UVCulturaUV Logo del portal

'Bonus Track', de Joan Verdú

‘Joan Verdú. Bonus track’ és el títol del projecte expositiu produït pel Vicerectorat de Cultura i Esport, i la Col·lecció Martínez Guerricabeitia de la Fundació General de la Universitat de València, que pretén ser un homenatge a la trajectòria creativa del pintor valencià recentment desaparegut (Alzira, 1959-Alginet, 2017).

De la mà de la comissària, l’artista Mavi Escamilla, es presenta l’obra inèdita de l’autor de la Ribera en una trentena de peces que es van poder visitar a la Sala Martínez Guerricabeitia del Centre Cultural La Nau de la Universitat de València de l'11 de juny al 30 de setembre de 2018.

“El seu treball, al llarg de la seua carrera, ha girat sempre al voltant de l’impacte visual de la publicitat, el mercat, les relacions de poder, el pensament i la capacitat de transmutació del llenguatge. Des dels seus inicis en 1988, Verdú ha pintat a partir de múltiples productes comercials, transformant el seu missatge”, assenyalen des de la Col·lecció Martínez Guerricabeitia.

De fet, no podia ser més encertat el títol de la mostra, ‘Bonus track’, doncs açò és el que ofereix l’homenatge al pintor d’Alzira: una “pista addicional”, un valor afegit a l’obra a través dels jocs de paraules i els dobles sentits que tant li fascinaven. “A ell li agradava trastocar les paraules i jugar al doble sentit. En els seus quadres cal cercar sempre darrere del jo perquè, encara que dins del llenguatge pop, tota la seua obra presenta la doble lectura d’una persona intel·lectual amb un increïble sentit de la diversió, de la vida i del color”, explica Escamilla.

‘Bonus track’, que compta amb la col·laboració de Banc Santander i Heineken España, està composta per prop d’una trentena d’obres, la majoria d’elles quadres acrílics de diferents dimensions (els més grans d’1,90 metres). També hi ha tríptics, una escultura de ferro forjat (un matamosques gegant), dues serigrafies i un calendari editat per Verdú fa un any, a més d’una vitrina que rep al visitant amb els quaderns on l’artista va deixar per escrit la producció d’aquest projecte. “Joan Verdú estava pintant per a aquesta exposició quan va morir i no li va donar temps a acabar part de l’obra; però com escrivia tot en els seus quaderns, jo he pogut interpretar que havia dividit la mostra en tres sèries: ‘Icons’, ‘En el medio está el mensaje’ i ‘Monsters’”, explica la comissària.

La primera sèrie reflecteix imatges de la cultura popular a través de la reinterpretació d’imatges i missatges cinematogràfics o de tires còmiques. La segona està inspirada en la teoria de la comunicació de McLuhan, donant un gir lingüístic a la seua frase lapidària i creant una atractiva endevinalla a través de dibuixos animats i jeroglífics simbòlics. I la tercera, ‘Monsters’, presenta la seua producció final, part d’ella inacabada, i que Mavi Escamilla completa amb tríptics en acrílic i fotografia que Verdú ja va exposar a la galeria valenciana Mr.Pink. Mavi Escamilla descriu així l’obra del seu col·lega: “Joan manejava el color i el dibuix, tenia un punt pictòric molt realista i, sobretot, un domini de la tècnica de l’acrílic molt figuratiu i virtuós”.

L’exposició es va presentar en roda de premsa a La Nau per la comissària, a qui han acompanyat el vicerector de Cultura i Esport, Antonio Ariño, que destacà “la ironia, la mordacitat i la capacitat de sorprendre” de l’autor; el director d’Activitats de la Col·lecció Martínez Guerricabeitia, José Pedro Martínez, que ha descrit Verdú com a “un artista especial que no es va encaixar en cap corrent, sinó que va crear el seu propi llenguatge visual i encriptat –l’hipertext–, present en tota la seua obra”; i el fill de l’artista, Tomàs Verdú, per a qui el llegat artístic de son pare “transmet la vida” amb un magnífic sentit de la bellesa, la diversió i el joc.

‘Bonus track’ forma part de la línia de treball ‘Trobades amb la col·lecció’ de la Col·lecció Martínez Guerricabeitia, dedicada a artistes representats en ella o que hagueren pogut estar-ho, com en el cas de Verdú. I açò és, afirmen des de la Col·lecció, “per la seua manera de concebre l’art, des d’un esperit de crítica i protesta, connectant amb la visió gens acomodatícia de la creativitat que promovem des de la Col·lecció Martínez Guerricabeitia de la Universitat de València”.

A l’exposició l'acompanyava la publicació del catàleg d’obra, dissenyat per Collage-no, amb textos de la comissària, Mavi Escamilla, i de Pol Coronado; a més de ‘Cazadoras asociadas’, que formen Calo Carratalá, Antonio Girbés, Claudio Zirotti, Enrique Carrazoni, Sebastián Nicolau, JARR, José Morea, Rubén Tortosa, Joan Antoni Llinares i Antoni Domènech. Tots ells introduïts per la minuciosa anàlisi de l’obra de l’artista i d’aquesta exposició que realitza el professor i crític d’art Álvaro de los Ángeles en l’article ‘Joan Verdú juga i guanya’.