Logo de la Universitat de València Logo Màster Universitari en Psicologia i Psicopatologia Perinatal Infantil Logo del portal

Augmenta la percepció entre les víctimes de bullying sobre l'important paper del psicòleg en aquests casos, nou informe de la Fundació ANAR

ii estudio sobre acoso escolar y ciberbullying según los afectados

Durant l'últim any, hi ha hagut un increment ingent en la visibilitat de les situacions d'assetjament escolar, augmentant el nombre de persones a les quals es fa partícip d'aquestes circumstàncies. Concretament, els Psicòlegs són els professionals més citats, per darrere dels directors o els caps d'estudis dels centres educatius, incrementant-se les consultes en més d'un 30% en tan sols un any.

10 de de juliol de 2017

Així ho afirma la Fundació ANAR (Ajuda a Xiquets i Adolescents en Risc) en el seu nou Estudi sobre bullying i ciberbullying segons els afectats, elaborat de forma conjunta amb la Fundació Mútua Madrilenya, amb l'objectiu de combatre aquesta problemàtica que afecta a cada vegada més xiquets i adolescents.

El propòsit d'aquesta II edició és el de conèixer l'evolució de l'assetjament escolar i del ciberbullying entre les víctimes, així com els canvis produïts en el seu entorn durant l'últim any; per a tal fi, s'han comparat els resultats del primer informe (que es corresponien amb dades entre els anys 2013 i 2015) amb les xifres obtingudes enguany 2016, considerant paral·lelament el context social de canvi d'actituds, impulsat en gran part, per les campanyes de sensibilització empreses en els últims anys. A continuació presentem les principals conclusions de l'estudi:

Augment de trucades

Mentre que l'any 2015, es van atendre un total de 23.230 trucades relacionades amb l'assetjament escolar, en 2016, la xifra de trucades ha ascendit a 52.966, la qual cosa suposa un increment considerable. En els casos de ciberbullying, concretament, destaca l'augment en les trucades d'adults sol·licitant atenció, en comparació de les quals vénen directament de xiquets i/o adolescents (74,7% enfront de 28,9%).

Major suport a les víctimes

En funció de les dades extretes, els autors destaquen un major suport a les víctimes per part dels seus iguals –amics o companys–. Mentre que, fins als anys 2015, en tan sols un 22,8% dels casos, hi havia hagut alguna reacció per part d'amics i companys, actualment, suposen més de la meitat (51,8%), una xifra que es detecta en casos d'assetjament escolar, i que s'eleva en situacions de ciberbullying, aconseguint un percentatge de 68,3%.

Major visibilitat en les situacions d'assetjament

En un altre ordre de coses, també es percep una major comunicació o visibilitat de les situacions d'assetjament escolar, fent partícip d'aquests casos a cada vegada més persones en un 95,2% dels casos. Aquestes persones procedeixen de l'entorn escolar, sent esmentats els psicòlegs en segon lloc, després dels directors o els caps d'estudi del centre educatiu.

Si ben els autors especifiquen que tan sols una part dels psicòlegs que s'esmenten pertanyen a centres educatius, es fa ressò de l'augment exponencial en el nombre de consultes a aquests professionals, passant, en tan sols un any, d'un 2,6% a un 39,9% en situacions d'assetjament escolar, i de 2,8% a un 33,3% en casos de ciberbullying.

Major percepció de l'assetjament

Es detecta un increment en la percepció de l'assetjament, que porta a la presa de mesures en els centres escolars –si bé, encara no són suficients-, apreciant-se un major control de l'assetjament en les aules, que es trasllada als llocs d'oci i durant el temps de descans entre classes.

Com a conseqüència, les valoracions cap al professorat han millorat, encara que encara són habituals les qualificacions negatives (en el 53,3% dels casos de bullying).

Augment de la violència

La violència continua sent molt freqüent, fins i tot amb lleugers augments en l'últim any: encara que els més habituals són els insults o ofenses de paraula (71,1% de casos), segueixen sent molt usual el maltractament físic "fort": (colps i puntades) (51,5%), juntament amb aïllament (29,7%), espentes (22,6%), amenaces (22,2%) i robatori o trencament de coses (14,7%).

El percentatge de problemes psicològics segueix sent molt elevats (els pateixen més del 90% de les víctimes). Els xiquets pateixen especialment: tristesa, ansietat i por. En un segon pla, s'observa aïllament, solitud, diferències amb companys, baixa autoestima i agressivitat o ràbia. Finalment, també són ressenyables els problemes associats al rendiment i habilitats socials.

Això no obstant, malgrat la important presència de problemes psicològics, i de l'augment de casos en els quals s'informa al psicòleg de les situacions d'assetjament escolar, només un 18% de les víctimes va rebre atenció psicològica durant l'any 2016, una xifra lleument superior a la d'anys anteriors. Aquesta intervenció es va realitzar només en un 17,5% de les víctimes de Ciberbullying.

Els autors destaquen també la gravetat que els problemes psicològics s'hagen estès a l'àmbit familiar, amb augments molt apreciables en les mateixes conseqüències que en les víctimes: ansietat, por i tristesa.

Ciberbullying

L'informe dedica un apartat especial aquest tipus d'assetjament, donada la gravetat que comporta, encara major que en l'assetjament "tradicional". Per als autors, si ben la seua evolució i freqüència ha millorat lleugerament en 2016, la gravetat del ciberbullying segueix sent preocupant.

Entre els actes específics de ciberbullying apareixen: difusió de fotos i vídeos compromesos (20,2%), difusió d'informació personal (11,7%) i el piratege d'un compte personal (8,5%), generalment a través del telèfon mòbil i mitjançant WhatsApp.

Els actes del perpetrador són més greus i violents -impliquen insults (71,6%), amenaces (38,9%), aïllament (28,4%) i colps i puntades (22,1%)-, i tenen majors repercussions en les víctimes, podent suscitar una reacció desproporcionada i violenta entre les víctimes, deguda, segons el parer dels autors a "un cert cansament o saturació que força a intentar eixir del sofriment d'una forma més directa". El avanç més gran en les reaccions de les víctimes es veu afavorit per un major suport d'amics i companys, i per un entorn que coneix més i millor el problema.

L'informe finalitza reiterant que lluitar contra la violència escolar, ha de ser una constant en la nostra societat. El primer pas per a fer-ho, és "sens dubte reconèixer-la i no justificar-la, ni normalitzar-la en cap de les seues múltiples formes".