University of Valencia logo Logo Department of Geography Logo del portal

PID (2022-2023) INTERGENERACIONES

La implicació de l'alumnat en els diferents nivells del sistema educatiu en general i, en els graus universitaris en particular, s'ha vist notablement afectada després de la pandèmia del COVID-19. Els signes d'inestabilitat emocional, en els més joves, comencen a manifestar-se a les aules universitàries.

Al temps s'observa la situació contrària en el comportament i actituds de les generacions de més edat on, malgrat haver viscut la mateixa situació, aquesta s'afronta amb una major capacitat de resiliència.
La realitat de les aules planteja un vertader repte d'innovació docent pel que, després d'analitzar la problemàtica, es va decidir aprofitar l'ocasió en termes d'oportunitat i vincular, en un ampli espai debat intergeneracional, alumnes i alumnes de diferents edats entorn a una problemàtica comuna: els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) marcats per l'ONU en l'Agenda 2030. 

Així, des del departament de Geografia, la professora Maria Pilar Peñarrubia, al costat d'un nombrós equip de professors del propi departament i de l'institut "IES Patraix" de la ciutat de València, impulsa el projecte d'innovació docent INTERGENERACIONES que va ser presentat i seleccionat en convocatòria competitiva pel Vicerectorat de Transformació Docent i Formació Permanent de la Universitat de València.

Com a objectiu general es persegueix desenvolupar una metodologia d'aprenentatge activa i experiencial dels alumnes/as en matèries territorials tenint com a conseqüència la millora en el seu rendiment acadèmic.
Per a això s'han organitzat dues trobades. El primer protagonitzat per un total de 45 alumnes/as, tant de 2n grau de Geografia i Medi ambient, com del programa de Nau Gran (estudis universitaris per a persones majors de 55 anys en la UV). El segon va concentrar a més de 200 persones entre alumnes de 1r i 2n Batxiller, alumnes del grau anterior i del programa de Nau Gran, i professorat tant de batxiller com de grau.

Alguns dels resultats són que el 100% dels assistents considera que la trobada li ha sigut útil per a la seua formació acadèmica i personal; que aquest format hauria d'incorporar-se, de manera regulada, als estudis tant de batxiller, com a grau i Nau Gran; i que repetirien l'experiència al mateix temps que li la recomanarien a altres alumnes de la seua generació.

NOUS ENFOCAMENTS EN LA TUTORITZACIÓ DELS TREBALLS FINAL DE GRAU I MÀSTER. L'APRENENTATGE COL·LABORATIU COM A EINA PER A LA CULMINACIÓ DELS TREBALLS FINALS. (UV-SFPIE_PID-2078711)

La finalitat d'aquest Projecte d'Innovació Docent (PID) consisteix a implementar una metodologia innovadora basada en l'aprenentatge col·laboratiu que permeta augmentar la ràtio d'alumnes que presenten i defensen el Treball Final de Grau (TFG) del Grau de Geografia i Medi ambient i el Treball Final de Màster (TFM) del Màster en Tècniques per a la Gestió del Medi Ambient i del Territori de la Universitat de València. 

En els últims anys s'ha observat que un nombre considerable d'alumnes no aconsegueix presentar els treballs durant la primera matrícula d'aquestes assignatures, de manera que es retarda la finalització dels estudis. Davant aquesta situació es proposa introduir una innovació en l'acció tutorial dels TFG i TFM basada en l'aprenentatge col·laboratiu entre alumnes, com a eina per a millorar la motivació i el compromís dels estudiants en aquestes assignatures i, amb això, tractar d'augmentar la ràtio de treballs presentats en primera matricula. 

L'aprenentatge col·laboratiu suposa una metodologia en la qual un grup d'estudiants, amb diferents nivells i habilitats, comparteix una tasca específica i es responsabilitza tant del seu aprenentatge com del dels seus companys. Aquest mètode d'aprenentatge potencia l'intercanvi d'experiències, dubtes i solucions entorn a problemes comuns, de manera que l'alumnat no es troba només a l'hora de resoldre'ls. Així mateix, l'aprenentatge col·laboratiu també exigeix un compromís individual de cada estudiant amb la resta del grup. 

La metodologia proposada combina les tutories individualitzes amb sessions conjuntes i treball autònom per part dels estudiants que participen en el PID i pot contribuir al fet que l'alumnat se senta més acompanyat i a millorar la seua implicació en la realització dels TFG i dels TFM. A més, també s'espera que els estudiants milloren la seua capacitat de planificació, d'avaluació/autoavaluació i de treball en grup, i que tot això contribuïsca a augmentar la ràtio de treballs presentats durant la primera matrícula en aquestes assignatures

Finalment, cal assenyalar que la metodologia proposada en el present PID és altament transferible a la majoria de graus i màsters oficials que s'imparteixen tant a la Universitat de València com en altres institucions d'educació superior espanyoles. Per aquest motiu, els resultats obtinguts en la investigació es difondran en diferents mitjans com a congressos d'innovació docent i publicacions científiques de temàtica educativa.