University of Valencia logo Logo Permanent Training and Educational Innovation Service (SFPIE) Logo del portal

Docència universitària amb perspectiva de gènere (DUPEG)

Target PDI
Method of impartition Online synchronous
Language Spanish
Total duration 10
Presential duration 0
Synchronous online duration 4
Asynchronous online duration 6
Program Own offer -SFPIE
Training modality Course
Academic course 2021-2022
Edition 01
Training plan year 2022
Start date of the course 25/05/2022
End date of the course 26/05/2022
Registration start date 16/02/2022
Registration end date 07/03/2022
Sessions
Session Start date and time End date and time Aula Location
1 25/05/2022 11:00 25/05/2022 13:00 Online
2 26/05/2022 11:00 26/05/2022 13:00 Online
Selection criteria

Es seleccionaran les persones participants d'acord amb els criteris següents:

  • Per a aquells cursos que tinguen requisits específics, s’ha de comprovar que efectivament les persones sol·licitants els reuneixen.
  • S’atorgarà preferència a les peticions d'aquelles persones sol·licitants que no hagen realitzat cursos de característiques semblants en els últims tres anys.
  • Així mateix, s’atorgarà preferència a aquells que no hagen realitzat cursos de formació en els últims tres anys.
  • En cas d'empat entre sol·licitants en aplicació dels anteriors criteris, caldrà ajustar-se al rigorós ordre d'entrada de les sol·licituds (dia i hora de presentació)
Non-UV faculty

Capitolina Díaz Martínez

Catedràtica del Departament de Sociologia i Antropologia Social de la Universitat de València (UV). Les principals línies d'investigació són: sociologia del gènere; polítiques públiques d'igualtat; desigualtat i relacions de poder en la família; dona i treball; sociologia de l'educació i metodologia de les ciències socials. Durant la seua estada a Brussel·les va col·laborar molt de prop amb associacions europees com el Grup d'Hèlsinki i la European Platform for Women Scientists (EPWS), i va participar en l'elaboració de l'informe “Mapping the Maze” (2008), encarregat per la Comissió Europea.

Marcela Jabbaz Churba

Professora contractada doctora en el Departament de Sociologia i investigadora en el Institut Universitari d’Estudis dels Dons (IEUD) de la Universitat de València. Ha sigut investigadora del Consell Nacional de Ciència i Tecnologia (CONICET) de l'Argentina i directora del Centre d'Estudis Organitzacions de la Universitat de Buenos Aires, on també ha sigut professora. Professora de “Grups, xarxes i moviments de dones” en el Màster Universitari en Gènere i Polítiques d'Igualtat de la Universitat de València.

Pascuala García Martínez

Catedràtica d'Universitat en la Facultat de Física de la Universitat de València, Llicenciada i doctora en Física. Nomenada Fellow membrer del SPIE (Society for optics and photonics) i sènior member de l'OSSA (Optical Society of America). Membre del Comité d'Avaluació de la Docència de la UV, subcomité I de ciències. Ha sigut ponent en nombroses conferències, cursos i taules redona sobre Gènere i Ciència. És presidenta del Grup especialitzat de “Dones en Física” de la Reial Societat Espanyola de Física. Vocal de la Junta Directiva de l'Associació de Dones Investigadores i Tecnòlogues (AMIT).

Training objectives

La perspectiva de gènere en l'ensenyament és rellevant en totes aquelles matèries en les quals el tema o els resultats i aplicacions dels continguts afecten directament persones -com a ciutadanes, usuàries de serveis públics, consumidores– o indirectament a través de la forma en què les institucions i organitzacions regulen la interacció social. També és rellevant en tots aquells subjectes en els quals s'utilitzen dades empíriques per a determinar les actituds, valors, comportaments i necessitats de la població.

Contents

1. D'on partim:

a. Bases legals i diferències notables de gènere/sexe

b. Generització del coneixement i del tracte

2. Propostes generals per a incorporar la perspectiva de gènere/sexe en l'ensenyament universitari

a. Revisió dels continguts docents per a identificar els biaixos androcèntrics en l'enfocament de les assignatures.

b. Efectes educatius i professionals de les desigualtats entre dones i homes.

c. Incorporació de referents femenins per a tractar de visibilitzar a les dones que van fer contribucions i no van ser reconegudes fins ara.

d. Utilitzar un llenguatge inclusiu que no invisibilitze a les dones (alumnes, autores i dones en el contingut).

e. La revisió de la bibliografia identifica les obres d'autoria femenina proporcionalment a les contribucions científiques del camp en qüestió.

3. Indicadors per a orientar les Guies Docents sensibles a la igualtat de Gènere/sexe

4. Activitat pràctica: Revisa la teua pròpia Guia Docent.

Competencies to be developed

1.    Capacitat per a problematitzar patrons dominants de socialització.

2.    Sensibilitat per a identificar les desigualtats de gènere/sexe, dissenyar solucions.

3.    Competència per a avaluar si l'enfocament d'assignatures afavoreix l'accés en condicions d'igualtat al coneixement

4.    Suficiència per a utilitzar un llenguatge inclusiu que no invisibilitza a les dones.

5.    Capacitat per a identificar el diferent impacte en els homes i dones que poden tindre els continguts abordats en l'ensenyament de cada àrea.

6.    Habilitat per a dissenyar un programa docent no androcèntric

Criteria and procedure for evaluation of the activity

Assistència, com a mínim, al 85% dels hores síncrones i fer les tasques obligatòries fixades en el programa o encarregades per el/la tutor/a o professor/a Realització

de l'activitat pràctica proposada.

Participació en els fòrums des de l'inici del curs fins a la data de finalització (25/05/2022 al 25/06/2022).

En la part pràctica del curs el professorat revisarà la seua Guia Docent a partir dels exercicis pràctics proposats.

Inscription