- Recursos TAC/TIC
Disseny, utilització i avaluació de materials, recursos i estratègies per a la docència.
El projecte TAC(IQ), en línia amb les estratègies d'innovació educativa de la Universitat de València, té com a objectius principals la formació
del professorat en tecnologies d'aprenentatge i coneixement (TAC), la seua implementació en les assignatures de l#àrea de l#enginyeria
química, l'avaluació de l'impacte en la docència i la difusió dels resultats obtinguts. El projecte es centra en l'ús de tres tipus de TAC:
aplicacions de resposta d'audiència (Wooclap), ferramentes de contingut interactiu (H5P) i sistemes d'intel·ligència artificial (ChatGPT). Les
TAC ofereixen avantatges com l'educació personalitzada, millora de l'educació a distància, aprenentatge actiu, motivació, competències
digitals, aprenentatge col·laboratiu, retroalimentació ràpida i aprenentatge profund. El projecte busca millorar l'experiència i l'aprenentatge
dels i de les estudiants i fomentar el bon ús de les tecnologies digitals per desenvolupar la competència digital docent i de l#estudiantat. Es
desenvoluparan les estratègies adients per a cadascuna de les ferramentes analitzades i s'establiran metodologies per avaluar l'impacte
d#aquestes en l'alumnat. TAC(IQ) busca la integració del marc ICAP en la docència del departament mitjançant l#ús de les TAC, amb el
que s#espera la millora de l#aprenentatge de les competències específiques, generals i transversals de l#alumnat. A més, la diversitat de
les titulacions dels membres del grup IDIQMA permetrà una àmplia aplicació de les metodologies del projecte i un potencial impacte en un
gran nombre d'estudiants de la UV. El material docent generat i l'experiència del grup IDIQMA podrien ser compartits amb altres titulacions
i membres de la comunitat docent universitària. Per complir els objectius s#empraran diverses metodologies docents que promouen la
participació activa dels estudiants de forma integrada per tal millorar l'experiència docent, augmentar la motivació i autonomia de l#estudiantat
d#una forma lúdica, atractiva i interactiva.
Les finalitats principals del projecte TAC(IQ) són la formació del professorat del departament d’Enginyeria Química (DIQ) de la Universitat de València (UV) en l’ús de tecnologies d’aprenentatge i coneixement (TAC), la implantació d’aquestes en les assignatures que s’imparteixen des del DIQ, l’avaluació de l’impacte en la docència i la difusió dels assoliments del projecte, juntament amb la possibilitat de realitzar accions formatives per expandir el coneixement adquirit a qualsevol membre del professorat de la UV.
En concret, TAC(IQ) contempla l’estudi i aplicació de tres tipus de ferramentes tecnològiques, basades en: (i) aplicacions de resposta d’audiència (ARA), (ii) ferramentes de contingut interactiu (FCI), així com (iii) sistemes d’intel·ligència artificial (IA) amb el propòsit final de millorar la docència mitjançant un ús adequat d’aquestes. En aquesta línia, es pretén aprofundir en la utilització particular de les ferramentes Wooclap i H5P (acrònim d’HTML5 Package), com a eines ARA i FCI respectivament, ambdós incloses en l’ Aula Virtual (AV). Per altra banda, pel que fa al sistemes d’IA es considera estudiar aquells que siguen d’accés gratuït, com és el cas de ChatGPT d’OpenAI.
El projecte TAC(IQ) naix del desconeixement generalitzat per part del professorat del DIQ, i també d’altres departaments de la UV, de la versatilitat d’algunes de les eines que la universitat posa a la seua disposició, i que estan integrades en l’AV des de l’any 2022. L’ús d’aquestes ferramentes no només permetria millorar l’experiència docent sinó també l’aprenentatge per part dels i de les alumnes. D’altra banda, en relació a les IA, es considera que són una tecnologia de futur amb la que, en lloc d’exclusivament lluitar contra el seu abús o mal ús, es considera com a una oportunitat d’aprenentatge promoure el seu ús crític i responsable per part de l’alumnat, i també del professorat.
Per tal d’implementar aquest projecte d’entre els membres del professorat participants, es faran grups de treball que realitzaran un estudi profund de cadascuna de les citades ferramentes per tal de conèixer totes les possibilitats que n’ofereixen. Una vegada estudiades les virtuts, es posaran en comú les estratègies que es consideren més adients i que queden alineades amb les assignatures que imparteix el DIQ. Finalment, s’establiran metodologies comunes per tal d’avaluar l’impacte sobre l’alumnat en diferents aspectes com ara un augment del seu interès i motivació, una facilitació de l'aprenentatge i un increment de la seua independència durant el procés d’aprenentatge.
En relació a les línies estratègiques de la UV en matèria d’innovació educativa, el projecte TAC(IQ) queda alineat amb la línia “2. Disseny, utilització i avaluació de materials, recursos i estratègies per a la docència”, i amb els seus objectius per (i) Fomentar el bon ús de les tecnologies digitals i/o els recursos educatius oberts en la docència i en l’aprenentatge; (ii) Motivar l’ús de les diferents eines que la UV posa a la disposició de la docència. (iii) Incentivar l’adquisició, el desenvolupament i la millora de la competència digital docent i la de l’alumnat. (iv) Promoure la creació i la difusió de recursos educatius de qualitat i impacte en l’aprenentatge. Tanmateix, es considera que també respon a les línies d’innovació educativa complementàries per a (1) l’ús de les TIC com a facilitadores de l’aprenentatge i com a recurs didàctic i (2) foment de la competència digital en l’alumnat.
600 €
Expresión Gráfica
34750
Bases de la Ingeniería Química II
34756
Ingeniería de la Reacción Química I
34760
Organización y Gestión de la Producción
34770
Ingeniería de la Contaminación Ambiental
34769
Dinámica y Control
34762
Depuració d’aire i gestió de residus
36485
Tecnologies i Integració Energètica
34782
Ingeniería de Procesos y Productos II
34773
Introducción a la Ingeniería Bioquímica
33184
Operaciones Básicas en Bioprocesos Industriales
33186
Bioprocesos Industriales
33191
Gestió de Qualitat
33986
Ciencia de Materiales
34925
Fonaments d’Enginyeria Ambiental
33092
Tecnologías para el Control de la Contaminación
33093
Ciència i Tecnologia de Polímers
46566
Prevención de la Contaminación Industrial
43820
Estudiants de Grau
El projecte TAC(IQ) contempla, dintre del seu pla de treball, la realització d’una tasca específica (T4), de difusió dels principals resultats assolits. En aquesta tasca es recullen les distintes accions per realitzar una adequada difusió en tres eixos principals: xarxes socials (A4.1), fòrums científics (A4.2), i accions de formació (A4.3). En aquest sentit, cal ressaltar que els materials produïts en el si del projecte d’innovació seran publicats en obert en els repositoris de la UV, d’acord amb les condicions de propietat intel·lectual especificades en la convocatòria. A més, en totes les accions de difusió es farà constar al Vicerectorat de Formació Permanent, Transformació Docent i Ocupació de la UV com a entitat finançadora del projecte.
Les metodologies docents que s’empraran al llarg d’aquest projecte seran:
- Metodologies actives. Es poden definir com a processos interactius d'ensenyament-aprenentatge fonamentats en la comunicació activa i la interconnexió entre el professorat, l’estudiantat i el material didàctic. En aquest tipus de metodologies el protagonisme a l'aula passa del docent a l'alumnat, qui ha d'adoptar un grau d'implicació major que a les classes tradicionals. Mitjançant la implementació de les mencionades TAC, es fomentarà que l’alumnat tinga un paper més actiu, a través d’un procés constructiu, funcional, transferible i perdurable.
- Aprenentatge basat en problemes (ABP). L'ABP es basa en la resolució de problemes reals, fomentant l'aprenentatge i la participació actives dels i les estudiants en el procés d'aprenentatge. D’aquesta manera, la integració de les TAC descrites en aquest projecte permetran interactuar, per tal de resoldre problemes, accedint al contingut docent d’una manera més atractiva i enriquidora, doncs aquestes TAC afavoreixen l’aprenentatge actiu, la participació i el desenvolupament de les competències digitals [14], [26].
- Gamificació. La gamificació és una estratègia pedagògica que utilitza elements de joc per a motivar i comprometre als i les alumnes en el procés d'aprenentatge. Les eines com Wooclap, H5P i ChatGPT es poden utilitzar de manera eficaç en la gamificació educativa, per un costat, les característiques de Wooclap i H5P permeten crear ambients de competició entre l’alumnat de forma individual i/o grupal. Per un altre costat, ChatGPT pot motivar a l’alumnat mitjançant la preparació de jocs de rol [27], [28].
- Docència invertida (DI). Les tres eines presentades ofereixen clars avantatges en el seu ús per a la DI. Per una banda, permeten crear contingut interactiu amb el qual els i les alumnes poden tindre un contacte previ a la classe per tal de preparar-se i reflexionar sobre el material de les sessions presencials. A més, aquestes TAC fomenten l’aprenentatge autònom, una de les claus principals d’aquesta metodologia [16].
El projecte TAC(IQ) presenta com a innovació un primer eix on el professorat d’IDIQMA es puga formar en les ferramentes presentades i, en segona instància, siga capaç de millorar l’experiència docent de les seues assignatures explorant tots els avantatges que les TAC poden oferir per tal de superar els majors obstacles per a la seua utilització: (i) el desconeixement del potencial d’aquestes aplicacions, (ii) la falta de temps per a l’aprenentatge autònom d’aquestes eines, o (iii) la limitació al nombre de places que oferta l’SFPIE, que no en són prou per abastar a tot el personal. A més, a més, el projecte busca un ús combinat les metodologies presentades mitjançant les TAC que possibilite la realització d’activitats prèvies a la lliçó en un entorn lúdic per tal d’afavorir la preparació de la classe, així com la gamificació unida a l’ABP per tal de fer-los més atractius.
- CARRILLO ABAD, JORDI
- PDI-Ajudant Doctor/A
- GIL CASTELL, OSCAR
- PDI-Ajudant Doctor/A