Logo de la Universitat de València Logo Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa (SFPIE) Logo del portal

Llenguatge igualitari i no sexista

Destinataris PAS, PDI
Modalitat d'impartició En línia asíncrona + En línia síncrona
Llengua Castellà
Durada total 15
Durada en línia síncrona 4,5
Durada en línia asíncrona 10,5
Programa Formació contínua
Modalitat formativa Curs
Període 2on semestre
Curs acadèmic 2020-2021
Edició 01
Any del pla de formació 2021
Data d'inici del curs 04/05/2021
Data de finalització del curs 18/05/2021
Data d'inici d'inscripció 16/12/2020
Data de finalització d'inscripció 21/12/2020
Sessions
Sessió Data i hora d'inici Data i hora de finalització Aula Ubicació
1 04/05/2021 17:00 04/05/2021 18:30 En línia
2 11/05/2021 17:00 11/05/2021 18:30 En línia
3 18/05/2021 17:00 18/05/2021 18:30 En línia
Perfil professional destinataris
PAS i PDI de la Universitat de València.
Professorat UV
  • Quilis Merin, Mercedes
  • PDI-Catedratic/a d'Universitat
  • Vicedega/Vicedegana / Vicedirector/a Ets
  • Vicedirector/a Escola de Doctorat
Ver ficha
Objectius formatius

1. La importància de la llengua

  • Llenguatge i socialització.
  • El llenguatge construeix la realitat.
  • El poder del llenguatge.
  • Característiques de la llengua.

2. Marc normatiu


3. Androcentrisme i sexisme lingüístic

  • Definicions.
  • Conseqüències.

4. El gènere gramatical i els termes sexuats

  • Tòpics del llenguatge no sexista.
  • Construcció del femení i del masculí.

5. Principals problemes del sexisme lingüístic

  • Conseqüències del sexisme lingüístic.
  • Manifestacions del sexisme lingüístic:
    • Duals aparents i vocables ocupats.
    • Buits lèxics.
    • Associacions lingüístiques pejoratives.
    • Salt semàntic.
    • Ús del masculí genèric.
    • Ordre de presentació sexuada.
    • Aposicions redundants.

6. Propostes per a un ús no sexista del llenguatge

  • Què és el llenguatge incloent.
  • Solucions per a evitar l’abús del masculí genèric.
  • Propostes per a un tractament igualitari de dones i homes.
Continguts

1. La importància de la llengua

  • Llenguatge i socialització.
  • El llenguatge construeix la realitat.
  • El poder del llenguatge.
  • Característiques de la llengua.

2. Marc normatiu


3. Androcentrisme i sexisme lingüístic

  • Definicions.
  • Conseqüències.

4. El gènere gramatical i els termes sexuats

  • Tòpics del llenguatge no sexista.
  • Construcció del femení i del masculí.

5. Principals problemes del sexisme lingüístic

  • Conseqüències del sexisme lingüístic.
  • Manifestacions del sexisme lingüístic:
    • Duals aparents i vocables ocupats.
    • Buits lèxics.
    • Associacions lingüístiques pejoratives.
    • Salt semàntic.
    • Ús del masculí genèric.
    • Ordre de presentació sexuada.
    • Aposicions redundants.

6. Propostes per a un ús no sexista del llenguatge

  • Què és el llenguatge incloent.
  • Solucions per a evitar l’abús del masculí genèric.
  • Propostes per a un tractament igualitari de dones i homes.
Competències que es desenvoluparan

Conscienciar a la comunitat universitària en l’ús d’un llenguatge que transmeta conceptes i actituds igualitàries.

Criteris i procediment d'avaluació de l'activitat

Realització d'activitats pràctiques.

Participació en els fòrums.

Realització d'un exercici final

Assistència al 85% de les hores síncrones o presencials, visualització del 100% dels continguts en línia i la superació de les proves d'avaluació fixades.

Darrera modificació 23/09/2021