Logo de la Universitat de València Logo Institut Interuniversitari López Piñero Logo del portal

L’objectiu d’aquest projecte d’investigació és estudiar les estratègies retòriques per mitjà de les quals es construeix la visió de la salut (creences, actituds i valors culturals i ideològics) en textos periodístics espanyols.
Descripció

S’analitzaran els recursos lèxics, gramaticals i pragmàtics utilitzats en la premsa escrita amb les finalitats retòriques de persuadir el lector, elaborar la representació discursiva sobre la salut i expressar la seua posició argumentativa en els debats sobre la salut. Es tractarà d’esbrinar si la premsa adopta una posició comercial que promou el consum de productes i serveis de benestar (com fa la publicitat), o bé una actitud crítica que adverteix dels perills d’aquest culte a la salut característic de la nostra època, analitzant les estratègies retòriques utilitzades per cadascuna d’aquestes dues representacions discursives. L’estudi inclou textos extrets de periòdics convencionals i gratuïts de tiratge nacional des del 1995 fins a l’actualitat, ja que considerem que al llarg d’aquest període s’han produït canvis socials i culturals importants en relació amb la salut. Entre les aplicacions possibles del projecte volem aportar idees per a l’anàlisi retòrica de textos periodístics i publicitaris, adreçades als ensenyaments primari i secundari, i a consumidors i persones interessades en general, amb la finalitat de proporcionar una eina per a la lectura crítica del discurs sobre la salut.

Investigadors principals no UV

Díaz Rojo, José Antonio

Data d'inici
2008 Gener
Data de finalització
2011 Gener
Entitats finançadores:

Ministeri de Ciència i Innovació