L'Agenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible exigeix als Estats membres de Nacions Unides un pla d'acció a favor de les persones, el planeta i la prosperitat; i en aquest compromís també ha d'estar el periodisme. El món canvia i la informació també. Per a respondre a les exigències dels 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible, el club Periodismo 2030 està organitzant debats sectorials en què “trobem respostes a qüestions candents per a la professió”, expliquen els seus impulsors, els periodistes Fernando Jáuregui i Sergio Martín.
Amb aquest motiu, el pròxim 18 d'octubre aquesta associació organitza, juntament amb l'Àrea de Periodisme de la Universitat de València, un debat sobre les exigències del periodisme local i autonòmic. Serà a les 10.00 hores en el Saló d'Actes de la Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació.
En la trobada, moderada per Fernando Jaúregui participaran la directora de Levante-El Mercantil Valenciano, Lydia del Canto; el director de Las Provincias, Jesús Trelis; i Raquel Ejerique, directora d’Informatius de la Corporació Valenciana de Mitjans de Comunicació.
Entre altres qüestions, abordaran el futur de la premsa de paper i les noves possibilitats del periodisme multimèdia, els murs de pagament i la supervivència de la professió davant les xarxes socials i les notícies falses.
També reflexionaran sobre els resultats de l'enquesta que Periodisme 2030, Fundación AXA y GAD3 ha realitzat a 400 persones de la Comunitat Valenciana sobre el consum de mitjans. Apunta que un 40,8% de la mostra s'informa diàriament en xarxes socials, mentre que a penes un 8,7% llig cada dia premsa digital de pagament. Pel que respecta al consum de notícies en televisió, pràcticament 7 de cada 10 es connecten a diari a un informatiu televisiu. A la pregunta del nivell de confiança en mitjans de comunicació tradicionals (premsa, ràdio, televisió i digital), la puntuació mitjana és de 6 sobre 10.
Periodistes de referència
El club Periodisme 2030 compta, fins al moment, amb més de 200 socis, professionals en actiu de tota Espanya. “És una iniciativa independent de qualsevol grup polític, institucional o mediàtic”, assegura Jáuregui.
L’Agència de Nacions Unides per a la Formació (UNITAR), dona suport, junt a la Fundación AXA i diverses institucions acadèmiques, el Foro Periodismo2030 en la seua apuesta per la qualitat de la informació de la propera década.