Logo de la Universitat de València Logo Institut Universitari de Creativitat i Innovacions Educatives (IUCIE) Logo del portal

El projecte se centra en les metodologies transdisciplinàries i el seu impacte sobre l'aprenentatge de l' alumnat universitari i en el pensament reflexiu i creatiu com a clau per al desenvolupament personal i professional.
Second Round és un projecte d’innovació consolidat (vinculat al Grup Consolidat GCID23_2584190) centrat en el foment de l’educació artística al món de l’Educació Secundària. Durant el curs 2024-2025 volem continuar amb el Projecte “Second Round: Art i Lluita a Secundària”, després de 9 edicions consecutives, centrant-nos en l’educació patrimonial com a eix de les nostres aportacions, promovent aliances amb les institucions que defensen l’educació en patrimoni, tant els instituts de secundària, com els museus, els espais d’interpretació i els entorns patrimonials. El fet d’incidir en la temàtica ve reforçat per les nombroses accions que portem a terme treballant l’àmbit de l’educació patrimonial. Reforcem l’estudi sobre la temàtica organitzant en octubre de 2024 el “I Congreso Internacional DECHADOS. Museos, Educación Creatividad”. Tot aquest conjunt d’iniciatives converteixen a la Universitat de València en referent internacional sobre innovació educativa en patrimonis i educació patrimonial. Resulta fonamental col·laborar amb els instituts de secundària per donar suport a la incorporació de les teories i pràctiques innovadores, així com el coneixement de les possibilitats d’aprenentatge que hi ha als entorns patrimonials. Pensem que l’educació no s’ha de quedar fora de les innovacions que estem vivint a nivell social, cultural i polític, atenent a la formació de docents, a través del Màster de Formació del Professorat de Secundària. També ens preocupa mantenir la formació permanent del professorat de secundària, tant de l’especialitat de dibuix com de tota la resta d’especialitats interessades en l’educació patrimonial.
TRAMEVIC (Transnational War-time Memories in East Asian Visual Culture) examina la creació de memòries transnacionals de guerra a Àsia Oriental a través de la cultura visual. Els processos de record visual de qüestions relacionades amb la guerra són fenòmens fluids i canviants que constantment adopten nous significats. El tema és particularment rellevant hui dia, ja que inclou qüestions no resoltes que continuen condicionant les relacions internacionals en l'actualitat i causen tensions diplomàtiques regularment a la regió. El projecte proposa un enfocament transnacional i transdisciplinari original que se centra en com el nou i extensiu ús d'imatges (incloses pel·lícules, sèries, animació, fotos i un altre material visual) ha permés la representació d'un nou tipus de memòria basada en experiències sovint traumàtiques que s'expandixen més enllà de les fronteres nacionals.
El present projecte reconeix la pertinència i necessitat de valorar i promoure el pensament creatiu en adolescents. Proposem un impuls del nivell creatiu del nostre alumnat adolescent que cursa secundària, incorporant per a això un recurs de gran rellevància com són els museus, entorns d'educació informal poderosos que poden ajudar-nos a millorar l'escenari educatiu de secundària, generant sinergies amb els centres educatius Per a això proposem impulsar la trobada amb el potencial educatiu que ens ofereixen els museus, activant esforços de mediació entre centres de secundària i museus. Afrontar i abordar de forma anticipada el repte ajudarà a conéixer millor la situació, emfatitzar les fortaleses que tenen els nostres estudiants i detectar els punts susceptibles de millora entorn del pensament creatiu.
L'Observatori d'lgualtat Educativa a la localitat de Manises és una iniciativa permanent d'estudi a partir de la recopilació i l'anàlisi d'indicadors educatius, així com de la seua difusió i divulgació per posar-ho al servei de la ciutadania i de les persones responsables de les institucions educatives i de polítiques del municipi. L'equip de la Universitat de València està format per la coordinació a càrrec de la professora Alícia Villar Aguilés i el professor Francesc J. Hernàndez i Dobon i amb la participació del professorat José Beltrán, Daniel Gabaldón, Sandra Obiol i Ignacio Martínez. A més, es compta amb una graduada en Sociologia, Vera Massaguer, com a tècnica de l'Observatori. Des de l'Observatori es porta a terme l'anàlisi de la informació recollida d'indicadors educatius, la redacció dels informes que se'n deriven i també es promouen accions de formació i de divulgació de les temàtiques i qüestions d'interés estudiades. És una iniciativa que es va iniciar en 2017.