Universitat de ValènciaServei d'Informació i Dinamització Logo del portal

Lliga de Debat Universitària: de l’11 al 13 de febrer a l’Espai Vives

  • Servei d'Informació i Dinamització
  • 11 de febrer de 2025
Image de la noticia

Aquesta setmana l’Espai Vives acull la fase local de la Lliga de Debat Universitària de la Xarxa Vives, una competició dialèctica entre equips d’estudiants de la Universitat que s’han format en argumentació, oratòria, posada en escena, i d’altres habilitats necessàries per a ser bons oradors i oradores. I, en concret, per debatre sobre el tema d’enguany de la Lliga: “La diversitat lingüística està en perill?”.

Les fases eliminatòries de la lliga de debat interna de la Universitat de València, en què participaran sis equips, tindran lloc els dies 11 i 12 de febrer, i les semifinals i la gran final el dijous 13 de febrer. Els debats tindran lloc a l’Espai Vives, a partir de les 16:00, i estan oberts al públic.

Els sis equips participants estan formats pels següents estudiants i estudiantes de la Universitat:

  • Equip A: Iman Bahra, Josep Andreu Picó i Carles Pérez.
  • Equip B: Lucía Tarín, Amalia Alcarria, Santiago Gerrando i Knarik Adamyan.
  • Equip C: José Vicente Blasco, Pau Montes, Guillem Álvarez i Pau Chaume.
  • Equip D: Laura Luque, Pau Sadurní i Tomás Moll.
  • Equip E: Candela Muñoz, José Gascó i Raúl Velázquez.
  • Equip F: Silvia Ors, Irene Moya, Maria Vila i Jordi Ferrer.

L’estudiantat participant en la lliga de debat interna ha cursat la formació Parlar en públic, impartida per Gonçal López-Pampló Rius, professor del departament de Filologia Catalana (UV); Rafael Castelló, professor del Departament de Sociologia i Antropologia Social; i Daniel Tormo, actor i dramaturg.

Sistema de competició i premis

En cada debat s’enfronten dos equips que defensen posicions oposades, és a dir, un equip està a favor del tema del debat i un altre en contra. La posició que han de defensar es coneix just abans de començar el debat, decidida per sorteig davant l’equip de jutges. Els oradors i oradores, per torns, realitzen les intervencions d’exposició inicial, refutacions i conclusió, tenint present la duració màxima prevista de cadascuna, per al qual tenen a la seua vista un cronòmetre. En cada torn d’intervenció només pot intervenir un orador/a que ha de respondre  les possibles interpel·lacions de l’equip contrari. A més, la comunicació entre els membres de l’equip durant el debat només pot fer-se mitjançant notes escrites.

Cada membre de l’equip guanyador de la fase local i el millor orador o oradora s’endurà 200 € com a premi. A més, d’entre els estudiants i estudiantes participants en la fase local, la Universitat de València triarà l’equip que la representarà en la Lliga de Debat Universitària 2025, que enguany tindrà lloc a la Universitat Central de Catalunya, a Vic, del 7 al 9 d’abril. En aquesta competició dialèctica, diferents equips d’estudiants provinents d’universitats membres de la Xarxa Vives han de defensar les posicions a favor i en contra del tema d’actualitat escollit.

Els jurats de cada debat estan formats per tres persones, una de la qual exerceix de cap de jutges. En aquesta ocasió, participaran Elena García, del Departament de Dret del Treball i Seguretat Social; Rafael Roca i Miquel Nicolás, del Departament de Filologia Catalana; i Santiago Vicente, del Departament de Filologia Espanyola.

L’objectiu de la Lliga de Debat Universitària, que s’organitza des de 2005, és fomentar l’ús de la paraula i potenciar capacitats com l’argumentació, l’oratòria, la recerca d’informació, el treball en col·laboració, la posada en escena i la relació amb estudiants d’altres universitats que formen part de la Xarxa Vives d'Universitats. La Lliga de Debat està organitzada per la Xarxa Vives d’Universitats i la Fase local de la UV està coordinada pel Servei d’Informació i Dinamització d’Estudiants (Sedi).