-
El Comitè de l'ONU sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat ha assenyalat en 2015 una sèrie de problemes relacionats amb la situació de les persones amb discapacitat intel·lectual a la Unió Europea (http://goo.gl/2HIY3W).
Entre ells destaca la manca d'inclusió social. L'autodeterminació de les persones amb discapacitat intel·lectual (que en el sector es refereix a la seva capacitat per prendre decisions que afectin a les seves vides), i la pròpia inclusió social, són aspectes interrelacionats de la seva qualitat de vida que han de ser potenciats. Malgrat els esforços realitzats, continua havent obstacles. Un de molt rellevant té a veure amb la cooperació entre familiars i professionals de centres d’atenció a persones amb discapacitat intel·lectual.
La cooperació d'aquests dos col·lectius resulta fonamental per a dur a terme programes efectius d'autodeterminació i inclusió social (Carter et al., 2013). No obstant això, tal com assenyala la investigació internacional, sembla haver-hi discrepàncies entre ells. D'una banda, els professionals promouen més la autodeterminació que els familiars (Zhang, Katsiyannis i Zhang, 2002; Zhang, Wehmeyer i Che, 2005).
D'altra banda, els processos de burocratització i professionalització en els centres incrementen els serveis i l'aplicació de coneixement expert, però poden obviar processos d'innovació social i cooperatius que impliquin els col·lectius vulnerables destinataris del servei i als seus suports fora de les institucions i centres (Alexander, Nank i Stivers, 1999; Ganesh i McAllum, 2012). El present projecte té com a objectiu central estudiar l'impacte de la cooperació entre professionals i familiars, sobre la qualitat de la relació entre aquests dos actors, sobre la qualitat de vida de les persones amb discapacitat intel·lectual i sobre el benestar dels mateixos professionals i familiars. Es comptarà amb el suport actiu de Plena Inclusió com a organització que representa a Espanya a les persones amb discapacitat intel·lectual i que aglutina prop de 900 entitats.
Es duran a terme quatre tipus d'actuacions. Primer, es realitzarà una anàlisi de contingut d’entrevistes a professionals i familiars. Segon, aquesta informació s'utilitzarà en dos sessions de "focus group" per al disseny d'un Programa de Cooperació entre professionals i familiars. Tercer, es durà a terme un estudi longitudinal de camp amb quatre temps de mesura. S’examinarà si la posada en marxa del Programa de Cooperació, i la qualitat en la seva execució, influeixen en l'evolució al llarg del temps de la qualitat de la relació entre professionals i familiars, la qualitat de vida de les persones amb discapacitat intel·lectual i el benestar de professionals i familiars. Finalment, es durà a terme un procés de transferència del Programa de Cooperació al sector.