Logo de la Universitat de València Logo del portal

  • Estudiant a la biblioteca

Augmenta la percepció entre les víctimes de bullying sobre l'important paper del psicòleg en aquests casos, nou informe de la Fundació ANAR

ii estudio sobre acoso escolar y ciberbullying según los afectados

Durant l'últim any, hi ha hagut un increment ingent en la visibilitat de les situacions d'assetjament escolar, augmentant el nombre de persones a les quals es fa partícip d'aquestes circumstàncies. Concretament, els Psicòlegs són els professionals més citats, per darrere dels directors o els caps d'estudis dels centres educatius, incrementant-se les consultes en més d'un 30% en tan sols un any.

10 de de juliol de 2017

Així ho afirma la Fundació ANAR (Ajuda a Xiquets i Adolescents en Risc) en el seu nou Estudi sobre bullying i ciberbullying segons els afectats, elaborat de forma conjunta amb la Fundació Mútua Madrilenya, amb l'objectiu de combatre aquesta problemàtica que afecta a cada vegada més xiquets i adolescents.

El propòsit d'aquesta II edició és el de conèixer l'evolució de l'assetjament escolar i del ciberbullying entre les víctimes, així com els canvis produïts en el seu entorn durant l'últim any; per a tal fi, s'han comparat els resultats del primer informe (que es corresponien amb dades entre els anys 2013 i 2015) amb les xifres obtingudes enguany 2016, considerant paral·lelament el context social de canvi d'actituds, impulsat en gran part, per les campanyes de sensibilització empreses en els últims anys. A continuació presentem les principals conclusions de l'estudi:

Augment de trucades

Mentre que l'any 2015, es van atendre un total de 23.230 trucades relacionades amb l'assetjament escolar, en 2016, la xifra de trucades ha ascendit a 52.966, la qual cosa suposa un increment considerable. En els casos de ciberbullying, concretament, destaca l'augment en les trucades d'adults sol·licitant atenció, en comparació de les quals vénen directament de xiquets i/o adolescents (74,7% enfront de 28,9%).

Major suport a les víctimes

En funció de les dades extretes, els autors destaquen un major suport a les víctimes per part dels seus iguals –amics o companys–. Mentre que, fins als anys 2015, en tan sols un 22,8% dels casos, hi havia hagut alguna reacció per part d'amics i companys, actualment, suposen més de la meitat (51,8%), una xifra que es detecta en casos d'assetjament escolar, i que s'eleva en situacions de ciberbullying, aconseguint un percentatge de 68,3%.

Major visibilitat en les situacions d'assetjament

En un altre ordre de coses, també es percep una major comunicació o visibilitat de les situacions d'assetjament escolar, fent partícip d'aquests casos a cada vegada més persones en un 95,2% dels casos. Aquestes persones procedeixen de l'entorn escolar, sent esmentats els psicòlegs en segon lloc, després dels directors o els caps d'estudi del centre educatiu.

Si ben els autors especifiquen que tan sols una part dels psicòlegs que s'esmenten pertanyen a centres educatius, es fa ressò de l'augment exponencial en el nombre de consultes a aquests professionals, passant, en tan sols un any, d'un 2,6% a un 39,9% en situacions d'assetjament escolar, i de 2,8% a un 33,3% en casos de ciberbullying.

Major percepció de l'assetjament

Es detecta un increment en la percepció de l'assetjament, que porta a la presa de mesures en els centres escolars –si bé, encara no són suficients-, apreciant-se un major control de l'assetjament en les aules, que es trasllada als llocs d'oci i durant el temps de descans entre classes.

Com a conseqüència, les valoracions cap al professorat han millorat, encara que encara són habituals les qualificacions negatives (en el 53,3% dels casos de bullying).

Augment de la violència

La violència continua sent molt freqüent, fins i tot amb lleugers augments en l'últim any: encara que els més habituals són els insults o ofenses de paraula (71,1% de casos), segueixen sent molt usual el maltractament físic "fort": (colps i puntades) (51,5%), juntament amb aïllament (29,7%), espentes (22,6%), amenaces (22,2%) i robatori o trencament de coses (14,7%).

El percentatge de problemes psicològics segueix sent molt elevats (els pateixen més del 90% de les víctimes). Els xiquets pateixen especialment: tristesa, ansietat i por. En un segon pla, s'observa aïllament, solitud, diferències amb companys, baixa autoestima i agressivitat o ràbia. Finalment, també són ressenyables els problemes associats al rendiment i habilitats socials.

Això no obstant, malgrat la important presència de problemes psicològics, i de l'augment de casos en els quals s'informa al psicòleg de les situacions d'assetjament escolar, només un 18% de les víctimes va rebre atenció psicològica durant l'any 2016, una xifra lleument superior a la d'anys anteriors. Aquesta intervenció es va realitzar només en un 17,5% de les víctimes de Ciberbullying.

Els autors destaquen també la gravetat que els problemes psicològics s'hagen estès a l'àmbit familiar, amb augments molt apreciables en les mateixes conseqüències que en les víctimes: ansietat, por i tristesa.

Ciberbullying

L'informe dedica un apartat especial aquest tipus d'assetjament, donada la gravetat que comporta, encara major que en l'assetjament "tradicional". Per als autors, si ben la seua evolució i freqüència ha millorat lleugerament en 2016, la gravetat del ciberbullying segueix sent preocupant.

Entre els actes específics de ciberbullying apareixen: difusió de fotos i vídeos compromesos (20,2%), difusió d'informació personal (11,7%) i el piratege d'un compte personal (8,5%), generalment a través del telèfon mòbil i mitjançant WhatsApp.

Els actes del perpetrador són més greus i violents -impliquen insults (71,6%), amenaces (38,9%), aïllament (28,4%) i colps i puntades (22,1%)-, i tenen majors repercussions en les víctimes, podent suscitar una reacció desproporcionada i violenta entre les víctimes, deguda, segons el parer dels autors a "un cert cansament o saturació que força a intentar eixir del sofriment d'una forma més directa". El avanç més gran en les reaccions de les víctimes es veu afavorit per un major suport d'amics i companys, i per un entorn que coneix més i millor el problema.

L'informe finalitza reiterant que lluitar contra la violència escolar, ha de ser una constant en la nostra societat. El primer pas per a fer-ho, és "sens dubte reconèixer-la i no justificar-la, ni normalitzar-la en cap de les seues múltiples formes".

 
Aquesta pàgina web utilitza cookies pròpies i de tercers amb fins tècnics , d'anàlisi del trànsit per facilitar la inserció de continguts en xarxes socials a petició de l'usuari . Si continua navegant , considerem que accepta el seu ús . Per a més informació consulte la nostrapolítica cookies