Session | Start date and time | End date and time | Aula | Location |
---|---|---|---|---|
1 | 26/05/2025 11:00 | 26/05/2025 13:00 | Aula PB SFPIE | Lifelong Learning and Educational Innovation Service (SFPIE) |
2 | 27/05/2025 11:00 | 27/05/2025 13:00 | Aula PB SFPIE | Lifelong Learning and Educational Innovation Service (SFPIE) |
Es seleccionaran les persones participants d'acord amb els criteris següents:
• Per a aquells cursos que tinguen requisits específics, s’ha de comprovar que efectivament les persones sol·licitants els reuneixen.
• S’atorgarà preferència a les peticions d'aquelles persones sol·licitants que no hagen realitzat cursos de característiques semblants en els últims tres anys.
• Així mateix, s’atorgarà preferència a aquells que no hagen realitzat cursos de formació en els últims tres anys.
• En cas d'empat entre sol·licitants en aplicació dels anteriors criteris, caldrà ajustar-se al rigorós ordre d'entrada de les sol·licituds (dia i hora de presentació)
Capitolina Díaz Martínez
Catedràtica del Departament de Sociologia i Antropologia Social de la Universitat de València (UV). Les principals línies d'investigació són: sociologia del gènere
La perspectiva de gènere en l'ensenyament universitari és rellevant en totes aquelles matèries en les quals el tema o els resultats i aplicacions dels continguts afecten directament persones -com a ciutadanes, usuàries de serveis públics, consumidores– o indirectament a través de la forma en què les institucions i organitzacions regulen la interacció social. També és rellevant en tots aquells àmbits científics en els quals s'utilitzen dades empíriques per a determinar les actituds, valors, comportaments i necessitats de la població.
1. D'on partim:
a. Bases legals i diferències notables de gènere/sexe
b. Generització del coneixement i del tracte
2. Propostes generals per a incorporar la perspectiva de gènere/sexe en l'ensenyament universitari
a. Revisió dels continguts docents per a identificar els biaixos androcèntrics en l'enfocament de les assignatures.
b. Efectes educatius i professionals de les desigualtats entre dones i homes.
c. Foment d'activitats d'aprenentatge que suposen un qüestionament dels rols tradicionals de gènere.
d. Estratègies participatives no discriminatòries (context aula, laboratoris, etc.).
e. Incorporació de referents femenins per a tractar de visibilitzar a les dones que van fer contribucions i no van ser reconegudes fins ara.
f. Utilitzar un llenguatge inclusiu que no invisibilitze a les dones (alumnes, autores i dones en el contingut).
g. La revisió de la bibliografia identifica les obres d'autoria femenina proporcionalment a les contribucions científiques del camp en qüestió.
3. Indicadors per a orientar les Guies Docents sensibles a la igualtat de Gènere/sexe
4. Activitat pràctica: Revisar la pròpia Guia Docent d'una assignatura
- Capacitat per a qüestionar patrons dominants de socialització.
- Sensibilitat per a identificar les desigualtats de gènere/sexe i dissenyar solucions.
- Competència per a avaluar si l'enfocament d'assignatures afavoreix l'accés en condicions d'igualtat al coneixement
- Suficiència per a utilitzar un llenguatge inclusiu que no invisibilitza a les dones.
- Capacitat per a identificar el diferent impacte en els homes i dones que poden tindre els continguts abordats en l'ensenyament de l'àrea docent en la qual es treballe.
- Habilitat per a dissenyar un programa docent no androcèntric i inclusiu.
Assistència al 85% de les sessions presencials
Realització de l'activitat pràctica proposada.
En la part pràctica del curs el professorat revisarà la seua Guia Docent a partir dels exercicis pràctics proposats i enviarà la correcció comentada a l'alumnat.