
L’observació del cel nocturn des d’alta mar, una xarrada de divulgació científica relacionada amb l’eclipsi en aquestes condicions, recomanacions per a l’observació segura i, fins i tot, una possible visualització amb telescopi des d’un vaixell si les condicions ho permeten són algunes de les activitats que es faran amb motiu de l’eclipsi solar del 12 d’agost, guiades per astrònoms de la Universitat de València. A més, l’observació des d’alta mar oferirà al personal expert una finestra privilegiada amb les coordenades òptimes per a la visibilitat de l’eclipsi i amb un horitzó marí net d’obstacles i relleu terrestre.
Les activitats, entre les quals també n’hi haurà algunes de divulgatives, especialment dirigides al públic infantil, són conseqüència de la signatura d’un conveni de col·laboració entre Trasmed, la naviliera espanyola del Grup Grimaldi i el Departament d’Astronomia i Astrofísica de la Universitat de València per a poder observar l’eclipsi solar des d’alta mar, des d’un vaixell de la línia regular entre València i Eivissa, que permetrà que el públic general puga gaudir-lo i conèixer-lo.
“L’objectiu principal és desenvolupar activitats de divulgació aprofitant l’eclipsi de Sol del 12 d’agost de 2026, amb la intenció d’acostar el coneixement científic a la ciutadania i posar en relleu el valor de l’activitat científica que es desenvolupa en la nostra universitat”, destaca Pablo Cerdà, director del Departament d’Astronomia i Astrofísica de la UV, que també explica que és “una oportunitat per a projectar la imatge de la Universitat a la societat valenciana i fer-ne créixer el reconeixement entre la ciutadania, tot acostant la nostra activitat al públic general”.
En concret, per a desenvolupar les activitats hi participaran vuit investigadors del Departament d’Astronomia i Astrofísica, set dels quals ho faran en el vaixell Duc de Granada, amb Michael Gabler, professor del departament, que serà el responsable durant l’activitat en alta mar, dos investigadors postdoctorals i quatre investigadors predoctorals. Els experts han assessorat Trasmed sobre els horaris i la ruta del vaixell per tenir una observació de l’eclipsi correcta, ja que a l’hora en què tindrà lloc el Sol estarà molt baix sobre la costa de València, i si el vaixell segueix la ruta habitual el Sol quedaria a proa i els passatgers no el podrien observar des de la coberta superior.
Els actes previstos en el vaixell durant l’anada de València a Eivissa l’11 d’agost són un quiz astronòmic familiar d’una durada entre 45 min i una hora, i l’observació nocturna del cel i constel·lacions (45 min–1 h) des de la coberta superior del vaixell. El 12 d’agost, de tornada a València, es farà una xarrada divulgativa sobre eclipsis, amb preguntes, de 18 a 18.50 h, i es prepararà l’observació de l’eclipsi (19 h), mentre que entre les 19.30 i les 20.30 h tindrà lloc l’eclipsi parcial (observació guiada), i a les 20.30 h, l’eclipsi total (també amb observació guiada). Durant tota la travessia hi haurà mots encreuats infantils d’astronomia (activitat lliure).
“Durant tot just un minut tindrem la mateixa sensació colpidora que tantes altres persones van experimentar en els mil·lennis passats", destaca Pablo Cerdà, que apunta que el dia es convertirà en un crepuscle profund, “notarem un descens de la temperatura i aconseguirem veure l’esquiva corona solar, l’atmosfera externa del Sol, un espectacle de gran interès científic que només pot contemplar-se a simple vista durant la fase de totalitat d’un eclipsi".
Enriquir l’experiència del viatge
Per la seua banda, Jana Peiró, directora de Passatge i Màrqueting de Trasmed, destaca: "en Trasmed busquem constantment noves maneres d’enriquir l’experiència de viatge dels nostres passatgers. L’eclipsi solar del 12 d’agost ens brinda l’oportunitat de viure un fet irrepetible, i converteix el vaixell Ciutat de Granada en un autèntic observatori en alta mar des del qual es pot contemplar un dels grans fenòmens astronòmics de la dècada. Comptar amb la col·laboració de la Universitat de València ens permet, a més, oferir una experiència amb el màxim rigor científic i divulgatiu".
Aquesta iniciativa reflecteix el compromís compartit de Trasmed i la Universitat de València amb el desenvolupament de propostes que combinen divulgació, coneixement i experiència de viatge. Així, encara que el conveni signat ara està limitat a l’eclipsi, Trasmed s’ha mostrat disposada a estendre’l per al futur, i a establir una col·laboració amb la UV per a realitzar diferents activitats de divulgació i investigació en els ferris a Balears, no sols en l’àmbit de l’astronomia, sinó també en altres àrees (per exemple, observació de la naturalesa).









