càtedres institucionalsUniversitat de València Logo del portal

La Càtedra de Ètica Empresarial IECO-Universitat de València proposa en Harvard maneres per humanitzar les empreses

  • 9 de maig de 2018
D'esquerra a dreta: Danilo Petranovich (Abigail Adams Institute), Aurelio Tornero (RNB), Donna Hicks Harvard University), Nicolás Salvador (RGIB) i Tyler VanderWeele (Harvard University)

La Càtedra d'Ètica Empresarial IECO-UV planteja en el seu Sisè Col·loqui en Harvard, si intangibles com la confiança, el flourishing o benestar humà complet i el treball amb sentit, poden contribuir de forma pràctica a humanitzar les empreses.

“Gestió basada en la Confiança: maneres pràctiques d'humanitzar les empreses” ha estat el títol de la sisena edició del Col·loqui anual IECO-*RCC Harvard que va tindre lloc el passat 22 de març i que va reunir a una trentena d'acadèmics i professionals de l'àrea de Boston, Texas, Washington i Chicago.

Aquesta iniciativa va ser concebuda fa cinc anys pel professor Manuel Guillén, Fundador i Director del IECO i de la Càtedra d'Ètica Empresarial IECO-UV i actualment Representant de la Universitat de València en el Real Col·legi Complutense a Harvard. Des de 2016, l'esdeveniment ha estat coorganitzat i recolzat per l'Abigail Adams Institute. Aquest any, ha comptat a més, amb el suport i la participació d'empresaris valencians que patrocinen la Càtedra: RNB i RGIB (Royo Group International Bathroom).

L'objectiu d'aquests Col·loquis internacionals és promoure discussions interdisciplinàries sobre temes relacionats amb l'ètica empresarial i la confiança en les organitzacions. 

La present edició ha tingut com a moderador a Danilo Petranovich, Director de l'Albigail Adams Institute, i ha comptat amb la presència de dos acadèmics de la Universitat d'Harvard, Tyler Van der Weele i Donna Hicks. Per part de la Càtedra IECO-Universitat de València ha intervingut Alejandro Cañadas des de Maryland. Com a novetat, en el Col·loqui d'aquest any han participat dos empresaris valencians, Aurelio Tornero (Director General de RNB) i Nicolás Salvador (Director Financer de RGIB). En les seves intervencions, plagades d'exemples i anècdotes, han aportat la visió pràctica del seu quefer diari sobre com fer de les seves organitzacions entorns més humans que contribueixin, amb petits i grans gestos, a afavorir el desenvolupament personal i professional dels seus empleats.

En la seva exposició, Tyler Van der Weele de la T.H. Chan School of Public Health d'Harvard, es va centrar en el projecte de recerca que desenvolupa en diverses multinacionals. Va plantejar com mesurar el flourishing a l'entorn del treball, el qual defineix com l'estat de benestar humà complet que s'aconsegueix quan tots els aspectes de la vida d'una persona són bons. Ha explicat que, per mesurar un concepte tan ampli i intangible, ha posat en diàleg les disciplines de la Psicologia i de la Filosofia. Com a resultat ha establert 5 dominis que, per ser una fi en si mateixos i universalment desitjats, es pot considerar que contribueixen al desenvolupament humà complet: felicitat i satisfacció en la vida; salut física i mental; significat i propòsit en la vida; virtut i caràcter; i relacions socials properes. Les seves recerques han demostrat que mesurar aquests paràmetres té rellevància per a les organitzacions ja que el flourishing contribueix, entre uns altres, a augmentar la productivitat dels empleats, la qualitat del seu treball, la seva satisfacció personal i el seu nivell de compromís amb l'empresa.

Donna Hicks, del Weather head Center for International Affairs de la Universitat d'Harvard, va defensar un enfocament "positiu" per a la construcció de confiança i el flourishing dels treballadors en les organitzacions des del marc de la dignitat. Ha explicat que honrar la dignitat dels altres fa més fàcil i ràpida la connexió amb els quals ens envolten i constitueix una via per donar sentit a la nostra vida. En el lloc de treball, brinda una excel·lent oportunitat per intercanviar micro moments de ressonància positiva i amor amb els altres. Així mateix, va posar de manifest que liderar amb dignitat suposa connectar amb el concepte de seguretat. No en sentit físic sinó seguretat per exemple per dir als superiors el que no va bé. Els directius que siguin experts a crear aquests moments de connexió amb els seus empleats generaran confiança amb els seus treballadors i contribuiran al seu benestar i a crear una cultura saludable dins de l'organització. No solament es desenvoluparan les persones, sinó que, al mateix temps, creixerà i prosperarà l'organització.

En una exposició molt pràctica i visual, Aurelio Tornero, Director General de RNB va explicar quin és l'ADN o la “essència” de la seva organització, dedicada precisament a l'elaboració d'essències (perfums) i productes cosmètics. En aquesta empresa valenciana, un dels líders nacionals al seu mercat, creuen fermament que cada persona en l'organització té "la mateixa dignitat encara que diferent responsabilitat". I això és alguna cosa que no figura solament en la descripció dels seus valors a la web, sinó que defineix la seva cultura organitzativa perquè procuren posar-ho en pràctica en el dia a dia. Est és el particular enfocament de l'ètica empresarial que es viu en RNB a través del que han cridat "la revolució de les coses petites", on cada petit detall en el treball diari importa, i on es demostra que hi ha una preocupació real per les persones i el treball ben fet.

Així mateix, Nicolás Salvador, Director financer de RGIB, una de les tres signatures capdavanteres a Europa en el sector de mobles de bany, va parlar de la importància que tenen els equips humans per a l'organització. En RGIBestan convençuts que si el teu equip és bo, seràs bo i, si el teu equip no funciona bé, tu tindràs un baix rendiment. Així com qualsevol persona a títol individual no és imprescindible ni perfecta, els equips sí que poden ser-ho. El bon exemple és essencial per aconseguir que l'empresa avanci en tots els sentits i una mostra de bones pràctiques en l'empresa és el que ells denominen fomentar el “rumor positiu”. Consisteix a donar-li la volta al rumor o xafardeig -alguna cosa innat a les persones, de difícil control i amb connotacions negatives- fent que es rumoreen petites coses positives que ajuden a progressar. Donar-li veu a resultats positius i petits assoliments que generen confiança i que fan que les persones se sentin realment motivades i compromeses amb l'organització, sent “conductors”, amb iniciativa i aportant valor, i no neros “passatgers”.

Finalment, en la seva intervenció en línia Alejandro Cañadas, investigador del IECO i Professor d'Economia a la Universitat de Mount St. Mary's (Maryland) va reflexionar sobre la idea que hi ha una bondat intrínseca en les empreses que es manifesta en la seva contribució al ben comú, alguna cosa cada vegada més exigit per la societat a les empreses, tant públiques com a privades. És el que ha denominat com a “Ecologia humana”, un propòsit social o contribució positiva a la societat que pugui mesurar-se en termes de: els beneficis econòmics que aconsegueix, la qual cosa aporta al planeta, al desenvolupament de les persones i a la qualitat ètica de la pròpia organització. A més, el professor Cañadas va defensar que és possible parlar d'una trucada en els líders empresarials i en els treballadors per servir als altres i a la societat. Una espècie de vocació que una vegada descoberta ajuda a cadascun a donar el millor de si mateix en el lloc de treball, afavorint el flourishing o benestar humà complet a tots els nivells.

Totes les intervencions van originar gran interès entre els assistents i van donar motiu perquè, al final del Col·loqui, se suscités un animat diàleg ens els ponents i els més de trenta acadèmics i professionals de l'àrea de Boston, Texas, Washington i Chicago que van poder acostar-se al RCC malgrat les restriccions en el transport per la tempesta de neu que havia anunciada.

El col·loqui, gravat pel servei audiovisual de la Universitat d'Harvard, està disponible al canal de YouTube d'aquesta prestigiosa universitat nord-americana. 

“Trust Based Management: practical ways ofhumanizing business”

També és possible accedir als enregistraments de les edicions anteriors dels Col·loquis fent clic sobre el títol de cada edició: