Logo de la Universitat de València Logo Institut Universitari d'Investigació de Robòtica i Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (IRTIC) Logo del portal

Alumnat de Cadis i Gijón es beneficia dels simuladors de l’IRTIC

  • 19 de desembre de 2024
Image de la noticia

El projecte «Aprenentatge basat en reptes de tècniques de prevenció de riscos en la manipulació de maquinària portuària emprant simuladors d'entrenament d'operadors» finalitza aquest desembre després de 20 mesos de treball. El principal objectiu de la iniciativa és proporcionar a l'alumnat de centres de Cadis i Gijón amb competències en operacions portuàries un entorn pràctic i segur de treball a través de simuladors que permeten conéixer de manera pràctica el procés de l'estiba i desestiba i previndre riscos laborals.

La Universitat de València participa a través del grup LSyM de l'Institut de Robòtica i Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (IRTIC). El Centre Públic Integrat de Formació Professional (CPIFP) Marítimo Zaporito, de Cadis, coordina el projecte, del qual també forma part el Centre Integrat de Formació Professional (CIFP) de la Mar, de Gijón.

L'equip ha generat ferramentes formatives basades en la simulació, on se li presenten a l'alumne situacions reals i tinga la possibilitat de conéixer amb detall tota l'operativa de l'estiba portuària. D'aquesta manera, es compensa la dificultat de disposar de maquinària específica, amb costos d'adquisició molt elevats, i el risc que suposaria que, encara que s'utilitzaren els recursos de ports pròxims, persones inexpertes manipularen les grues.

En aquest sentit, la màquina tampoc es desbarata per l'ús incorrecte, es redueixen els procediments de manteniment i no se suspenen mai les classes per meteorologia o per no estar l'equip real disponible. Així mateix, redueix el temps necessari per a donar unes pràctiques de qualitat, ja que el disseny instruccional ordena l'aprenentatge.

La ferramenta permet una avaluació objectiva, fiable i enriquida, així com detectar problemes amb molta antelació. A més, l'accés a l'històric de simulacions practicades permet avaluar i realitzar la traçabilitat dels estudiants.

En reduir-se els riscos associats amb el maneig de la màquina, l'alumne, els seus companys i l'entorn, es poden realitzar pràctiques fins i tot en activitats impossibles de portar acabe amb la màquina real. Els simuladors permeten reproduir condicions meteorològiques extremes i avaries, possibiliten treballar els riscos derivats de la interacció amb altres equips i en condicions d'estrés, i faciliten reproduir situacions perilloses amb el risc d'accident.

Per al seu desenvolupament i millora, la Universitat de València ha introduït el simulador a alumnes i docents dels centres involucrats explicant la potencialitat del mateix en temes de prevenció de riscos i avaries. A continuació, els estudiants han realitzat pràctiques senzilles de maneig de càrregues, al mateix temps que han desenrotllat un pensament crític a través de l'aprenentatge basat en reptes per a incorporar nous exercicis que milloren les competències adquirides.

Així, la universitat ha modificat la ferramenta i ha arreplegat dades dels estudiants per a avaluar l'impacte de les noves millores i del sistema d'avaluació.

La digitalització en els processos d'ensenyança, aprenentatge i orientació constitueix un dels pilars més importants del sistema educatiu actual. El simulador incrementarà amb escreix els resultats dels processos d'ensenyança-aprenentatge.

L'equip de LSyM treballa al seu torn en el projecte «Sistema d'entrenament col·laboratiu utilitzant simuladors de tractors agrícoles», en el qual participen els CPIFP La Torreta, d'Alacant, i Montearagón, d'Osca, i els instituts d'educació secundària Crémor i Alquivira, de Castelló i Granada respectivament.

Finançat per la Unió Europea -NextGenerationEU. No obstant això, els punts de vista i les opinions expressades són únicament els de l'autor o autors i no reflecteixen necessàriament els de la Unió Europea o la Comissió Europea. Ni la Unió Europea ni la Comissió Europea poden ser considerades responsables d'aquestes.