
Seminari impartit per Elena Menta Oliva, graduada en Filosofia (UB), i amb els màsters en Formació del Professorat (UB) i Història de la Ciència (UAB). (Premi professional SCHCT 2025)
Dijous 27 de novembre a les 16:00 hores en la Sala d´Actes del Palau de Cerveró.
Format: online (Zoom)
Resum
Com introduir la història en museus de matemàtiques actuals? Una possible manera seria a través de la proposta d’unitat expositiva “Prohibit no tocar la història de les matemàtiques” formada per mòduls manipulatius basats en elements de la cultura material de la pràctica matemàtica: àbacs, compassos, pissarres, targetes perforades, calculadores, ordinadors… En aquesta presentació es justificarà com aquesta pot ser una manera de conjugar coherentment historiografia de les matemàtiques i museogràfica. També es presentaran amb detall alguns dels mòduls per il·lustrar tant el contingut teòric que encapsulen, com de quina manera permeten aterrar la pràctica matemàtica en una materialitat històricament situada, baixant-la del reialme d’abstracció històrica. (Aquesta presentació recull les reflexions i resultats del Treball Final de Màster per al màster d’Història, Ciència i Societat (UAB) el 2024, després de realitzar pràctiques curriculars al Museu de Matemàtiques ce Catalunya com a part de l’especialitat de comunicació i patrimoni.)
Biografía
Elena Menta Oliva (premi professional SCHCT 2025)
Graduada en Filosofia (UB), i amb els màsters en Formació del Professorat (UB) i Història de la Ciència (UAB), actualment cursa els estudis de doctorat en filosofia a la UB, dins el grup Logos amb finançament del Barcelona Institut of Analytic Philosophy. Aquest recorregut acadèmic ha estat marcat per l’interès en les connexions interdisciplinàries i per la comunicació d’aquestes; i la recerca actual se centra en la filosofia de la pràctica matemàtica, concretament, en l’ús dels formal proof assistants







