb la coordinació de Nacho Rausell i Susana Jaen. Als vídeos (càpsules) es tracten aspectes actuals, especialment relacionats amb la temàtica del projecte. En aquesta ocasió es va optar per no produir noves píndoles Second Round, ja que disposem d’un bon
Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa (SFPIE)
96 162 50 37; udie@uv.es
- 3 -
material realitzat durant els cursos anteriors, que encara cal difondre més tant entre l’alumnat del Master de Secundària com entre els professorat i alumnat dels instituts de secundària.
Entre els objectius previstos hi havia la intenció de presentar a congressos els resultats del projecte Second Round: Art i Lluita a Secundària amb Museus Inclusius i Sostenibles. S’han presentat i han estat acceptades comunicacions i ponències a congressos de caire internacional. Més avall, en l’apartat de resultats, donem el nom dels congressos i el títol de cada comunicació acceptada i presentada. Entre els objectius secundaris que tenim al projecte Second Round destaquen aquells que pretenen millorar el panorama actual de l’Educació Artística, i estem aconseguint el que ens havíem proposat:
1. Generar espais d'encontre per a professionals.
2. Fomentar un esperit col·lectiu integrador entre el professorat.
3. Establir processos de comunicació entre el col·lectiu de professorat i els estudiants del Màster.
4. Motivar al professorat i a l'alumnat a construir xarxes d'interlocució.
7. Crear una xarxa entre els Centres de Secundària per estimular noves investigacions.
8. Implicar les TIC en la nova concepció de la generació i difusió de les imatges.
Per tot el que hem exposat, i havent revisat els objectius inicials, podem dir que el grau de compliment dels objectius és alt. De fet, s’han acomplert els objectius que ens havíem marcat, i tenim la satisfacció d’haver fet difusió àmplia del projecte, especialment per la repercussió a congressos d’innovació educativa on presentem els resultats. També cal informar al respecte, que les “Píldoras Second Round” s’estan difonent al màxim tant en els centres que participen del projecte com en molts altres, inclús a nivell internacional.
L’educació artística impulsa les metodologies actives per a l’aprenentatge, especialment les ABER (Arts Based Educational Research), i les metodologies de formació docent que promouen el treball basat en projectes. Nosaltres estem incorporant aquestes metodologies en la docència, a través del projecte Second Round, i considerem molt adequades les manifestacions de l’univers digital per continuar incidint en elles. Defensar els museus inclusius i sostenibles és un dels reptes que ens havíem marcat, però que també forma part de les nostres vides a tots els nivells, especialment pel que fa a implicació en la formació de la ciutadania. De fet, el Projecte Second Round ha pogut aprofitar els avenços del I+D Nacional “DECHADOS. Creatividad inclusiva en secundaria mediante la relación entre centros educativos y museos” (PID2021-123007OB-I00), un projecte finançat pel Ministerio de Ciencia e Innovación. Gobierno de España, en la convocatoria “Proyectos de Generación de Conocimiento”, en el qual l’IP1 és Ricard Huerta, que promou aquesta recerca des del Grup CREARI d’Investigació en Pedagogies Culturals (GIUV2013-103).
Algunes de les persones que formen part de l’equip d’investigació del projecte DECHADOS formen part també del GIEC Consolidat Second Round. Aquesta circumstància privilegiada ens fa usuaris habituals dels museus, la qual cosa suposa un element de primera magnitud pel que fa a innovació, producció, consum i cultura visual. Tot això està vinculat a la motivació de l’alumnat i el professorat de secundària. El procés de generar activitats per potenciar la creativitat en les visites als museus ens fa pensar que es pot i es déu educar en aquest sentit, tot assumint que l’educació en museus és una tasca creativa vinculada la innovació docent, a més de ser una forma d’avançar en els drets de la ciutadania.
Com que està prenent força la producció d’entorns educatius digitals, el fet de generar espais innovadors i inclusius pot suposar començar a gaudir dels museus des d’una perspectiva innovadora, millorant els diferents elements que configuren la nostra vida com a docents, i la dels nostres estudiants. Reflexionem sobre la situació actual de l’educació artística i animem a establir cooperacions actives amb centres universitaris i no universitaris, entre museus i centres educatius. Conscients de la pèrdua progressiva que està tenint l’Educació Artística a Secundària, som responsables de marcar una nova estratègia de treball tenint en compte les necessitats actuals.
Com que ens anima l’interès per renovar les possibilitats que aporta la investigació i l’ensenyament al museus com a entorns educatius, hem plantejant la possibilitat de generar espais propicis per difondre el coneixement de la mediació utilitzant diferents eines i recursos:
-Explicar a l’alumnat el Màster de Secundària la importància de figura dels professionals de la medicació educativa en els museus.
-Implicar l’alumnat del Màster de Professorat de Secundària en activitats relacionades amb la defensa de la cultura inclusiva.
-Crear de tallers participatius a l’aula vinculats a la mediació educativa en museus.
-Donar a conèixer a l’alumnat el Màster de Secundària els que suposa haver mantingut durant 22 edicions el Diploma d’Especialització en Educació Artística i Gestió de Museus, títol propi de la Universitat de València.
Gràcies al desenvolupament d’aquestes accions hem pogut ampliar el coneixement de l’alumnat i el professorat en tot allò referit a la mediació educativa en museus. Tot això per elaborar noves mirades i generar possibilitats per programar visites a entorns patrimonials en el futur, en tant que pràctiques creatives als entorns formatius, especialment a l’àmbit de l’Educació Secundària. Hem generat a l’aula un espai de reflexió sense perdre de vista l’esperit de col·laboració i la implicació de l’alumnat i el professorat dels instituts. Hem intentat animar tots els àmbits docents, tant des del instituts de secundària com des de la universitat i el món acadèmic, ja que necessitem generar interès per conèixer la situació actual de l’educació artística. Defensem l’ús de les teories més innovadores que des de la museografia i des de la museologia generen entorns crítics de mediació amb una premissa àmplia i de caire integrador.
Hem seguit les pautes marcades inicialment al projecte, i considerem que les hem acomplert. Entre els resultats i evidències del projecte Second Round destaquem la divulgació de les “Píldoras Second Round”, audiovisuals que fomenten la innovació educativa a secundària. En aquest enllaç es poden visionar les càpsules audiovisuals del projecte Second Round que s’han realitzat fins ara: https://youtube.com/playlist?list=PLiPJNI1xCP1sqQS77ur-PkeyPiEQdve5z
Entre els resultats de transferència obtinguts destacar la publicació d’articles, alguns en revistes indexades en JCR i Scopus, que estan difonent a nivell internacional el que estem aconseguint al projecte Second Round. També la publicació de capítols de llibre i de llibres en editorials de prestigi.
Alonso-Sanz, A. (2023). Diálogo entre el Abordaje Triangular y el Aprendizaje Basado en Proyectos de educación artística en la formación de maestras. Invisibilidades, 18, 20-29. DOI: 10.24981/16470508.18.3
Alonso-Sanz, A. (2023). Análisis de técnicas didácticas en educación artística universitaria. Estudio de caso del Departamento de Arte de la Universidad Miguel Hernández de Elche. Observar, 17, 94-115. doi: https://doi.org/10.1344/observar.2023.17.5
Alonso-Sanz, A. (2023). SEA en defensa de la educación artística en ámbitos formales de educación. En el I Congreso Internacional Arte y Contexto Social. Encuentro para un diálogo transversal de las Artes. Organizado por GIMUPAI. Celebrado de manera bimodal en la Facultad de Bellas Artes de la Universidad Complutense de Madrid. Celebrado los días 11, 12 de mayo de 2023.
Alonso-Sanz, A. (2024). Estrategias pedagógicas artísticas en la Universidad Miguel Hernández de Elche: un estudio de caso. Arte, Individuo y Sociedad, 1-14. https://dx.doi.org/10.5209/aris.90414
Alonso-Sanz, A. & Vidagañ, M. (2024). Visual essay of the performance “El peso del pensamiento”. International Journal of Education Through Art.
Caerio Rodríguez, M., Fuentes Cid, S. & Alonso-Sanz, A. (2024). Buscando el Arte en la A de proyectos STEAM: una revisión crítica desde la Educación Artística. RIFOP Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado.
Huerta, R. (2023). Artivismo y creatividad en la formación docente: cementerios, arte y literatura. Arte y Políticas de Identidad, 29, 65–86. https://doi.org/10.6018/reapi.598721
Huerta, R. (2023). Píldoras Second Round: saberes audiovisuales para incentivar las artes en educación secundaria, en Loureiro, T. (org.) Educação: Saberes em Movimento, Saberes que Movimentam V (pp. 99-112) Editora Artemis. ISBN 978-65-87396-88-0 https://doi.org/10.37572/EdArt_2807238809
Huerta, R. (2023). Educar en disseny a secundària mitjançant les Píndoles Second Round, grafica, 11(22), 179-186 https://doi.org/10.5565/rev/grafica.262
Huerta, R. (2023). Diseño de museos: estéticas educativas y patrimoniales en la Ruta de la Seda, Aisthesis, 74, 264-289 https://doi.org/10.7764/Aisth.74.13
Huerta, R. (2023). Educación en Diseño y Sostenibilidad: los ODS y la formación en diseño del profesorado de secundaria a través del proyecto Second Round, en Queiroz, J.P. (ed.) As Artes em formação e os novos públicos no século XXI. Lisboa, 19-40 ISBN 978-989-53805-3-4
Huerta, R. (2023). Memòria i patrimoni mitjançant la investigació educativa basada en les arts. 'Cementiri Llull' a Casal Solleric. Temps d'Educació TE, 64, 153-171. https://doi.org/10.1344/TempsEducacio2023.64.10
Huerta, R. (2023). Virtual. Publicacions de la Universitat de València. ISBN 978-84-9133-594-8
Huerta, R. (2023). Art Education for adults through photography and museums, Revista Apotheke, 9(3), 171–192. https://doi.org/10.5965/24471267932023171
Huerta, R. (2023). Un docente muy avanzado a su época, un profesor de arte implicado políticamente, en A. Macharowski (ed.) Rafael Pérez Contel, un profesor innovador. Ajuntament de Xàtiva, 159-162 ISBN 978-84-09-49414-9
Huerta, R. (2024) La intervenció del disseny gràfic en els museus. Cas projecte Dechados. grafica, 24, 183-192. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/grafica.301
Huerta, R. (2024). Formar a docentes en artes mediante el Proyecto de Innovación Educativa Second Round. Cartema, 14(14), 1-20. https://doi.org/10.51359/2763-8693.2024.260577
Huerta R. (2024). Art, photography and museums for senior students. Arts & Communication, 2(1), 1740. https://doi.org/10.36922/ac.1740
Huerta, R. (2024). Museari Queer Art 7. Ajuntament de Xàtiva. ISBN: 978-84-88091-87-1
Huerta, R. (2024). Educar con imágenes. McGraw-Hill. ISBN 9788410066243
Huerta, R. (2024). Digital Education. Universitat de València. ISBN: 978-84-9133-684-6
Huerta, R., & Alfonso-Benlliure, V. (2023). Creatividad e implicación docente. Análisis de factores que influyen en el respeto a la diversidad sexual del alumnado de secundaria. Aula Abierta, 52(1), 7–14. https://doi.org/10.17811/rifie.52.1.2023.7-14
Huerta, R. & Jardon, P. (2023). Museos para educar en creatividad, Aula de Innovacion Educativa, 326, 29-34.
Huerta, R. & Navarro Espinach, G. (2023). Diseñar un museo virtual. McGraw-Hill. ISBN 9788419544742
Huerta, R., & Navarro Espinach, G. (2024). Museos LGTB y Museari, Crónicas de la Diversidad, 44, 28-32.
Huerta, R., & Panciroli, C. (2023). La belleza de la muerte. Patrimonio y memoria en la formación pedagógica. Revista Gearte, 10, 1-29. http://dx.doi.org/10.22456/2357-9854.129293
Huerta, R. & Rodríguez-López, R. (2023). Fet ací, fet per mestres. Dissenyar records i exposar art al Museu d’Informàtica de la Universitat Politècnica de València. Archivo de Arte Valenciano, 104, 309-323.
Huerta, R., & Rodríguez-López, R. (2024). El diseño de los recuerdos. Arte y tecnología en la formación del profesorado. Educación, 33(64), 135-156. https://doi.org/10.18800/educacion.202401.A002
Rodríguez-López, R., & Soto-González, M.D. (2024). Experiencia tecno-artística transdisciplinar en la formación universitària de maestros y maestras. Journal of Technology and Science Education (pendiente de publicación)
Sumozas R. (2023). Pedagogías visuales para el diseño de portadas en la frontera digital. Arte, Individuo y Sociedad, 35(1), 343-344. https://doi.org/10.5209/aris.84337
Hem portat a terme una avaluació del projecte atenent tant al professorat com a l’alumnat implicat, sol·licitant la participació en una breu enquesta que s’ha passat tant als docents com a l'alumnat del màster. Hem passat un qüestionari amb tres preguntes oportunes per valorar els resultats aconseguits:
- Creus que convé impulsar la mediació en museus al currículum de secundària?
- Com podríem incorporar les visites a museus per millorar els resultats a les classes de secundària?
- T’han resultat adequades les “Píldoras Second Round” per fomentar aspectes educatius?
De les enquestes recollides, una àmplia majoria contesten afirmativament a la primera qüestió. En la segona pregunta hi havia l’opció d’una resposta oberta, i hem trobat interessants comentaris, dels quals destaquem aquests: “He podido comprobar que los museos son aliados nuestros y que pueden fomentar la creatividad”; “”; “No sabia que hi havia tanta gent treballant als museus els temes educatius”. Pel que fa a la tercera pregunta, les respostes són afirmatives. Conscients de la pèrdua progressiva que té l’Educació Artística a Secundària, som responsables de marcar una nova estratègia de treball tenint en compte les necessitats actuals, per això activem processos com els del PIE Consolidat Second Round. Per innovar hem de comptar amb les previsions de canvis que poden esdevenir en el futur.
L’última reunió del projecte sempre ens serveix per elaborar una avaluació en la qual s’hi implica tota la gent que participa. Ens motiva el nostre paper en l’evolució dels mètodes d’investigació i la creació artística, que s’ha utilitzat des de sempre per fer intervencions que donen significat a persones, objectes, noms, artefactes, accions, o esdeveniments valuosos. Fomentem la investigació basada en les arts perquè ens acosta a les noves realitats de l’alumnat i del professorat. Com a professionals de l'art i l'educació, tenim interessos creuats entre les Ciències Socials i les Arts i Humanitats, per això mateix les nostres pràctiques sempre han estat d'un caràcter notablement mixt, híbrid i heterodox.

Teaching materials created

“Píldoras Second Round”, audiovisuals que fomenten la innovació educativa a secundària. En aquest enllaç es poden visionar les càpsules audiovisuals del projecte Second Round que s’han realitzat fins ara: https://youtube.com/playlist?list=PLiPJNI1xCP1sqQS77ur-PkeyPiEQdve5z.

Publicació d’articles, alguns en revistes indexades en JCR i Scopus, que estan difonent a nivell internacional el que estem aconseguint al projecte Second Round. També la publicació de capítols de llibre i de llibres en editorials de prestigi.
Alonso-Sanz, A. (2023). Diálogo entre el Abordaje Triangular y el Aprendizaje Basado en Proyectos de educación artística en la formación de maestras. Invisibilidades, 18, 20-29. DOI: 10.24981/16470508.18.3
Alonso-Sanz, A. (2023). Análisis de técnicas didácticas en educación artística universitaria. Estudio de caso del Departamento de Arte de la Universidad Miguel Hernández de Elche. Observar, 17, 94-115. doi: https://doi.org/10.1344/observar.2023.17.5
Alonso-Sanz, A. (2023). SEA en defensa de la educación artística en ámbitos formales de educación. En el I Congreso Internacional Arte y Contexto Social. Encuentro para un diálogo transversal de las Artes. Organizado por GIMUPAI. Celebrado de manera bimodal en la Facultad de Bellas Artes de la Universidad Complutense de Madrid. Celebrado los días 11, 12 de mayo de 2023.
Alonso-Sanz, A. (2024). Estrategias pedagógicas artísticas en la Universidad Miguel Hernández de Elche: un estudio de caso. Arte, Individuo y Sociedad, 1-14. https://dx.doi.org/10.5209/aris.90414
Alonso-Sanz, A. & Vidagañ, M. (2024). Visual essay of the performance “El peso del pensamiento”. International Journal of Education Through Art.
Caerio Rodríguez, M., Fuentes Cid, S. & Alonso-Sanz, A. (2024). Buscando el Arte en la A de proyectos STEAM: una revisión crítica desde la Educación Artística. RIFOP Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado.
Huerta, R. (2023). Artivismo y creatividad en la formación docente: cementerios, arte y literatura. Arte y Políticas de Identidad, 29, 65–86. https://doi.org/10.6018/reapi.598721
Huerta, R. (2023). Píldoras Second Round: saberes audiovisuales para incentivar las artes en educación secundaria, en Loureiro, T. (org.) Educação: Saberes em Movimento, Saberes que Movimentam V (pp. 99-112) Editora Artemis. ISBN 978-65-87396-88-0 https://doi.org/10.37572/EdArt_2807238809
Huerta, R. (2023). Educar en disseny a secundària mitjançant les Píndoles Second Round, grafica, 11(22), 179-186 https://doi.org/10.5565/rev/grafica.262
Huerta, R. (2023). Diseño de museos: estéticas educativas y patrimoniales en la Ruta de la Seda, Aisthesis, 74, 264-289 https://doi.org/10.7764/Aisth.74.13
Huerta, R. (2023). Educación en Diseño y Sostenibilidad: los ODS y la formación en diseño del profesorado de secundaria a través del proyecto Second Round, en Queiroz, J.P. (ed.) As Artes em formação e os novos públicos no século XXI. Lisboa, 19-40 ISBN 978-989-53805-3-4
Huerta, R. (2023). Memòria i patrimoni mitjançant la investigació educativa basada en les arts. 'Cementiri Llull' a Casal Solleric. Temps d'Educació TE, 64, 153-171. https://doi.org/10.1344/TempsEducacio2023.64.10
Huerta, R. (2023). Virtual. Publicacions de la Universitat de València. ISBN 978-84-9133-594-8
Huerta, R. (2023). Art Education for adults through photography and museums, Revista Apotheke, 9(3), 171–192. https://doi.org/10.5965/24471267932023171
Huerta, R. (2023). Un docente muy avanzado a su época, un profesor de arte implicado políticamente, en A. Macharowski (ed.) Rafael Pérez Contel, un profesor innovador. Ajuntament de Xàtiva, 159-162 ISBN 978-84-09-49414-9
Huerta, R. (2024) La intervenció del disseny gràfic en els museus. Cas projecte Dechados. grafica, 24, 183-192. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/grafica.301
Huerta, R. (2024). Formar a docentes en artes mediante el Proyecto de Innovación Educativa Second Round. Cartema, 14(14), 1-20. https://doi.org/10.51359/2763-8693.2024.260577
Huerta R. (2024). Art, photography and museums for senior students. Arts & Communication, 2(1), 1740. https://doi.org/10.36922/ac.1740
Huerta, R. (2024). Museari Queer Art 7. Ajuntament de Xàtiva. ISBN: 978-84-88091-87-1
Huerta, R. (2024). Educar con imágenes. McGraw-Hill. ISBN 9788410066243
Huerta, R. (2024). Digital Education. Universitat de València. ISBN: 978-84-9133-684-6
Huerta, R., & Alfonso-Benlliure, V. (2023). Creatividad e implicación docente. Análisis de factores que influyen en el respeto a la diversidad sexual del alumnado de secundaria. Aula Abierta, 52(1), 7–14. https://doi.org/10.17811/rifie.52.1.2023.7-14
Huerta, R. & Jardon, P. (2023). Museos para educar en creatividad, Aula de Innovacion Educativa, 326, 29-34.
Huerta, R. & Navarro Espinach, G. (2023). Diseñar un museo virtual. McGraw-Hill. ISBN 9788419544742
Huerta, R., & Navarro Espinach, G. (2024). Museos LGTB y Museari, Crónicas de la Diversidad, 44, 28-32.
Huerta, R., & Panciroli, C. (2023). La belleza de la muerte. Patrimonio y memoria en la formación pedagógica. Revista Gearte, 10, 1-29. http://dx.doi.org/10.22456/2357-9854.129293
Huerta, R. & Rodríguez-López, R. (2023). Fet ací, fet per mestres. Dissenyar records i exposar art al Museu d’Informàtica de la Universitat Politècnica de València. Archivo de Arte Valenciano, 104, 309-323.
Huerta, R., & Rodríguez-López, R. (2024). El diseño de los recuerdos. Arte y tecnología en la formación del profesorado. Educación, 33(64), 135-156. https://doi.org/10.18800/educacion.202401.A002
Rodríguez-López, R., & Soto-González, M.D. (2024). Experiencia tecno-artística transdisciplinar en la formación universitària de maestros y maestras. Journal of Technology and Science Education (pendiente de publicación)
Sumozas R. (2023). Pedagogías visuales para el diseño de portadas en la frontera digital. Arte, Individuo y Sociedad, 35(1), 343-344. https://doi.org/10.5209/aris.84337

Coordination
  • HUERTA RAMON, RICARD VICENT
  • PDI-Catedratic/a d'Universitat
See card
Members
  • HUERTA RAMON, RICARD VICENT
  • PDI-Catedratic/a d'Universitat
See card
  • ALONSO SANZ, MARIA AMPARO
  • PDI-Titular d'Universitat
See card
  • DOMINGUEZ RUIZ, RICARDO
  • PDI-Associat/Da Universitari/A
See card
  • LOZANO TORRELLA, ISMAEL PASCUAL
  • PDI-Associat/Da Universitari/A
See card
  • MASCARELL PALAU, SALVADOR DAVID
  • PDI-Prof. Permanent Laboral Ppl
  • Coordinador/a Curs
See card
  • MIRALLES LLORENS, LILIA
  • PDI-Asociado/a Unversidad
See card
  • RAMON CAMPS, RICARD
  • PDI-Prof. Permanent Laboral Ppl
See card
  • VENTURA CHALMETA, ESTER
  • PDI-Ajudant Doctor/A
See card
Participants from other entities

Parral Sanchez, Victor

Maria Belmonte, Carmen

Arcoba Alpuente, Maria Dolores

Sumozas Garcia-Pardo, Rafael

Sumozas Garcia-Pardo, Rafael

Vidagañ Murgui, Maria

Gomez Aguilella, Maria Jose

Olivera Tabeni, Olga

Montalva Turell, Laura

Ros Esteve, Maria

Related structures
Faculty of Teacher Training
Didactics of Physical, Artistic and Music Education
Other structures

IES RAMON LLULL VALENCIA

IES LLUIS VIVES VALENCIA

FLORIDA UNIVERSITARIA

UNIVERSIDAD DE CASTILLA LA MANCHA

UNIVERSITAT POLITÈCNICA DE VALÈNCIA

UNIVERSITAT JAUME I

IES JOSEP DE RIBERA XATIVA

COLEGIO NUESTRA SEÑORA DE MONTE-SION TORRENT

PLAYLIST