Logo de la Universitat de València Logo Institut Interuniversitari López Piñero Logo del portal

NOTICIA 86 de 100. NOVA ENTRADA DE “SABERS EN ACCIÓ”: "Ordre públic, psiquiatria i dret" de Ricardo Campos (Instituto de Historia, CSIC)

• 21 de juny de 2024
Image de la noticia

Foto.  “Los golfillos, aseados y uniformados” (circa 1910). Memoria de Madrid.

Segon volum de “sabers en acció”: https://sabersenaccio.iec.cat/

Categoria "Ciència i llei"

Teories, lleis i debats al voltant de la construcció del subjecte perillós.

El 1876, Cesare Lombroso (1835-1909) va publicar L’uomo delinquente, on va formular la seva teoria del criminal nat, que va tenir un fort impacte sobre les concepcions del crim i les seves relacions amb la bogeria. Lombroso pensava que el criminal era un salvatge que havia sobreviscut a la mort de la societat a la que pertanyia. Aquest atavisme li permetia afirmar l’existència d’un tipus antropològic específic, el del criminal nat, caracteritzat per una sèrie d’estigmes físics, sociològics i fisiològics. El llibre va conèixer nombroses edicions i va ser traduït a diverses llengües. En les successives edicions, Lombroso va actualitzar dades i va modificar algunes de les seves propostes en funció de les crítiques rebudes. Tenia una notable capacitat per acoblar peces provinents de diferents escoles, si bé les idees degeneracionistes van jugar un paper destacat. Entre 1885 i 1887, va vincular l’atavisme, la bogeria moral i l’epilèpsia, la qual cosa li va permetre explicar tots els comportaments criminals, des de l’assassinat al delicte polític, passant per la violació, el vagabundeig i la prostitució. A més, juntament amb el sociòleg Enrico Ferri (1856-1929) i el penalista Raffaele Garofalo (1851-1934), va constituir al voltant de la revista L’Archivio di psichiatria, la Nuova Scuola o escola positivista de criminologia, també coneguda com a antropologia criminal italiana. Entre les novetats que va aportar destaca el qüestionament del lliure albir i la proposta que la perillositat del subjecte fos la base d’una nova penalitat.

Per a continuar llegint: