Logo de la Universitat de València Logo del portal

  • Estudiants

El Comitè de l'ONU sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat ha assenyalat en 2015 una sèrie de problemes relacionats amb la situació de les persones amb discapacitat intel·lectual a la Unió Europea (http://goo.gl/2HIY3W).

Entre ells destaca la manca d'inclusió social. L'autodeterminació de les persones amb discapacitat intel·lectual (que en el sector es refereix a la seva capacitat per prendre decisions que afectin a les seves vides), i la pròpia inclusió social, són aspectes interrelacionats de la seva qualitat de vida que han de ser potenciats. Malgrat els esforços realitzats, continua havent obstacles. Un de molt rellevant té a veure amb la cooperació entre familiars i professionals de centres d’atenció a persones amb discapacitat intel·lectual.

La cooperació d'aquests dos col·lectius resulta fonamental per a dur a terme programes efectius d'autodeterminació i inclusió social (Carter et al., 2013). No obstant això, tal com assenyala la investigació internacional, sembla haver-hi discrepàncies entre ells. D'una banda, els professionals promouen més la autodeterminació que els familiars (Zhang, Katsiyannis i Zhang, 2002; Zhang, Wehmeyer i Che, 2005).

D'altra banda, els processos de burocratització i professionalització en els centres incrementen els serveis i l'aplicació de coneixement expert, però poden obviar processos d'innovació social i cooperatius que impliquin els col·lectius vulnerables destinataris del servei i als seus suports fora de les institucions i centres (Alexander, Nank i Stivers, 1999; Ganesh i McAllum, 2012). El present projecte té com a objectiu central estudiar l'impacte de la cooperació entre professionals i familiars, sobre la qualitat de la relació entre aquests dos actors, sobre la qualitat de vida de les persones amb discapacitat intel·lectual i sobre el benestar dels mateixos professionals i familiars. Es comptarà amb el suport actiu de Plena Inclusió com a organització que representa a Espanya a les persones amb discapacitat intel·lectual i que aglutina prop de 900 entitats.

Es duran a terme quatre tipus d'actuacions. Primer, es realitzarà una anàlisi de contingut d’entrevistes a professionals i familiars. Segon, aquesta informació s'utilitzarà en dos sessions de "focus group" per al disseny d'un Programa de Cooperació entre professionals i familiars. Tercer, es durà a terme un estudi longitudinal de camp amb quatre temps de mesura. S’examinarà si la posada en marxa del Programa de Cooperació, i la qualitat en la seva execució, influeixen en l'evolució al llarg del temps de la qualitat de la relació entre professionals i familiars, la qualitat de vida de les persones amb discapacitat intel·lectual i el benestar de professionals i familiars. Finalment, es durà a terme un procés de transferència del Programa de Cooperació al sector.

Data d'inici : de gener / 2016.

Data de finalització: de desembre / 2020.

Imatges:
 
Aquesta pàgina web utilitza cookies pròpies i de tercers amb fins tècnics , d'anàlisi del trànsit per facilitar la inserció de continguts en xarxes socials a petició de l'usuari . Si continua navegant , considerem que accepta el seu ús . Per a més informació consulte la nostrapolítica cookies