L'I Congrés Internacional d'Investigació Educativa Basada en les Arts. Art i Democràcia naix en aquest context d'urgència i oportunitat, amb l'objectiu de consolidar la ABER com un camp metodològic de referència en l'àmbit educatiu i social. En particular, aquest congrés pretén incentivar el seu desenvolupament en el context espanyol, on, malgrat els avanços en pedagogies crítiques i pràctiques artístiques transformadores, encara s'observa una limitada integració de la investigació basada en les arts com una metodologia reconeguda i aplicada àmpliament.
L'objectiu principal és explorar com la investigació educativa basada en les arts pot generar i avaluar noves formes de compromís social i activisme comunitari sobre la democràcia europea, abordant temes complexos com la desigualtat, els drets humans i la sostenibilitat, des de perspectives crítiques i inclusives. Donant a conéixer les últimes aportacions de la comunitat científica a través d'exemples d'iniciatives exitoses on la integració de l'art en projectes educatius haja generat canvis significatius en la millora de la convivència escolar, en l'apoderament de comunitats marginades, en la visibilització de problemes socials, en la ruptura de prejudicis cap a col·lectius amb vulnerabilitat. S'espera la presentació d'iniciatives i projectes idiosincrátics d'aquesta metodologia ABER, l'avaluació de metodologies participatives i projectes col·laboratius capaços de promoure valors democràtics.
El projecte TRACA analitza els canvis en les trajectòries educatives postobligatòries, posant el focus en trajectòries complexes que no seguixen els itineraris convencionals. L'estudi investiga factors com l'origen social, el gènere i el territori condicionen estos canvis, i com les desigualtats socials impacten en les decisions educatives. El projecte es dividix en dos subprojectes: un que analitza els canvis en formació professional i universitat no presencial i un altre que analitza els canvis en el batxillerat i la universitat. TRACA està format per dos equips de la Universitat de València i la Universitat Autònoma de Barcelona que treballen de manera coordinada.
TRAMEVIC (Transnational War-time Memories in East Asian Visual Culture) examina la creació de memòries transnacionals de guerra a Àsia Oriental a través de la cultura visual. Els processos de record visual de qüestions relacionades amb la guerra són fenòmens fluids i canviants que constantment adopten nous significats. El tema és particularment rellevant hui dia, ja que inclou qüestions no resoltes que continuen condicionant les relacions internacionals en l'actualitat i causen tensions diplomàtiques regularment a la regió. El projecte proposa un enfocament transnacional i transdisciplinari original que se centra en com el nou i extensiu ús d'imatges (incloses pel·lícules, sèries, animació, fotos i un altre material visual) ha permés la representació d'un nou tipus de memòria basada en experiències sovint traumàtiques que s'expandixen més enllà de les fronteres nacionals.
L'Observatori d'lgualtat Educativa a la localitat de Manises és una iniciativa permanent d'estudi a partir de la recopilació i l'anàlisi d'indicadors educatius, així com de la seua difusió i divulgació per posar-ho al servei de la ciutadania i de les persones responsables de les institucions educatives i de polítiques del municipi.
L'equip de la Universitat de València està format per la coordinació a càrrec de la professora Alícia Villar Aguilés i el professor Francesc J. Hernàndez i Dobon i amb la participació del professorat José Beltrán, Daniel Gabaldón, Sandra Obiol i Ignacio Martínez. A més, es compta amb una graduada en Sociologia, Vera Massaguer, com a tècnica de l'Observatori.
Des de l'Observatori es porta a terme l'anàlisi de la informació recollida d'indicadors educatius, la redacció dels informes que se'n deriven i també es promouen accions de formació i de divulgació de les temàtiques i qüestions d'interés estudiades.
És una iniciativa que es va iniciar en 2017.
Congrés ABERTURA
Trajectòries complexes en batxillerat i universitat. El canvi com a estratègia d'ajust d'expectatives i resultats
TRAMEVIC Transnational War-time Memories in East Asian Visual Culture
Observatorio de Igualdad Educativa





