Logo de la Universitat de València Logo Campus d'Ontinyent Logo del portal

Pensament crític contra negacionismes, pseudociències i anticiència

  • 15 de maig de 2023
Pensament crític contra negacionismes, pseudociències i anticiència

A càrrec de Jordi Solbes Matarredona, professor del Departament de Didàctica de les Ciències Experimentals i Socials, Universitat de València

Dia 18 de maig a les 19:00 hores

Centre Cultural Caixa Ontinyent

Carrer Gomis, 3

PENSAMENT CRÍTIC CONTRA NEGACIONISTES, PSEUDOCIÈNCIES I ANTICIÈNCIA

En aquesta conferència s'aborda, en primer lloc, com la globalització i les TIC han contribuït a l'actual moment històric de somni de la raó de la ciutadania. En segon lloc, com les competències de recerca en internet de la població i dels “nadius digitals” no són suficients per a la detecció de pseudociències i fake news a la Xarxa. Per últim, es presenten exemples de pseudociències com la parapsicologia, l'astrologia, les influencies de la Lluna, l'homeopatia, la curació quàntica, el “lliure” mercat en la factura elèctrica, etc.; de negacionisme del canvi climàtic o del virus de la Covid i les vacunes, i d’anticiència, com el terraplanisme. Per últim es planteja la necessitat de pensament crític en l’educació de la ciutadania i com promoure’l.


 

Jordi Solbes Matarredona– CURRICULUM VITAE

Nascut a Alcoi. Llicenciat i doctor en ciències físiques per la Universitat de València. Catedràtic d'Universitat de Didàctica de les Ciències Experimentals a la Universitat de València. Catedràtic de secundària de Física i Química en excedència. Actualment és vicedegà d’investigació i estudis de postgrau de la Facultat de Magisteri, coordinador de l'especialitat de Física i Química del Màster de professorat de secundària i director del Grup de Recerca en educació científica i formació del professorat de ciències GIUV2013- 175.

Membre del consell editor de les revistes Enseñanza de las ciencias, Didáctica de les ciencias experimentales y sociales i Caderno brasileiro de ensino de física. Investiga en les relacions Ciència,  Tecnologia i societat (CTS) i la història de les ciències a l'educació científica, didàctica de la física,  pensament crític i qüestions sociocientífiques (QSC), la formació del professorat de ciències i neurociències aplicades a l'educació científica, camps en què ha dirigit 22 tesis doctorals i publicat més de 150 articles de recerca. També ha estat Investigador Principal de 10 projectes de recerca amb convocatòria pública. Fa divulgació científica en la revista SAÓ https://revistasao.cat/autor/jordisolbes/