Logo de la Universitat de València Logo Institut Universitari de Creativitat i Innovacions Educatives (IUCIE) Logo del portal

El projecte se centra en les metodologies transdisciplinàries i el seu impacte sobre l'aprenentatge de l' alumnat universitari i en el pensament reflexiu i creatiu com a clau per al desenvolupament personal i professional.
El projecte pretén oferir a l'alumnat de Filosofia i Ciències Socials una possibilitat de formació multidisciplinària i transversal en problemes contemporanis de l'art i la seua relació amb la societat actual des de la filosofia i la sociologia. El caràcter innovativo del projecte se centra sobretot a trencar les barreres entre, d'una banda, el mode d'acostar-se a l'art i a la societat des de l'estètica o filosofia de l'art i, d'altra banda, des de la sociologia, promovent així, en trencar les barreres entre estos dos acostaments, un pensament transversal i interdisciplinari.
Second Round és un projecte d’innovació consolidat (vinculat al Grup Consolidat GCID23_2584190) centrat en el foment de l’educació artística al món de l’Educació Secundària. Durant el curs 2024-2025 volem continuar amb el Projecte “Second Round: Art i Lluita a Secundària”, després de 9 edicions consecutives, centrant-nos en l’educació patrimonial com a eix de les nostres aportacions, promovent aliances amb les institucions que defensen l’educació en patrimoni, tant els instituts de secundària, com els museus, els espais d’interpretació i els entorns patrimonials. El fet d’incidir en la temàtica ve reforçat per les nombroses accions que portem a terme treballant l’àmbit de l’educació patrimonial. Reforcem l’estudi sobre la temàtica organitzant en octubre de 2024 el “I Congreso Internacional DECHADOS. Museos, Educación Creatividad”. Tot aquest conjunt d’iniciatives converteixen a la Universitat de València en referent internacional sobre innovació educativa en patrimonis i educació patrimonial. Resulta fonamental col·laborar amb els instituts de secundària per donar suport a la incorporació de les teories i pràctiques innovadores, així com el coneixement de les possibilitats d’aprenentatge que hi ha als entorns patrimonials. Pensem que l’educació no s’ha de quedar fora de les innovacions que estem vivint a nivell social, cultural i polític, atenent a la formació de docents, a través del Màster de Formació del Professorat de Secundària. També ens preocupa mantenir la formació permanent del professorat de secundària, tant de l’especialitat de dibuix com de tota la resta d’especialitats interessades en l’educació patrimonial.
El projecte d’innovació educativa COMETA pretén impulsar l’adquisició de competències professionals docents amb la utilització de metodologies actives en la formació inicial del professorat. Està dissenyat per apropar la formació que els estudiants reben a la universitat a les demandes reals del sistema educatiu, la societat i el mercat laboral a través de metodologies docents actives com són el Design Thinking o pensament de disseny i el Podcast per tal de desenvolupar competències clau. Fonamentalment s’impulsaran les competències en comunicació lingüística, plurilingüe, digital, personal, social i d’aprendre a aprendre, ciutadana, emprenedora i en consciència i expressió culturals. Els desajustaments entre la formació universitària i el mercat laboral s’han evidenciat en diversos estudis i encara continua sent un problema en l’actualitat. Es per això que en la mesura de les nostres possibilitats i com a responsables de la formació acadèmica dels futurs docents pretenem oferir a l’estudiantat una formació actualitzada, útil i de qualitat. La necessitat d’una major connexió entre les institucions d'educació superior i les de treball professional (empreses, medis de comunicació, entitats educatives, culturals o socials), han originat un canvi de paradigma en les metodologies d'ensenyament, de tal manera que ja no es pretén únicament la transmissió de continguts sinó la seua aplicació en un entorn real, impulsant alhora el desenvolupament competencial en l’estudiantat. Aquesta proposta s’adapta a la formació del professorat en diferents assignatures del graus en Mestre/a d’Educació Infantil i Primària i als Màsters en Professorat d’Educació Secundària i Didàctiques específiques de la Universitat de València. Durant el curs 2024-25 s’amplia i a l’estudiantat del Grau en Periodisme de la Universitat de València.
AECIAT aporta un nou enfocament integral i contextualitzat a les col·leccions Ainu al Regne Unit. El Regne Unit té la segona col·lecció més gran d'Europa, el 12,75% del total, composta per 864 articles (en almenys 8 museus). AECIAT adopta una perspectiva innovadora transcultural i interdisciplinària per a l'estudi d'estes col·leccions, buscant interrogar les imatges en relació amb els artefactes i els textos escrits. L'objectiu general és contextualitzar les imatges i proporcionar una interpretació més precisa i actualitzada i examinar com es relacionen amb altres artefactes i textos escrits en les col·leccions.
En estes Jornades analitzem la creixent importància que han adquirit els articles publicats en revistes d'investigació, amb la intenció d'arribar a conclusions interessants dins del que suposa esta deriva en els àmbits de la cultura, les arts, l'educació i l'ús pedagògic d'estes publicacions especialitzades en art i educació. La trobada ens permetrà reunir a València a responsables de revistes prestigioses en l'àmbit de les publicacions académicas. Es verifica una eclosió de les publicacions, al mateix temps que veiem com es posicionen les existents i es creen noves capçaleres. Necessitem reunions acadèmiques com esta perquè la gent que investiga dispose de trobades presencials que animen la reflexió i el diàleg. Estan pensades per a aquelles persones que tant des de la perspectiva professional com des de la pràctica educativa puguen estar interessades a analitzar la situació i gestionar propostes de futur en el terreny de la publicació d'articles, la projecció dels monogràfics, l'especialització dels equips, i tot el referit al món editorial i als usos i pràctiques que duem a terme, especialment en els terrenys de les arts, l'educació i l'educació artística. Analitzem les novetats i els nous plantejaments d'investigació que estes revistes oferixen.
TRAMEVIC (Transnational War-time Memories in East Asian Visual Culture) examina la creació de memòries transnacionals de guerra a Àsia Oriental a través de la cultura visual. Els processos de record visual de qüestions relacionades amb la guerra són fenòmens fluids i canviants que constantment adopten nous significats. El tema és particularment rellevant hui dia, ja que inclou qüestions no resoltes que continuen condicionant les relacions internacionals en l'actualitat i causen tensions diplomàtiques regularment a la regió. El projecte proposa un enfocament transnacional i transdisciplinari original que se centra en com el nou i extensiu ús d'imatges (incloses pel·lícules, sèries, animació, fotos i un altre material visual) ha permés la representació d'un nou tipus de memòria basada en experiències sovint traumàtiques que s'expandixen més enllà de les fronteres nacionals.
TRADIASIA (Transculturality and Diversity in East Àsia) busca desafiar els enfocaments eurocèntrics en l'educació superior ampliant l'oferta actual d'Estudis d'Àsia Oriental en la UV, apostant per descolonitzar el currículum mitjançant teories crítiques i els estudis postcolonials centrats en esta regió, promovent noves maneres de pensar el món des de les societats i cultures de l'est asiàtic. Tradiasia recorre la complexitat de les cultures i històries d'Àsia Oriental, proposant nous enfocaments que examinen la seua diversitat i elements transculturals. El seu objectiu és examinar les interaccions a la regió que van més enllà de les fronteres nacionals.
El present projecte reconeix la pertinència i necessitat de valorar i promoure el pensament creatiu en adolescents. Proposem un impuls del nivell creatiu del nostre alumnat adolescent que cursa secundària, incorporant per a això un recurs de gran rellevància com són els museus, entorns d'educació informal poderosos que poden ajudar-nos a millorar l'escenari educatiu de secundària, generant sinergies amb els centres educatius Per a això proposem impulsar la trobada amb el potencial educatiu que ens ofereixen els museus, activant esforços de mediació entre centres de secundària i museus. Afrontar i abordar de forma anticipada el repte ajudarà a conéixer millor la situació, emfatitzar les fortaleses que tenen els nostres estudiants i detectar els punts susceptibles de millora entorn del pensament creatiu.