Logo de la Universitat de València Logo Màster Universitari en Dret, Empresa i Justícia Logo del portal

Cap a una nova reforma de la Llei Concursal?

Cap a una nova reforma de la Llei Concursal?

Els administradors concursals demanen al nou Govern que contemple condicions més flexibles per a les futures reformes  de la Llei Concursal. En aquest post us oferim algunes claus sobre les modificacions que s'han introduït en les últimes reformes.

19 de de maig de 2016

Fins a 17 reformes des de 2011. La Llei 22/2003, de 9 de juliol, Concursal, ha patit nombroses modificacions en els últims anys, una tendència que sembla no tenir fi si s'ha de jutjar per les reivindicacions dels administradors concursals, que demanden que el pròxim Executiu accedisca a negociar una flexibilització de les últimes reformes de la llei, introduïdes per la Llei 40/2015 del Sector Públic i que afecten a la seua remuneració.

“Algun concursat insatisfet, així com els mitjans de comunicació, han creat els falsos mites que ens persegueixen”, afirma Diego Comendador, vicepresident de l'Associació Professional d'Administradors Concursals (ASPAC). Mites com que acorden amb els jutges el seu nomenament o que cobren honoraris excessius.

Amb cada reforma s'han introduït nous procediments que no es contemplaven en les lleis anteriors, com el cas dels acords extrajudicials de pagament, les millores en el procediment abreujat, o els referents a la figura de l'administrador concursal i les funcions que exerceix. Per ordre cronològic, les últimes reformes han sigut:

  • La Llei 38/2011, de 10 d'octubre, de reforma de la Llei 22/2003, de 9 de juliol, Concursal, que va modificar la composició de l'administració concursal i va introduir l'article 176bis relatiu a la conclusió per insuficiència de massa activa.
  • La Llei 14/2013, de 27 de setembre, de suport als emprenedors i la seua internacionalització, que va introduir el Títol X de la Llei Concursal relatiu als acords extrajudicials de pagament.
  • La Llei 25/2015, de 28 de juliol, de mecanisme de segona oportunitat, reducció de la càrrega financera i altres mesures d'ordre social, que va introduir l'article 178bis relatiu a l'exoneració del passiu insatisfet.
  • La Llei 40/2015, d'1 d'octubre, que crea el compte de garantia aranzelària que permet controlar les aportacions que corresponen als administradors concursals.

Els concursos de creditors a Espanya s'han situat per sobre dels 5.000 anuals des de 2009

Noves modificacions

Amb l'aprovació del Reglament sobre Estatut de l'Administració Concursal entrarà en vigor el compte de garantia aranzelària, a la qual els administradors concursals hauran d'aportar un 2,5%, 5% o 10% del seu salari, en funció de la suma. L'objectiu d'aquesta mesura redistributiva és que els administradors concursals dels concursos més rendibles financen els de aquells que no ho són tant. Comendador opina que el caràcter d'aquesta iniciativa és “il·lusori”, ja que “dels 3.000 concursos en els quals es cobra alguna cosa caldria traure per a pagar els 2.000 en els quals no hi ha retribució”.

La reforma que ja està vigent és la limitació de les remuneracions dels administradors concursals, que no podran cobrar més del 4% de la massa o més d'1,5 milions d'euros. A més, els jutges s'encarregaran de revisar a l'alça el 50% dels seus salaris en cada concurs.

Els concursos de creditors a Espanya s'han situat per sobre dels 5.000 anuals des de 2009, aconseguint els 9.143 en 2013. La gran majoria han afectat a empreses i un percentatge menor a persones físiques sense activitat empresarial. El passat any va haver-hi en el nostre país 4.916 concursos de creditors.Font imatge: cincodias.com

Etiquetes lleis
Publicat per: Pablo Martí Prats