University of Valencia logo Logo Permanent Training and Educational Innovation Service (SFPIE) Logo del portal

El ciberplagi en el marc dels estudis universitaris: frau o nova forma d’aprenentatge?

Target PDI
Method of impartition Online asynchronous + Online synchronous
Language Valencian
Total duration 8
Synchronous online duration 3
Asynchronous online duration 5
Program Continuing education
Training modality Course
Academic course 2024-2025
Edition 01
Training plan year 2024
Start date of the course 17/05/2024
End date of the course 24/05/2024
Registration start date 28/02/2024
Registration end date 13/03/2024
Sessions
Session Start date and time End date and time Aula Location
1 17/05/2024 00:00 17/05/2024 00:00 Online
2 22/05/2024 09:30 22/05/2024 12:30 Online
3 24/05/2024 00:00 24/05/2024 00:00 Online
Professional profile of the recipients
PDI Universitat de València (UV). Profesorado interesado a reflejar sobre el valor de la honestidad y la integridad académica a las aulas universitarias.
Selection criteria

Es seleccionaran les persones participants d'acord amb els criteris següents:

- Per a aquells cursos que tinguen requisits específics, s’ha de comprovar que efectivament les persones sol·licitants els reuneixen.

- S’atorgarà preferència a les peticions d'aquelles persones sol·licitants que no hagen realitzat cursos de característiques semblants en els últims tres anys.

- Així mateix, s’atorgarà preferència a aquells que no hagen realitzat cursos de formació en els últims tres anys.

- En cas d'empat entre sol·licitants en aplicació dels anteriors criteris, caldrà ajustar-se al rigorós ordre d'entrada de les sol·licituds (dia i hora de presentació)

 

UV Faculty
  • Gallent Torres, Cinta
  • PDI-Ajudant Doctor/A
Ver ficha
Training objectives

1) Analitzar l’abast del ciberplagi als estudis d’educació superior i les accions deshonestes que podrien identificar-se amb aquest fenomen.

2) Esbrinar les motivacions que inciten els estudiants a ciberplagiar en tasques i proves avaluables.

3) Analitzar l’impacte d’aquest fenomen en l’alumnat universitari a curt i llarg termini.

4) Explorar les implicacions ètiques del ciberplagi al context universitari, amb una atenció particular a la utilització de la Intel·ligència Artificial (IA).

5) Identificar les mesures de conscienciació i sensibilització que ajuden a contrarestar aquestes pràctiques i inciten els distints agents acadèmics (professorat, estudiantat i centre) a implicar-se en la seua lluita.

5) Analitzar les eines antiplagi i, en particular, el programa que empra la Universitat de València: Urkund.

Contents

Marc teòric

1) Definició dels termes plagi i ciberplagi en el marc de l’ensenyament superior. Evolució dels termes.  

2) Categorització del ciberplagi i de les accions que podrien identificar-se com deshonestes. La nova cultura de la còpia i les produccions collage.

3) El respecte per la propietat intel·lectual de tercers. El component ètic i moral d’aquestes accions. 

4) L’impacte dels comportaments qüestionables en el procés d’ensenyament-aprenentatge.

4) Mesures de conscienciació i sensibilització per part del centre i del professorat com a agent dinamitzador del procés d’ensenyament-aprenentatge. Sanció vs. formació.

5) Eines antiplagi. Ús, fiabilitat i validesa.

Marc pràctic

1) Anàlisi de distints exemples reals de plagi acadèmic (copia literal, reformulació, traducció, etc.). Pràctiques i experiències a l’aula.

2) Utilització de l’eina antiplagi Urkund; anàlisi i interpretació de l’informe que genera el programa després d’haver enviat un treball.

 

Aquesta formació s’enmarca dins de les accions de la Xarxa Iberoamericana de Recerca en Integritat Acadèmica (Red-IA) (https://red-ia.org/).

Competencies to be developed

Conèixer més a prop un fenomen que cada vegada és més freqüent a les aules universitàries.    

Augmentar la sensibilització cap a la identificació d’aquestes conductes il·lícites.  

Saber emprar l’eina antiplagi Urkund i saber interpretar l’informe resultant.

Criteria and procedure for evaluation of the activity

Es valorarà l'assistència, la participació activa durant la sessió síncrona i la tasca final avaluable.

 

Assistència al 85% de les hores síncrones, visualització del 100% dels continguts en línia i la superació de l’activitat avaluable.

Inscription