Logo de la Universitat de València Logo Facultat de Formació del Professorat Logo del portal

La Universitat de València, la Generalitat i el professorat de centres educatius impulsen una guia per a promoure la salut i l’activitat física a les escoles

  • 21 d’octubre de 2025
Image de la noticia

La Guia Formativa per als Centres Educatius Promotors de l’Activitat Física i l'Esport (CEPAFE) és el resultat d’un treball col·laboratiu entre la Universitat de València, la Generalitat Valenciana i el professorat dels centres educatius, que busca impulsar una educació per a la salut més holística, participativa, inclusiva i sostenible.

El document ha sigut elaborat per diversos membres del Grup d’Investigació Activitat Física, Educació i Societat (AFES – GIUV2016-310) de la Universitat de València, juntament amb docents del Seminari de Formació Permanent del Professorat “Escola Activa”, integrat per mestres i professorat d’educació primària i secundària de la Conselleria d’Educació.

La guia ha estat cofinançada pel projecte d’investigació Els Centres Educatius Promotors de l’Activitat Física i l’Esport de la Comunitat Valenciana (CEPAFES): avaluació de la seua efectivitat, sostenibilitat i repercussió en els estils de vida saludables de l’alumnat” (AICO/2021/342) juntament amb la Direcció General d’Esport. També ha comptat amb la col·laboració del Cap del Servei de Programes de Salut de la Direcció General de Salut Pública, el qual lidera el Grup de Treball de Promoció de la Salut en l’Entorn Educatiu, un espai intersectorial que reuneix representants de totes les conselleries implicades en la promoció de la salut escolar.

La guia naix amb la voluntat de donar suport als centres educatius com a agents actius en la promoció de la salut, l’activitat física i l’esport, reconeixent el paper clau del professorat en la creació d’entorns educatius saludables. Des d’una perspectiva holística i salutogènica, la guia proposa estratègies per a fomentar estils de vida actius, però també altres comportaments i aprenentatges vinculats al benestar físic, emocional i social.

Estructurada en dues parts complementàries, la primera ofereix els fonaments teòrics necessaris per a comprendre els enfocaments actuals de la promoció de la salut des de l’escola, mentre que la segona recull vuit experiències reals de centres CEPAFE que exemplifiquen diverses maneres de dur a terme un Projecte Educatiu d’Activitat Física, Esport i Salut (PEAFS). Cadascuna d’aquestes experiències descriu els objectius, actuacions, agents implicats i una acció singular, destacant els facilitadors i barreres trobats pel professorat durant la seua implementació.

Lluny d’oferir solucions tancades, la guia pretén inspirar i acompanyar els centres educatius que desitgen iniciar-se o repensar les seues estratègies de promoció de la salut. A més, este treball compartit, representa un pas endavant en la col·laboració entre universitat, escola i administració, situant els centres com a autèntics actius de salut comunitaris, capaços de generar entorns educatius que prioritzen la salut i el benestar com a pilars essencials del seu projecte educatiu.

La guia està disponible per a la seua descàrrega gratuïta tant en versió en valencià com en castellà a l’arxiu institucional RODERIC de la Universitat de València:

Versió en valencià https://hdl.handle.net/10550/115005

Versió en castellà https://hdl.handle.net/10550/114957