
- Elaboració de vídeos
- Elaboració de materials audiovisuals
- Elaboració de qüestionaris en línia
Metodologies actives per a afavorir l'aprenentatge profund del estudiantat
EL Projecte d'innovació docent presentat en el curs 2022/23 amb número 2077103, com (NOU-PID), es presenta novament per al curs 2023/24, continuant la seua trajectòria per a la seua consolidació com (PIEC).
L'activitat assistencial en el context de la pèrdua de salut i aparició de malaltia, moltes vegades va acompanyada de l'aparició de dolor en la persona malalta, pèrdua de benestar i sofriment tant per a els/as pacients, familiars com també i per a els/as professionals, en una mala qualitat de vida laboral. En el primer cas del dolor, el podem controlar amb un bon ús de l'ampli arsenal farmacològic disponible, però com controlem la pèrdua del benestar i el sofriment en els/as pacients, familiars i professionals, que sorgix quan afloren les mocions, interrogants, pors, dols, i allò que apareix i és canviant quan informem d'una mala notícia després de l'aparició o complicació de la malaltia?
La resposta en part a este interrogant i sobre la que pivota el nostre (PIEC) és a través de:
- Un bon procés de comunicació de males notícies (CMN)
- Una cura compassiva (CC)
Objectiu General
• Adquirir competències cognitives, procedimentals, actitudinals i transversals per a la comunicació de males notícies CMN amb cura compassiu CC.
Objectius específics
*OE-1 Comprendre el comportament interactiu de la persona de manera holística en el procés de salut enfermetat, en funció del gènere, grup o comunitat, dins del seu context social i multicultural.
*OE-2 Reflexionar sobre les conseqüències de l'adopció de la perspectiva holística en la salut, i la praxi d'infermeria.
*OE-3 Analitzar i reflexionar sobre les conseqüències de la pèrdua de salut i el procés d'emmalaltir, l'atenció que es rep i el mode específic d'afrontar el sofriment.
*OE-4 Conéixer els fonaments teòrics que relacionen l'ansietat, l'estrés, i la seua influència en la salut dels individus.
*OE-5 Identificar situacions estressants i tensions de la vida diària, i utilitzar les tècniques de relaxació i acte control emocional més eficaços a nivell individual, i per al seu futur professional.
*OE-6 Relacionar aspectes psicosocials de la malaltia terminal, el dol i la mort, i com afecta tant l'individu com a l'entorn familiar.
*OE-7 Conéixer els conceptes de MN, compassió, i fases per a la CMN.
*OE-8 Conéixer quines són les nostres pors, temors i identificar-los reflexionant sobre com intervenen en la pràctica assistencial.
*OE-9 Promoure i respectar el dret de participació, informació, autonomia i el consentiment informat en la presa de decisions de les persones ateses, d'acord amb la forma en què viuen el seu procés de salut malaltia i mort.
*OE-10 Conéixer, distingir i utilitzar els aspectes relacionats amb la comunicació (verbal i no verbal) i valorar la seua importància en la pràctica assistencial.
*OE-11 Conéixer i manejar les HHSS i els components que regulen la relació intrapersonal i interpersonal com a aspectes bàsics de la relació terapèutica.
*OE-12 Saber abordar les diferents reaccions del/a pacient o familiar després de la CMN i establir accions per a disminuir l'impacte, i mal potencial, garantint la seua seguretat.
*OE-13 Establir una comunicació veraç, eficaç i respectuosa amb pacients, família, grups socials, altres professionals i mitjans de comunicació, tant de manera oral com escrita.
*OE-14 Establir una relació empàtica i respectuosa amb el/a pacient i família, d'acord amb la situació de la persona, problema de salut i etapa de desenvolupament i identificar les respostes emocionals per a un *major afrontament i ajust a la seua situació clínica.
*OE-15 Utilitzar estratègies i habilitats que permeten una comunicació efectiva amb pacients, famílies i grups socials així com l'expressió de les seues preocupacions i interessos.
*OE-16 Conéixer i aplicar tècniques i instruments de comunicació des d'una perspectiva no sexista, tant en la relació interpersonal com en les dinàmiques de grup.
*OE-17 Identificar les respostes psicosocials i les àrees d'avaluació i intervenció en les persones davant les diferents situacions de salut (en particular, la malaltia i el sofriment), seleccionant les accions adequades per a proporcionar ajuda en estes.
*OE-18 Identificar i diferenciar els aspectes positius i negatius que intervenen en la dinàmica relacional de l'equip de treball.
*OE-19 Realitzar i presentar un treball creatiu i constructiu utilitzant TICS (gravació àudio visual) mitjançant Joc de rol i simulació per a CMN amb CC.
*OE-20 Promoure el desenvolupament d'un punt de vista crític, creatiu, constructiu i orientat a la investigació en salut en la millora de la pràctica professional per a humanitzar la sanitat.
*OE-21 Introduir el debat crític sobre necessitats de comunicació i cura en el context de la malaltia oncològica a l'aula incorporant associacions no lucratives.
-
- Fonaments de Psicología en Ciencies de la Salut 34367
- Introducció a la pràctica en Enfermería 34385;
- Prácticum I,
- Prácticum II,
- Prácticum III 34388
- Prácticum IV 34389,
1a FASE:Durant el curs acadèmic 2022/23, en el context de l'assignatura de formació bàsica de primer curs de la titulació d'infermeria “Fonaments de Psicologia en Ciències de la Salut (34367)” la finalitat establida va ser proporcionar les ferramentes necessàries i bàsiques per a l'adquisició de coneixements i el desenvolupament de competències clau per a l'abordatge de la CMN i atenció de problemes de salut mitjançant el CC.
2a FASE: Durant pròxims cursos en coordinació amb altres assignatures de la titulació (Introducció a la pràctica en Infermeria 34385; Pràcticum I, Pràcticum II, Pràcticum III 34388 i Pràcticum IV 34389), la finalitat serà continuar proporcionant de manera progressiva ferramentes per al desenvolupament de competències cognitives, procedimentals i actitudinals, que servisquen a un futur exercici professional de qualitat per a contribuir a la humanització de l'assistència sanitària. Per a això es dissenyaran casos clínics per part del professorat per a realitzar en pràctiques a les sales de pràctiques de la Facultat i en el Centre de Simulació Interdisciplinària en Salut (CESIS) situat en l'antiga Facultat d'Infermeria i Podologia, en el qual l'alumnat posarà en pràctica durant l'últim curs de titulació les competències adquirides en casos i contextos clínics assistencials mitjançant la simulació, i també en la realització de les pràctiques assistencials en els centres sanitaris (hospitals i centres de salut).
Tant en la 1a com en la 2a fase, en tots dos casos s'anirà d'acord amb els 4 pilars de l'educació: Aprendre a conéixer, Aprendre a fer, Aprendre a viure junts, i Aprendre a Ser.
El projecte desenvolupat durant el curs acadèmic 2022/23 va ser informat en classe a principi de curs el primer dia de classe (setembre/22) en els diferents grups on s'impartix l'assignatura 34367 de Fonaments de Psicologia en Ciències de la Salut, tant al campus de Blasco Ibáñez (grups A, B, C i D) com al campus d'Ontinyent (grup ON). Al campus de Blasco Ibáñez es troben matriculats 235 estudiants, i el campus d'Ontinyent han cursat l'assignatura 42 estudiants.
Per al curs 2023/24 i a conseqüència del procés d'integració de l'Escola Universitària La Fe de València a la Universitat de València, 65 estudiants més (grup E), formaran part del total d'alumnat que participe del PIEC i rebran les mateixes indicacions, i formació que la resta d'estudiants dels grups del Campus de Blasco Ibáñez (A, B, C, D) i el Campus d'Ontinyent (ON), amb la qual cosa 6 grups d'estudiants seran partícips en el projecte (aproximadament 350 estudiants).
Asistencia a Congresos de innovación docente para presentación de comunicación, ponencia o póster,(Modalidad Online)
En el campus de Blasco Ibáñez, han participado 235 estudiantes y realizaron grupos de trabajo para la realización de los videos. En total se realizaron 42 videos depositados en el siguiente espacio:
(https://universitatdevalenciamy.sharepoint.com/:f:/g/personal/maria_v_ibanez_uv_es/EmFQlPwOhKZKt0NPQAwmIy8BmhLSccldNtj9eU9umCQ_kA?e=ft0qK1) En el campus de Onteniente participaron 42 estudiantes y se realizaron un total de 7 videos, depositados en el siguiente espacio: (https://drive.google.com/drive/folders/1FkKFtSSWIGoqnNvDe2nj54KYrzKg3Qq?usp=sharing)
Para la realización y grabación de los mismos el alumnado ha trabajado de forma autónoma con indicaciones del profesorado y siguiendo las recomendaciones elaboradas en un documento de material educativo preparado para ello (ANEXO. 1) y depositado en aula virtual en cada grupo. Desde dicho documento se puede acceder a material complementario y explicación de las condiciones y características más importantes para su realización, y libremente han elaborado las grabaciones de los mismos que posteriormente fueron visualizados en el aula para su análisis y debate. A pesar de poder ser visualizados en aula, analizados y comentados en debate sobre lo correcto o mejorable de las grabaciones, por motivos técnicos al ser grabadas con dispositivos propios (teléfonos móviles o similares) y sin recursos audiovisuales (personales o materiales) las grabaciones en general presentan en algunos casos problemas de sonido o de imagen, y no reúnen por dicho motivo el calificativo de grabación audiovisual de calidad. No obstante, este no es el principal objetivo que nos planteamos con dicha actividad, puesto que la adquisición progresiva de competencias para trabajar en contextos de atención a pacientes en situación de sufrimiento y saber cómo gestionar dicha atención y cuidado mediante el uso del CC, y la CMN es lo que realmente nos preocupa como docentes.
42 videos depositados en el siguiente espacio:
7 videos, depositados en el siguiente espacio: (https://drive.google.com/drive/folders/1FkKFtSSWIGoqnNvDe2nj54KYrzKg3Qq?usp=sharing)
https://docs.google.com/forms/d/1qvQs8W_H5oPEzjnfGWFPMZ_su1_aPH1JnQzEIx8oGbo/edit
- VIDAL BLANCO, GABRIEL
- PDI-Prof. Permanent Laboral Ppl