càtedres institucionalsUniversitat de València Logo del portal

La Càtedra de Privacitat i Transformació Digital Microsoft-UV organitza les jornades sobre Intel·ligència Artificial i Desenvolupament Humà

  • 26 de juny de 2019
Image de la noticia

Els dies 27 i 28 de juny tindran lloc en Santiago de Compostela les III Jornades sobre Intel·ligència Artificial i Desenvolupament Humà, organitzades per la USC i la Càtedra de Privacitat i Transformació Digital Microsoft-Universitat de València amb el lema ‘Transformació de l’educació per i per a la Intel·ligència Artificial’.

Les jornades sobre Intel·ligència Artificial i Desenvolupament Humà reflexionaran en la Universidad de Santiago sobre com ha de transformar-se la formació universitària en un moment en el qual la Intel·ligència Artificial (IA) està cada dia més present, fins al punt que inclús hi ha qui la defineix com “l’electricitat del segle XXI”. Així, la trobada porta per lema ‘La transformació de l’educació per i per a la IA’ i la seua celebració en la USC dóna relleu a les anteriors edicions en les universitats de València i Granada. Aquesta activitat neix de l’experiència de més de 200 experts de distintes àrees de la investigació i la docència universitària, que han anat debatent sobre els reptes que planteja la IA, als quals haurien de fer front les polítiques públiques en aquesta matèria. Aquesta és una iniciativa emmarcada en les activitats de la Càtedra de Privacitat i Transformació Digital Microsoft de la Universitat de València, l’organització de la qual escomet la USC amb la col·laboració del seu Centre Singular d’Investigació en Tecnologies Intel·ligents (CiTIUS) i de la Xarxa Empresa i Administració.

Existeix una coincidència general entre especialistes a l’hora de considerar l’impacte de la IA sobre el futur de les i els professionals universitaris i sobre el mercat de treball, tant en termes d’oportunitats i nínxols d’ocupació com en termes d’exclusió. En aquest sentit, el director de la Càtedra Microsoft-UV, Ricard Martínez, considera que “la universitat espanyola s’enfronta al repte de ser un dels motors en el lideratge de la investigació i l’educació en matèria d’IA. Això exigeix abordar un disseny educatiu orientat a les competències digitals”. Una anàlisi preliminar realitzada pels grups de treball que han preparat els documents per al debat “evidencia la necessitat d’una revisió significativa de la formació del professorat en les etapes preuniversitàries, tant en la seua formació contínua com en la seua formació universitària inicial”.

Aprofundint en la pertinència de les jornades, el director del CiTIUS, el professor Senén Barro, afegeix que “les tecnologies intel·ligents, com ara l’aprenentatge automàtic, el big data o la Internet de les coses, estan canviant ràpidament el tipus d’habilitats que requereixen els professionals i afectant cada vegada de forma més intensa a l’ocupació”. En aquest sentit, la Unesco incideix en la necessitat de “revisar els programes acadèmics per a incorporar les habilitats digitals i les anomenades soft skills”. “Les màquines seran cada vegada més intel·ligents i ja estan demostrant més competència que les persones en moltes tasques en les quals paradoxalment insistim en l’educació. Hem d’ensenyar als nostres joves allò que més ens diferencia de les màquines, com ara la creativitat o el pensament crític, o acabaran fent el treball per al qual usar una màquina encara resulte més car”, destaca Senén Barro.

En la trobada que se celebrarà en Santiago aquest dijous 27 i el divendres 28 està prevista la participació d’un centenar de persones expertes de més de vint universitats espanyoles, representants de la Conferència de Rectors, així com de l’administració tant autonòmica com estatal i dels sectors empresarials i professionals.

Programa
La primera sessió d’aquesta trobada se celebrarà en l’Hotel AC Palacio del Carmen el dijous 27 i començarà amb les intervencions de benvinguda del professor Senén Barro, de Gabriel López (Microsoft) i del professor Ricard Martínez. A continuació, tindrà lloc un primer col·loqui al voltant de l’estratègia nacional d’IA i sobre el grau de desenvolupament de la R+D+i en aquest àmbit, de la mà de l’assessor en Ciència i Universitats del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats, Manuel González, i del professor de la Universidad de Granada Francisco Herrera, respectivament.

El divendres 28 el rector de la USC, Antonio López, presidirà a les 9.10 hores en el Saló de Graus de la Facultat de Dret la sessió inaugural de les jornades. Juntament amb ell està prevista la intervenció de la conselleira d’Educació, Universitat i FP, Carmen Pomar; del subdirector de Ciència, Innovació i Universitats, Pablo Martín; de Ricard Martínez; i de Gabriel López. Després es desenvoluparan les distintes sessions previstes i agrupades al voltant de tres blocs temàtics: la formació en IA dels professionals STEM (Ciència, Tecnologia, Enginyeria i Matemàtiques) i del professorat, així com dels futurs professionals del dret i de l’economia i l’empresa. “No són tots els àmbits de la formació universitària en els quals cal incidir, però tal vegada sí aquells pels quals hem de començar, i immediatament”, afirma Ricard Martínez, director de la Càtedra de Privacitat i Transformació Digital Microsoft-Universitat de València, en les activitats de la qual s’emmarquen les jornades.

Més información en aquest enllaç.