Liderada per M.A. Aloy i M. Obergaulinger, aquesta línia d’investigació estudia tota la cadena de les supernoves de col·lapse del nucli estel·lar(CCSNe), des de les estrelles progenitores fins als remanents i els observables. L’objectiu general del grup CAMAP és entendre la física de les explosions de supernova i la seua fenomenologia associada. L’enfocament de CAMAP és descaradament holístic: no sols pretén captar la dinàmica complexa que segueix al col·lapse estel·lar, sinó també connectar-la amb els senyals multimensatge (neutrins, ones gravitatòries i nucleosíntesi d’elements pesants) que aquests esdeveniments catastròfics desencadenen.
Durant els darrers anys, el grup CAMAP ha liderat el desenvolupament del camp en tres àrees clau. En primer lloc, s’ha centrat en la classe més extrema de supernoves, aquelles en què la rotació i els camps magnètics dominen el mecanisme d’explosió i modelen la dinàmica del material expulsat. Aquesta línia de recerca es fonamenta en simulacions multidimensionals d’última generació que acoblen MHD, transport de neutrins i autogravetat, utilitzant codis numèrics propis desenvolupats dins del grup, que es troben actualment a l’avantguarda de l’esforç internacional en aquest àmbit.
En segon lloc, el grup ha explorat l’evolució a llarg termini (de dies a anys) del material expulsat per la supernova i les propietats dels remanents compactes formats en el col·lapse, incloent-hi la rotació, les velocitats de rebot i la distribució de masses. Més recentment, l’equip ha abordat l’evolució secular d’estrelles massives (les progenitores estel·lars de supernoves), construint models 3D d’estrelles en les fases finals abans del col·lapse del nucli.
Investigadors senior: M.A. Aloy, M. Gabler, M. Obergaulinger
Més informació:https://www.uv.es/camap/index.html