Logo de la Universitat de València Logo Institut Universitari de Creativitat i Innovacions Educatives (IUCIE) Logo del portal

Projecte en col·laboració amb la UPV: Aglaya Play i Acouscapes Innovació tecnològica per a la creació sonora inclusiva

  • 23 de juny de 2025
Image de la noticia

Investigadors de l'Institut de Creativitat i Innovacions Educatives de la Universitat de València, co-creadors del projecte Aglaya Play i Acouscapes, tecnologies inclusives per a la creació sonora, van formalitzar el passat 16 de juny la col·laboració amb la Catedra de Bretxa Digital i Discapacitat de la Universitat Politècnica de València.

Este projecte ha sigut impulsat pel professor de Didàctica de la música i investigador de l'Institut de Creativitat i Innovació Educativa Adolf Murillo, al costat de la directora de la Càtedra de Bretxa Digital i Discapacitat de la UPV Chele Esteve, el subdirector Emilio Espí i el professor i artista Rafel Arnal (Universitat de Saragossa).

El projecte té com a finalitat principal el desenrotllament i l'adaptació dels entorns digitals Aglaya i Acouscapes amb criteris d'accessibilitat universal, permetent el seu ús per persones amb diferents perfils de discapacitat. Així mateix, busca validar metodologies artístiques inclusives com l'Aprenentatge Basat en Projectes Artístics (ABPA), promovent processos creatius significatius en contextos diversos. Un altre dels grans objectius és avaluar l'impacte que estes tecnologies poden tindre en la reducció de la bretxa digital en l'àmbit de l'educació artística i musical, fomentant la participació activa de col·lectius tradicionalment exclosos.

Actualment, l'equip del projecte treballa en la revisió tècnica i millora funcional del programari, aplicant principis d'accessibilitat per a garantir una experiència inclusiva. Paral·lelament, s'està desenrotllant el prototipatge d'instruments sonors experimentals adaptats a diferents tipus de diversitat funcional. Estes accions s'estan implementant en tallers pilot realitzats en centres educatius i culturals, on s'arreplega informació qualitativa i audiovisual sobre el procés creatiu i la interacció amb les ferramentes. A més, s'està duent a terme un estudi de viabilitat tècnica per a avaluar la possibilitat de registrar una patent o model d'utilitat associat a les innovacions desenrotllades.

Entre els resultats previstos es troba l'elaboració d'un informe tècnic que documente les troballes del pilotatge i el seu impacte en els participants. També s'espera publicar un article científic centrat en la innovació tecnològica inclusiva aplicada a la creació sonora. A nivell de difusió, es produirà un estudi audiovisual que arreplegue testimoniatges, experiències i bones pràctiques sorgides durant el projecte. Per a facilitar la seua implementació, es desenrotllarà una guia tècnica accessible que permeta l'aplicació del programari en contextos educatius i comunitaris. Finalment, es contempla la presentació d'una proposta de patent o registre d'innovació i la difusió dels resultats en congressos especialitzats en art sonor, accessibilitat i educació inclusiva.

El projecte contempla, a més, la distribució gratuïta del programari a través de botigues digitals i plataformes accessibles, així com la possibilitat de facilitar la seua descàrrega directa mitjançant diferents canals institucionals i col·laboratius. Esta estratègia té com a objectiu principal promoure la seua adopció en contextos reals d'ús, especialment en entorns educatius, comunitaris i terapèutics, on puga tindre un impacte significatiu en la inclusió digital i en l'accés equitatiu a ferramentes creatives i tecnològiques.

La pròxima fase contempla la validació del projecte amb CERMI Comunitat Valenciana (Comité Espanyol de Representants de Persones amb Discapacitat), entitat de referència en la defensa dels drets i la inclusió del col·lectiu. La seua participació garantix que els recursos desenrotllats responguen de manera efectiva a les necessitats reals de les persones amb discapacitat.

Amb esta iniciativa, la Càtedra DicaTIC al costat de l'Institut de Creativitat i Innovacions Educatives reforcen el seu compromís amb un disseny universal que promou noves formes de participació, expressió i accés a la cultura des de la diversitat.