Session | Start date and time | End date and time | Aula | Location |
---|---|---|---|---|
1 | 25/05/2022 11:00 | 25/05/2022 13:00 | Online | |
2 | 26/05/2022 11:00 | 26/05/2022 13:00 | Online |
Es seleccionaran les persones participants d'acord amb els criteris següents:
- Per a aquells cursos que tinguen requisits específics, s’ha de comprovar que efectivament les persones sol·licitants els reuneixen.
- S’atorgarà preferència a les peticions d'aquelles persones sol·licitants que no hagen realitzat cursos de característiques semblants en els últims tres anys.
- Així mateix, s’atorgarà preferència a aquells que no hagen realitzat cursos de formació en els últims tres anys.
- En cas d'empat entre sol·licitants en aplicació dels anteriors criteris, caldrà ajustar-se al rigorós ordre d'entrada de les sol·licituds (dia i hora de presentació)
Capitolina Díaz Martínez
Catedràtica del Departament de Sociologia i Antropologia Social de la Universitat de València (UV). Les principals línies d'investigació són: sociologia del gènere; polítiques públiques d'igualtat; desigualtat i relacions de poder en la família; dona i treball; sociologia de l'educació i metodologia de les ciències socials. Durant la seua estada a Brussel·les va col·laborar molt de prop amb associacions europees com el Grup d'Hèlsinki i la European Platform for Women Scientists (EPWS), i va participar en l'elaboració de l'informe “Mapping the Maze” (2008), encarregat per la Comissió Europea.
Marcela Jabbaz Churba
Professora contractada doctora en el Departament de Sociologia i investigadora en el Institut Universitari d’Estudis dels Dons (IEUD) de la Universitat de València. Ha sigut investigadora del Consell Nacional de Ciència i Tecnologia (CONICET) de l'Argentina i directora del Centre d'Estudis Organitzacions de la Universitat de Buenos Aires, on també ha sigut professora. Professora de “Grups, xarxes i moviments de dones” en el Màster Universitari en Gènere i Polítiques d'Igualtat de la Universitat de València.
Pascuala García Martínez
Catedràtica d'Universitat en la Facultat de Física de la Universitat de València, Llicenciada i doctora en Física. Nomenada Fellow membrer del SPIE (Society for optics and photonics) i sènior member de l'OSSA (Optical Society of America). Membre del Comité d'Avaluació de la Docència de la UV, subcomité I de ciències. Ha sigut ponent en nombroses conferències, cursos i taules redona sobre Gènere i Ciència. És presidenta del Grup especialitzat de “Dones en Física” de la Reial Societat Espanyola de Física. Vocal de la Junta Directiva de l'Associació de Dones Investigadores i Tecnòlogues (AMIT).
La perspectiva de gènere en l'ensenyament és rellevant en totes aquelles matèries en les quals el tema o els resultats i aplicacions dels continguts afecten directament persones -com a ciutadanes, usuàries de serveis públics, consumidores– o indirectament a través de la forma en què les institucions i organitzacions regulen la interacció social. També és rellevant en tots aquells subjectes en els quals s'utilitzen dades empíriques per a determinar les actituds, valors, comportaments i necessitats de la població.
1. D'on partim:
a. Bases legals i diferències notables de gènere/sexe
b. Generització del coneixement i del tracte
2. Propostes generals per a incorporar la perspectiva de gènere/sexe en l'ensenyament universitari
a. Revisió dels continguts docents per a identificar els biaixos androcèntrics en l'enfocament de les assignatures.
b. Efectes educatius i professionals de les desigualtats entre dones i homes.
c. Incorporació de referents femenins per a tractar de visibilitzar a les dones que van fer contribucions i no van ser reconegudes fins ara.
d. Utilitzar un llenguatge inclusiu que no invisibilitze a les dones (alumnes, autores i dones en el contingut).
e. La revisió de la bibliografia identifica les obres d'autoria femenina proporcionalment a les contribucions científiques del camp en qüestió.
3. Indicadors per a orientar les Guies Docents sensibles a la igualtat de Gènere/sexe
4. Activitat pràctica: Revisa la teua pròpia Guia Docent.
1. Capacitat per a problematitzar patrons dominants de socialització.
2. Sensibilitat per a identificar les desigualtats de gènere/sexe, dissenyar solucions.
3. Competència per a avaluar si l'enfocament d'assignatures afavoreix l'accés en condicions d'igualtat al coneixement
4. Suficiència per a utilitzar un llenguatge inclusiu que no invisibilitza a les dones.
5. Capacitat per a identificar el diferent impacte en els homes i dones que poden tindre els continguts abordats en l'ensenyament de cada àrea.
6. Habilitat per a dissenyar un programa docent no androcèntric
Assistència, com a mínim, al 85% dels hores síncrones i fer les tasques obligatòries fixades en el programa o encarregades per el/la tutor/a o professor/a Realització
de l'activitat pràctica proposada.
Participació en els fòrums des de l'inici del curs fins a la data de finalització (25/05/2022 al 25/06/2022).
En la part pràctica del curs el professorat revisarà la seua Guia Docent a partir dels exercicis pràctics proposats.