Activitats
AUDIOVISUALS “

ACCES WEB DARWIN

NOTÍCIES WEB 2013


COMMEMORACIÓ BOSÓ DE HIGGS


El 4 de juliol de 2012, es va confirmar l'existència del bosó de Higgs, una nova partícula elemental de la qual podem aprendre com apareixen algunes propietats íntimes de les partícules. Aquesta partícula era la peça que faltava per completar la teoria que descriu l'Univers en el seu nivell més fonamental, inclosa la matèria que ens compon, l'anomenat Model Estàndard de Física de Partícules. El bosó de Higgs forma part d'un mecanisme proposat per un grup de físics en els anys 60 del segle passat per resoldre una pregunta crucial: com adquireixen la seva massa les partícules elementals?

Per trobar el bosó de Higgs s'ha necessitat construir l'instrument científic més gran mai creat, el Gran Col·lisionador d'Hadrons o LHC, el major accelerador de partícules del món operat pel CERN a la frontera franc-suïssa, prop de Ginebra. Entre els milions de col·lisions de partícules produïdes en els seus experiments, els científics dels experiments ATLES i CMS, entre els quals es troba un bon nombre d'investigadors espanyols, van observar aquesta nova partícula, que es considera la troballa científica més important de l'últim mig segle, i que els ha valgut a dos dels seus precursors, els físics Peter Higgs i François Englert, el Premi Nobel de Física i el Premi Príncep d'Astúries d'Investigació Científica i Tècnica en 2013, aquest últim compartit amb el CERN.

Dos anys després, el 4 de juliol de 2014, commemorem aquesta troballa en el marc de la 37 Conferència Internacional en Física d'Altes Energies (ICHEP 2014), la major conferència del món en física de partícules que se celebra per primera vegada a la ciutat de València, del 2 al 9 de juliol. L'Institut de Física Corpuscular (IFIC), un centre mixt de la Universitat de València i el CSIC pioner en la física d'altes energies a Espanya, i amb una important participació en l'experiment ATLES i altres experiments del LHC, està darrere de l'organització d'aquest congrés.
Per a celebrar l'aniversari del descobriment del bosó de Higgs convidem al públic en general, i a estudiants valencians i als seus professors en particular, a una trobada amb joves investigadors espanyols que participen en aquesta gran aventura científica.

Data: 4 de juliol de 2014
Hora: 12.00 h
LLoc : Aula Magna de La Nau
Carrer de la nau, 2
València



EXPOSICIÓ EXPERIMENTA

cartel experimenta


El pròxim divendres 20 de juny, de 18 a 21 hores, es celebrarà al Jardí Botànic de la Universitat de València una exposició dels treballs que van ser guardonats a la Fira-Concurs “Experimenta” de demostracions i experiments de Física i Tecnologia, celebrada el passat 30 de març a la Ciutat de les Arts i les Ciències.

En aquesta exposició, oberta al públic en general, els estudiants d’ESO i de Batxiller, supervisats pels seus professors, mostraran i explicaran de nou els seus muntatges al públic de totes les edats que s’acosten a aquest espai privilegiat que és el Jardí Botànic.

Aqueta exposició i la fira-concurs, està organitzada per la Facultat de Física de la Universitat de València i compta amb la col·laboració del Jardí Botànic, la Delegació d’Incorporació, el Servei de Formació Permanent, la UCC+i-Càtedra de Divulgació de la Ciència de la Universitat de València i d’altres entitats externes. Aquest projecte està cofinanciat a través d’un projecte competitiu de la Fundació Espanyola de Ciència i Tecnologia i el Ministeri d’Economia i Competitivitat.

Esteu tots convidats:
http://experimenta.blogs.uv.es/files/2014/06/invitacion-expo.pdf



PRESENTACIÓ LLIBRE

Thriller biotecnològic a La Nau

El pròxim dijous 19 de juny a les 19:00 hores, tindrà lloc al Centre Cultural de La Nau, la presentació del llibre “Maná”, un thriller biotecnològic escrit per Daniel Ramon i Pedro Uris.

“Maná” és una novel·la publicada per l’editorial valenciana Carena, dirigida per Quique Olmos, i és fruit del treball de més de dos anys del biotecnòleg Daniel Ramon i de l’escriptor i crític Pedro Uris. L'origen d'aquest projecte va ser obra de l'ex-llibreter i editor Luis Andrés, que els va posar en contacte i els animà a endinsar-se al món de la literatura científica.

Llegir més

Imatge

Actualitzat 17.06.2014




XX PREMI EUROPEU DE DIVULGACIÓ CIENTÍFICA


La Universitat de València i l'Ajuntament d'Alzira convoquen el XX Premi Europeu de Divulgació Científica «Estudi General» en col·laboració amb Edicions Bromera.

amb la finalitat d'estimular la creació i la difusió d'obres que, amb un llenguatge entenedor, posen a l'abast del públic general, i dels estudiants preuniversitaris en particular, els avanços científics i tecnològics i també la divulgació d'aspectes interessants de les diverses branques del saber.

Bases
Bases en castellà
Rules


Actualitzat 17.06.2014




I JORNADES MEDIQUES

imagen jicova

La Universitat de València acull les primeres jornades mèdiques dedicades a la ciència òmica.

De l’11 al 13 de juny, la nostra universitat acollirà les JICOVA 2014, organitzades pel Departament de Medicina Preventiva i Salut Pública de la Universitat.

Amb la intenció d’acréixer el coneixement i divulgar la biologia, la medicina i les biotecnologies aplicades al món cel·lular, el Departament de Medicina Preventiva de la Facultat de Medicina i Odontologia ha organitzat les I Jornades d’Investigació en Ciències Òmiques i Estil de Vida (JICOVA).

llegir més


II SETMANA DE LA INNOVACIÓ

imagen ciutats del coneixement

Diàleg de la Innovació: "Les ciutats del coneixement"

data 10 de juny de 2014
hora: 19.00 h
Lloc: Col·legi Major Rector Peset
Al llarg de la història, les ciutats han jugat un paper fonamental en el desenvolupament social i econòmic. És en elles on s’han concentrat, accelerat i diversificat les activitats econòmiques. La nova ciència de les ciutats, on conflueixen l’economia i l’estudi dels sistemes complexos, ha començat a explorar les raons d’aquest comportament. En les ciutats, les interaccions socials són més freqüents i intenses com major és la seua població, la qual cosa dóna lloc a taxes més elevades d'innovació i productivitat. Es produeix així un mecanisme de retroalimentació que fa que les propietats socioeconòmiques de les ciutats augmenten amb el nombre d'habitants més del que s'esperaria a partir d'una llei de proporcionalitat directa. Al mateix temps, en les ciutats apareixen pressions econòmiques que redueixen les ineficiències i, de nou, aquest comportament presenta un comportament diferent al d’una llei de proporcionalitat directa. Però les evidències apunten, a més, que els factors crítics per a aquest procés de generació d'innovació i riquesa resideixen més en certes qualitats de la dinàmica social que en el desenvolupament d'infraestructures materials: encara que hi ha una llei general de comportament, els detalls son específics de la forma de governança.

A fi d'aprofundir en este tema, es realitzarà una diàleg en què es comptarà amb la participació de Jesús Purroy Vázquez, Ramon Marrades Sempere i Juan José Martínez Durá.

Aquest diàleg s’emmarca en les activitats de la II Setmana de la Innovació de la Universitat de València, que compta amb el suport de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia i el Ministeri d’Economia i Competitivitat.

Jesús Purroy Vázquez és biòleg. Després de treballar investigant en malalties humanes de base genètica i en neurociència en empreses i universitats d'Anglaterra, Estats Units i Catalunya, es va incorporar al Parc Científic de Barcelona on, en aquests moments, és director Tècnic dels seus Serveis Científics i Tecnològics. L'any 2012 va dirigir el grup de treball que va elaborar el nou Pla Estratègic per al Parc Científic, i és consultor de parcs científics, incubadores i altres estructures d'innovació en tot el món.

Ramon Marrades Sempere és un economista urbà. Forma part d'Econcult, la Unitat d'Investigació en Economia de la Cultura de la Universitat de València, i és investigador associat de la Universitat Catòlica Pontifica de l'Equador. El seu treball es troba en la intersecció entre l'economia i la planificació urbana: explora els beneficis econòmics de l'ús dels espais públics, investiga i promou processos de governança col•laborativa, i catalitza dinàmiques espontànies d'emprenedoria.

Juan José Martínez Durá és professor de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria de la Universitat de València. És el director del grup LISITT (IRTIC, UV) que es dedica a l'estudi i el desenvolupament de sistemes intel·ligents de transport (ITS), així com a l'adquisició, tractament, gestió i representació d'informació en sanitat i en protecció de dades. Bona part de la seua investigació s'ha dirigit al desenvolupament de sistemes per a ajuda a la presa de decisions en la gestió col·lectiva de la mobilitat

Format PDF

data 10 de juny de 2014
hora: 19.00 h
Lloc: Col·legi Major Rector Peset




CICLE DE CONFERÈNCIES



Tecnologies derivades de la recerca en física de partícules

Conferència a càrrec de

José Manuel Pérez

Doctor en Ciències Físiques. Científic Titular d'OPI. Àrea de recerca: detecció de radiació i les seves aplicacions. Investigador visitant en grans centres com CERN i Universitat de Michigan. Coordinador de projectes d'imatge mèdica a les àrees multimodalidad PET-MRI, electrònica integrada per PET i acceleradors compactes per a producció d'isòtops. Més de 40 publicacions internaciones, 50 comunicacions a congressos, 3 tesis dirigides. Revisor de les dues revistes de major impacte en la temàtica de detecció de radiació: IEEE-Transactions on Nuclear Science i Nuclear Instruments and Methods in Physics Research-A, entre unes altres. Avaluador científic de projectes i beques de recerca en els àmbits europeu, nacional (diversos estats de la UE) i autonòmic. Experiència en coordinació de workshops i congressos internacionals. Membre de IEEE. Professor Associat de la Universitat Carlos III de Madrid. Director del Departament de Tecnologia del CIEMAT.

La recerca en física de partícules ha demandat el desenvolupament de tecnologies específiques que posteriorment han demostrat ser d'interès social i per a altres camps de la ciència. En aquesta xerrada es fa una revisió d'algunes de les aplicacions tecnològiques de major impacte que l'activitat en física de partícules ha generat en els últims anys, al marge de les aplicacions mèdiques, tractades en una altra conferència específica dins d'aquest mateix cicle. Aplicacions a camps com a energia, medi ambient, biotecnologia o computació, amb les tecnologies grid com a exemple rellevant, seran revisats utilitzant exemples representatius. Finalment, amb la intenció de promoure una discussió posterior, s'aportaran reflexions sobre dos punts: i) la comparativa entre la tornada tecnològica de la física de partícules i altres ciències bàsiques i ii) la influència del model col·laboratiu implementat en física de partícules en la tornada tecnològica.

Aquesta conferència, presentada per Vicente Martínez, se celebrarà el dimarts, 10 de juny de 2014 a les 19:00 a l'Aula Magna de la Universitat de València.

més informació

Data : 10 de juny de 2014
Hora: 19:00
Lloc: l'Aula Magna de la Universitat de València.


Actualitzat 05.06.2014



CICLE "CIENTIFICS LLETRAFERITS"

Els límits de la ciència


Conferència "Els límits de la ciència", a càrrec de Salvador Macip, metge, científic i escriptor. Professor del Departament de Bioquímica, Universitat de Leicester

data: 11 de juny de 2014
hora: 19.00
Lloc: Aula 1 de l'Octubre Centre de Cultura Contemporània
C/ Sant Ferran, 12 - 46001 València. Tel. (0034) 96 315 77 99

Actualitzat 05.06.2014



CONECTALK

conec talks

Podem viure sense transgènics?

per José Miguel Mulet, profesor de Biotecnología de la Universidad Politécnica de Valencia.

Data: 11 de juny de 2014
hora: 19.00 h
Lloc: Seu de la Fundación Cañada Blanch
c/ Jorge Juan 4 (Valencia)

Actualitzat 05.06.2014



PRESENTACIO GUIA ALIMENTACIO SALUDABLE

Presentació de la Guia d’Alimentació Saludable al Octubre Centre de Cultura Contemporània.

 

4 de juny a les 19.00 hores

Octubre Centre de Cultura Contemporània

Carrer Sant Ferran 12

46001 València

 

La Universitat de València, a través del Vicerectorat de sostenibilitat i Planificació i en el marc del programa Campus Sostenible, ha editat una breu Guia d’Alimentació Saludable a fi de promoure la dieta mediterrània entre la ciutadania. El document està articulat en 14 senzilles recomanacions per a adoptar un estil de vida saludable i previndre l’obesitat, les principals malalties cròniques i l’envelliment prematur.

 

La presentació anirà a càrrec de la Vicerectora de Sostenibilitat i Planificació i els professors de Medicina Preventiva i Salut Pública Dolors Corella i José Miguel Soriano.

 

Aquesta presentació compta amb el suport de l’Associació de Comerciants del Mercat Central, que oferiran una degustació de productes integrats en la dieta mediterrània.

 

Organitza: Programa Campus Sostenible, Càtedra de Divulgació de la

Ciència-UCC+i, Espai Ciencia, ACPV, OCCC.

 

www.uv.es/campus-sostenible

http://mediauni.uv.es/3750va

actualitzat 04.06.2014

CICLE DE CONFERÈNCIES CONECTALKS

conec talks

Es infinit l'univers?

Alberto Fernández Soto, Investigador del Instituto de Física de Cantabria (CSIC) , impartirà el dimecres, 4 de juny de de 2014, a les 19 hores a la seu de la fundació la Canyada Blanch la conferencia " Es infinit l'Univers? ",

Data i hora: 4 de juny de 2014 a les 19 h
Lloc: Seu de la Fundación Cañada Blanch
c/ Jorge Juan 4 (Valencia)

actualització 29/05/14



CONFERÈNCIA CSIC DIVULGACIÓ

Conferència:

Verne: la novel·la científica i geogràfica

Jesús Navarro
Professor de recerca del CSIC en L’Institut de Física Corpuscular, centre mixt del CSIC i la Universitat de València

data: 22 maig de 2014
Hora: 19:00 hores.
Lloc:  Museu de Ciències Naturals. c/General Elio (Jardins de Vivers), s/n.  València

Els seus contemporanis li van veure com el creador d'un nou gènere literari: la novel·la científica i geogràfica. Més de cent anys després de la mort de l'escriptor ens podem preguntar pels motius que li van portar a incorporar la ciència en les seves novel·les, per l'abast dels seus coneixements i, sobretot, per la validesa actual del seu aspecte divulgador. Aquesta divulgació segueix sent efectiva avui dia, no tant pels coneixements que transmet -antiquats o erronis moltes vegades- sinó per la capacitat d'encuriosir en joves i majors. L'obra de Verne fa compatibles somnis d'aventura amb una anàlisi reflexiva, transmet la idea que conèixer el món que ens envolta és també una aventura en la qual es poden descobrir meravelles que fan somiar. més informació

versió pdf





CICLE DE CONFERÈNCIES CONECTALKS

conec talks

Asteroides potencialment perillosos per a la Terra

Juan Fabregat, catedràtic d'Astronomia de l'Observatori Astronòmic de la Universitat de València, impartirà el dimecres, 21 de maig de 2014, a les 19 hores a la seu de la fundació la Canyada Blanch la conferencia "Asteroides potencialment perillosos per a la Terra", en la qual es parlarà sobre aquells asteroides les òrbites dels quals passen a prop o fins i tot creuen la de la Terra, possibles cossos que podrien impactar sobre el nostre món amb seriós risc per a la vida que aquest allotjA. més informació


Conferència càrrec de: Juan Fabregat, catedràtic d'Astronomia de l'Observatori Astronòmic de la Universitat de València,
Data i hora: 21 de Maig de 2014 a les 19 h
Lloc: Seu de la Fundación Cañada Blanch
c/ Jorge Juan 4 (Valencia)

actualització 19.05.2014



CICLE "CIENTIFICS LLETRAFERITS"

Fins a on estaries disposat a arribar per no envellir?

Data 14-May-2014
Hora: 19.00h
Lloc: l'Aula 1 de l'Octubre Centre de Cultura Contemporània

Un diàleg sobre aquest i altres negocis de la medicina a càrrec d'Amàlia Lafuente, catedràtica de Farmacologia de la Universitat de Barcelona i escriptora, i Reis Juan, periodista

actualitzat 12/05/2014


NOTA DE PREMSA

Hat-trick de la Universitat de València en biologia sintètica

L’equip Valencia/Biocampus de la Universitat de València, competidor al concurs de biologia sintètica iGEM del MIT, acaba de publicar tres articles científics en revistes internacionals, incloent Nature Biotechnology.

Pocs dies després de que la Universitat renovés amb l’empresa biotecnològica Biópolis SL l’acord de col·laboració per al foment de les vocacions científiques, València/Biocampus, l’equip de la Universitat de València que participa en el concurs de biologia sintètica iGEM,  ha publicat resultats de la seua recerca en tres revistes científiques, entre elles Nature Biotechnology, la segona revista de més impacte entre les 159 publicacions internacionals de l’àrea de biotecnologia.

L’iGEM (International Genetically Engineered Machine) és la competició internacional més important en biologia sintètica, organitzada pel prestigiós MIT (Massachusetts Institute of Tecnology) de Boston, i en la que participen més de 200 equips d’estudiants pregraduats d’arreu del món. El projecte València/Biocampus compta amb el suport del Programa Campus Sostenible de la Universitat de València, l’Oficina de Polítiques per a l’Excel·lència, la Càtedra de Divulgació de la Ciència UCC+i, el Col·legi Major Rector Peset i la Fundació General de la Universitat de València.

llegir més

Nota de premsa

12-May-2014

CICLE DE CONFERÈNCIES

conec talks

¿HAY VIDA EXTRATERRESTRE? ¿PODREMOS CONTACTAR CON ELLA?


Conferència càrrec de: Fernando J. Ballesteros, Observatori Astronòmic de la Universitat de València
Data i hora: 14 de Mayo de 2014 a las 19 h
Lloc: Sede de la Fundación Cañada Blanch
c/ Jorge Juan 4 (Valencia)

24-Jun-2014

CICLE DE CONFERÈNCIES



Conferència "Aplicacions en medicina de la física de partícules"

La física intervé en nombroses àrees de la medicina, tant en diagnòstic com en teràpia. La física mèdica té el seu origen en 1895 amb el descobriment dels rajos X i es considera un dels pilars de la medicina moderna. Diferents tècniques d'imatge permeten visualitzar l'interior del cos humà, tant l'anatomia com la funció, de manera no invasiva. La física de partícules és la base de diverses tècniques d'imatge com són la tomografia per emissió de positrons (PET) o per emissió d'un sol fotó (SPECT), i també de teràpia, com la radioteràpia o la nova teràpia hadrónica.

Els grans avanços de la medicina s'han realitzat sempre en col·laboració amb la ciència. Actualment la medicina no podria prescindir de la col·laboració dels físics i informàtics pel diagnostico i el tractament de les malalties.

llegir més


més informació



EXPOCIÈNCIA 2014

El pròxim dissabte 24 de maig, de 10 a 14 hores, celebrarem les sisenes jornades de portes obertes del Parc Científic de la Universitat de València, EXPOCIÈNCIA 2014, una festa amb més de 60 activitats lúdiques i divulgatives al voltant de la ciència i de la innovació que rep cada any la visita de milers de ciutadans.

Com ja vam fer l’any passat, volem reiterar la nostra especial invitació al professorat d’ensenyament preuniversitari, a les seues famílies i als estudiants en general, perquè considerem que és una trobada molt interessant per a descobrir de prop la ciència que fem a la Universitat de València i també al Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC) en la Comunitat Valenciana. llegir més

format pdf

cartell


CURS IL·LUSTRACIÓ CIENTIFICA

Obert el termini d'inscripció al curs:

CURS D'IL·LUSTACIÓ CIENTIFICA (12a edició)


del 12 al 16 de maig de 2014




NOTA DE PREMSA




L’empresa Biópolis SL renova el seu compromís amb la Universitat de València en el foment de les vocacions científiques


L’iGEM és la competició més important en biologia sintètica per a estudiants pregraduats en la qual participen més de 240 equips d’arreu del món. L’equip de la Universitat de València, València/Biocampus, aconseguí en l’edició de 2013 la medalla d’or en la fase europea celebrada a Lió i a la final de Boston, el premi a la Millor Nova Aplicació en Biotecnologia, competint amb universitats com Standford, Ottawa, Hong Kong o les universitats politècniques de Lausanne i Eindhoven.  València/Biocampus va rebre emfàtiques felicitacions dels jutges de l’iGEM, del secretari general d’Universitats del Govern d’Espanya, Federico Morán, i del president de la Generalitat Valenciana, Alberto Fabra, entre d’altres. llegir més

Nota de premsa




XIV MATINAL D'EVOLUCIÓ

JORNADA D'ACTUALITZACIÓ CIENTÍFICA PER A PROFESSORAT DE SECUNDÀRIA I BATXILLER


Data: Dissabte 17 de maig de 2014, de 9.00 a 14.00 h
Lloc: Auditori Joan Plaça
Jardí Botànic de la Universitat de València (UV)

Inscripció
Del 29 d'abril al 9 de maig

inscripció

programa


NOTA DE PREMSA

guia de alimentaició saludable

La Universitat edita una
Guia d’Alimentació Saludable

La Universitat de València, a través del Vicerectorat de Sostenibilitat i Planificació i en el marc del programa Campus Sostenible, ha editat una breu Guia d’Alimentació Saludable a fi de promoure la dieta mediterrània entre la comunitat universitària. El pròxim divendres, 11 d’abril, tindrà lloc a la Facultat de Medicina i Odontologia la primera de les tres presentacions d’aquest document articulat, bàsicament, en 14 senzilles recomanacions per a adoptar un estil de vida saludable alhora que previndre l’obesitat, les principals malalties cròniques i l’envelliment prematur. La sala de graus acollirà a les 13 hores la xerrada a càrrec dels professors de Medicina Preventiva i Salut Pública Dolors Corella i José Miguel Soriano. llegir més

Nota de premsa

Guia en format PDF




CICLE CONFERENCIES ENIGMES DE LA MATÈRIA I L'UNIVERS: CIÈNCIA, TECNOLOGIA I SOCIETAT

Conferencia "Acceleradors, màquines per a descobrir i servir"

El desenvolupament dels acceleradors de partícules ha estat sempre impulsat per la física d'altes energies en la cerca d'instruments més potents i precisos per investigar l'estructura de la matèria. Juntament amb la recerca fonamental s'ha desenvolupat la capacitat d'obtenir feixos de partícules i de fotons d'energies i característiques específiques, capaces d'interaccionar amb la matèria i sondejar-la en profunditat. La major part dels acceleradors d'avui dia són instruments usats en indústria i medicina, com per exemple en la producció de radioisòtops i en la radioteràpia.

La xerrada anirà a càrrrec de Caterina Biscari i donarà una panoràmica sobre els projectes actuals d'altes energies, juntament amb una breu descripció de les aplicacions més interessants dels acceleradors.

Aquesta conferència, presentada per Ángeles Faus se celebrarà el dimarts, 8 d'abril de 2014 a les 19:00 a l'Aula Magna de la Universitat de València. més informació



TALLER DE XOCOLATA

la ciencia de la xocolata

“Un taller d’experiments que es poden menjar”

Fernando Sapiña i Anabel Terraes, membres de l’Institut de Ciència dels Materials i del Departament de Química Inorgànica de la Universitat de València

Pràcticament a tothom li agrada la xocolata. Tenim múltiples varietats: xocolata negra, xocolata amb llet, xocolata amb ametles, xocolata farcida amb crema catalana,... És la matèria primera fonamental dels bombons i els seus usos culinaris en rebosteria són múltiples. Aquest interès quasi unànime que, en alguns casos, pot considerar-se una passió, converteix a la xocolata en un instrument ideal per a parlar de ciències, naturals i socials, i d’humanitats. Perquè, en un discurs científic sobre la xocolata s’entremesclen la biologia, la química i la ciència de materials amb la geografia, l’arqueologia i la història. Tot això acompanyat d’un tast que satisfarà els cinc sentits.

Dissabte, 5 d’abril de 2014, de 11.00 a 13.00 h Sala d’actes de l’Octubre Centre de Cultura Contemporània Carrer Sant Ferran, 12 - València





CICLE CONFERENCIES ENIGMES DE LA MATÈRIA I L'UNIVERS: CIÈNCIA, TECNOLOGIA I SOCIETAT




Conferencia "Caçadors de Matèria Fosca"

 

El 90% de la matèria que forma l'Univers és de naturalesa desconeguda i podria correspondre a un nou tipus de partícula, encara sense identificar, que no emet ni absorbeix llum. En aquesta xerrada explicarem les evidències observacionals que motiven aquesta hipòtesi, així com els experiments que ens poden permetre detectar aquesta “matèria fosca”.

Aquesta conferència, presentada per Sergio Pastor, se celebrarà el dijous, 3 d'abril de 2014 a les 12:30 en el Saló de Graus de la Facultat de Farmàcia de la Universitat de València. a càrrec de David García Cerdeño

més informació



NOTA DE PREMSA





La Universitat desenvolupa un sistema de Realitat Augmentada Col·laborativa que pot funcionar fins amb un miler de mòbils


Un grup de científics de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de la Universitat de València (ETSE-UV), dirigits pel professor Juan Manuel Orduña, ha desenvolupat un sistema de Realitat augmentada col·laborativa (CAR, de l’anglès Collaborative Augmented Reality) que pot funcionar de forma interactiva fins amb un miler de telèfons mòbils intel·ligents, les característiques del qual han estat publicades recentment en la revista Journal of supercomputing. Aquest avanç tecnològic permet ampliar l’aplicació de la Realitat Augmentada Col·laborativa en àmbits com ara l’educatiu, el cultural, l’industrial i, fins i tot, el militar, ja que aquesta tècnica facilita el treball en comú i coordinat des de terminals situats a distància. llegir més
versió anglés

Nota de premsa

Nota de premsa Anglés



"CIENTÍFICS LLETRAFERITS. LA CIÈNCIA EN ELS PAISATGES LITERARIS"

Robots socials: punt de trobada entre ciència i ficció

Conferència a càrrec de Carme Torras, professora d'investigació a l'Institut de Robòtica i Informàtica Industrial (CSIC-UPC) i escriptora


data: 02.04.2014
hora: 19.00h
lloc: a l'aula 1 de Octubre Centre de Cultura Contemporània
C/ Sant Ferran, 12 - 46001 València. Tel. (0034) 96 315 77 99





NOTA DE PREMSA

logotip hora del planeta

La Universitat de València dóna suport de nou a l’Hora del Planeta de WWF

La Universitat de València ha decidit donar suport, per quart any consecutiu, a la campanya global l’Hora del Planeta promoguda per l’organització ecologista WWF i, alhora, mantindre el seu compromís amb la sostenibilitat. La institució acadèmica apagarà els llums de tots els seus edificis el pròxim dissabte de 20.30 a 21.30 hores amb l’objectiu de participar en la iniciativa per reclamar accions per a combatre l’escalfament global. De moment, també s’han sumat a la campanya les universitats de Santiago de Compostela i Sevilla.

La vicerectora de Sostenibilitat, Campus i Planificació, Clara Martínez, a més, insta tota la comunitat universitària a participar en aquesta campanya, perquè tant la lluita contra el canvi climàtic com la promoció de l’ús de les energies renovables són prioritàries per a la Universitat de València. Paral·lelament, Martínez convida a implicar-se en les accions ambientals continuades promogudes des de Campus Sostenible www.uv.es/campus-sostenible.

llegir més

NOTA DE PREMSA




NOTA DE PREMSA


dones i exclusio social

Dues mostres fotogràfiques reivindiquen l’esport per lluitar contra l’exclusió social de les dones

El grup d'investigació social Esport i Inserció Social (DIS), dirigit per Antonio Santos, professor del Departament de Sociologia i Antropologia Social de la Universitat de València ha organitzat dues exposicions fotogràfiques, obertes aquesta setmana, les quals tenen com a inspiració l'ús de l'esport amb dones que viuen situacions d'exclusió social. Ambdues mostres, organitzades en el marc del Dia Internacional de la Dona, són el resultat de sengles projectes d'investigació en els quals la fotografia va jugar un paper important. llegir més

http://www.uv.es/dis

Nota de premsa



NOTA DE PREMSA


La Universitat signa un contracte per a desenvolupar Internet de les Coses aplicat al manteniment predictiu de màquines

Investigadors de la ETSE-UV i la Facultat de Matemàtiques realitzen la recerca per a l’empresa valenciana ARANCO, especialitzada en serveis d’embalatge industrial.

Un equip d’investigadors de la Universitat de València acaba de signar un contracte per a desenvolupar el conegut en l’àmbit informàtic com a Internet de les Coses, aplicat al manteniment predictiu de màquines. Els grups d’investigació Intelligent Data Analysis Laboratory (IDAL) de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de la Universitat de València, liderat per Emilio Soria, i el Grup d’Optimització Combinatòria (GROC) de la Facultat de Matemàtiques, al qual pertany Ramón Álvarez, estan desenvolupant el projecte per a l’empresa valenciana ARANCO, especialitzada en serveis d’embalatge industrial. llegir més

Nota de premsa


"CIENTÍFICS LLETRAFERITS. LA CIÈNCIA EN ELS PAISATGES LITERARIS"


cientifics lletraferist


Jordi de Manuel inaugura el cicle de conferències «Científics lletraferits»


En l’acte es presentarà la nova monografia de «Mètode»


Jordi de Manuel, professor, biòleg i escriptor, oferirà la conferència titulada «Ciència, ficció i literatura» demà dimecres, dia 12 de març, a les 19 hores en l’Octubre Centre de Cultura Contemporània de València  (C/ Ferran, 12). Jordi de Manuel és, junt amb Salvador Macip, editor de la monografia que acaba de publicar la revista MètodeCientífics lletraferits, i que es presentarà en el mateix acte. El llibre recull vint narracions escrites per autors destacats de la literatura catalana amb formació científica o tecnològica: Marià Alemany, Sílvia Aymerich, Miquel Barceló, Daniel Closa, Anna Crusafont, Carles M. Cuadras, Martí Domínguez, Xavier Duran, Rosa Fabregat, Jordi Font-Agustí, Teresa Franquesa, Isidre Grau, Amàlia Lafuente, Salvador Macip, Jordi de Manuel, Joan Marcé, Miquel de Palol, Pere Puigdomènech, Carme Torras i Carles Zafon.

Aquesta xerrada inaugura el cicle «Científics lletraferits. La ciència en els paisatges literaris», organitzat per Espai Ciència, i en el qual també està prevista la participació d’altres autors del llibre

El pròxim 2 d’abril, Carme Torras, professora d’investigació a l’Institut de Robòtica i Informàtica Industrial de la Universitat Politècnica de Catalunya (CSIC-UPC), parlarà de «Robots socials: punt de trobada entre ciència i ficció». El 14 de maig serà Amàlia Lafuente, catedràtica de Farmacologia a la Universitat de Barcelona, qui ens acoste a «Un diàleg sobre la pràctica mèdica en la literatura». I finalment, l’11 de juny, el metge, científic i escriptor Salvador Macip, parlarà sobre «Els límits de la ciència». Totes les conferències tindran lloc a l’Octubre Centre de Cultura Contemporània, a les 19 hores.  

Jordi de Manuel (Barcelona, 1962) ha publicat dotze novel·les i una vuitantena de contes. Ha estat guardonat amb diversos premis literaris i és el creador de personatges com l’inspector Marc Sergiot. Les seues darreres obres publicades són La mort del corredor de fons (Edicions 62, 2012), Orsai(Meteora, 2012) i La decisió de Manperel (Columna, 2012). Podeu trobar més informació sobre l’autor a la seua web.




NOTA DE PREMSA

cartell busquem genis del reciclatge

06/03/2014

Ecovidrio i la Universitat de València s’uneixen per fomentar el reciclatge dels nostres estudiants mitjançant la iniciativa “Busquem genis” del reciclatge.

  • Del 10 al 14 de març, les dues entitats explicaran els beneficis de la correcta gestió dels envasos de vidre d’una forma diferent.

La Universitat de València inicia la campanya de reciclatge amb l’activitat “Busquem genis” de la mà d’Ecovidrio, associació no lucrativa encarregada de la gestió del reciclatge dels envasos de vidre que dipositem als contenidors amb forma d’iglú verd.

La campanya “Busquem genis” vindrà presentada mitjançant uns mags del reciclatge, els quals ens demostraran que no sols els trucs de màgia són els que fan desaparèixer el vidre, sinó que els nostres costums són els que ajuden el nostre món. Després de mostrar-nos les seues màgiques habilitats, ens informaran de com desfer-nos dels nostres residus sense necessitat d’experiència al món paranormal. llegir més

Nota de premsa







ARTICLE OPINIÓ
València 10 de març de 2014

Article opinió de Juan Nacher en Las Provincias . Professor de Biologia Cel·lular de la Universitat de València. Secretari de la Societat Espanyola de Neurociència

Article opinió Juan Nacher





CICLE CONFERENCIES ENIGMES DE LA MATÈRIA I L'UNIVERS: CIÈNCIA, TECNOLOGIA I SOCIETAT

València, 11 de març de 2014

La investigación en informática para "ver" partículas que acaba en nuestros móviles y ordenadores

La física de partículas ha necesitado el apoyo de la informática desde sus comienzos. Sea para la adquisición de las trazas que dejan las partículas en nuestros detectores, para la extracción de las propiedades de las partículas a partir de dichas trazas, o para la búsqueda de patrones que formen las partículas y que nos indiquen nuevos fenómenos, como el bosón de Higgs, los físicos han colaborado con los informáticos para desarrollar y adaptar las tecnologías de ordenadores y sistemas de almacenamiento masivo a las necesidades de los experimentos y de los cálculos teóricos. A partir de la década de los 1980, estas colaboraciones científicas se han extendido a nivel global, y una vez mas la informática ha sido una herramienta clave, con el desarrollo de Internet, la World Wide Web y los sistemas distribuidos de proceso de datos denominados Grid y nube. Los requisitos de los físicos de partículas han puesto retos que han servido de motivación para muchos de los primeros desarrollos en estos temas, que eventualmente se han desplegado para el beneficio de toda la sociedad y que accedemos todos los días desde nuestros móviles y PCs. llegir més

Resum de la conferència i perfil del conferenciannt.



NOTA DE PREMSA





València, 6 de març de 2014

El desenvolupament sostenible es podria millorar amb la integració preferent de la perspectiva de gènere

  • Cap a un enfocament integrador de la sostenibilitat: possibles sinergies entre gènere i medi ambient

La professora i investigadora del Departament d’Economia Aplicada de la Universitat de València Isabel Pla i Sandra Guevara de Molina, doctoranda en aquesta universitat, han participat en una investigació sobre les sinergies entre el gènere i l’entorn com a proposta integrativa d’aproximació a la sostenibilitat. L’estudi s’ha publicat en la Revista de la CEPAL, una publicació de la Comissió Econòmica per a l’Amèrica Llatina i el Carib de les Nacions Unides, l’objectiu de la qual és la de contribuir a l’examen dels problemes de desenvolupament socioeconòmic de la regió.

La crisi actual ens ha canviat la vida i també la percepció de la nostra societat i del nostre món. Ara bé, la crisi que patim no és un mal moment aïllat. Com concloïa l’informe de la Comissió Mundial sobre el Medi i el Desenvolupament, Our Common Future, estem abocats a recaigudes successives si al planeta predomina la pobresa i la desigualtat. “Malgrat que s'han fet alguns progressos des de la convenció de les Nacions Unides sobre el medi ambient i el desenvolupament de 1992, encara no hem adoptat una ruta de desenvolupament que tinga en compte la manera en què funcionen els ecosistemes o les persistents desigualtats socials i de gènere”, afirma Guevara. Per la seua banda, Isabel Pla, coordinadora del Microclúster Gènere i Sostenibilitat, diu que “El desenvolupament sostenible es podria millorar amb la integració preferent de la perspectiva de gènere i de l’ètica de la cura”. Les investigadores han estudiat l’enllaç entre aquests elements i exploren les sinergies entre gènere i medi ambient, alhora que plantegen una aproximació a la sostenibilitat. llegir més

NOTA PREMSA



NOTA DE PREMSA



València, 4 de març de 2014

La Universitat participa en la descoberta del microbioma oral mil·lenari atrapat a la placa dental

  • Nature Genetics publica la investigació que ha desenvolupat una nova metodologia capaç, per primera vegada, de descriure la flora dental en una població arqueològica i, així, obrir la porta a aplicar aquesta tècnica per a facilitar la comprensió de la història evolutiva humana.

La Universitat de València ha participat en el desenvolupament d’una nova metodologia la qual ha permès descriure amb detall, per primera vegada, la flora microbiana de la cavitat oral en una població arqueològica. D’aquesta manera s’obre la porta a aplicar aquesta tècnica a fi de facilitar la comprensió de la història evolutiva humana. L’investigador postdoctoral Domingo Carlos Salazar García, doctor per la Universitat de València, ha estat part de l’equip internacional que ha descobert el microbioma oral mil·lenari atrapat a la dentadura d’esquelets d’un miler d’anys, procedents del jaciment medieval alemany de Dalheim. La clau de la troballa és la placa mineralitzada als càlculs dentals, la qual conserva els bacteris i les partícules microscòpiques de menjar, tot creant una espècie de receptacle per als microbiomes. Els resultats d’aquesta recerca pionera sobre l’ecologia del microbioma oral i la seua funció s’ha publicat en línia a Nature Genetics i ha comptat amb contribucions de 32 científics de vint institucions a set països. llegir més

Nota de Premsa

Versió anglès



NOTA DE PREMSA

fernando gonzalez

Nature es fa ressò de la recerca clau de la Universitat de València per resoldre el cas Maeso

  • La publicació ressalta en el número d’aquesta setmana la importància de l’estudi dels investigadors Fernando González i Andrés Moya, el qual va demostrar que l’anestesista Juan Maeso havia estat el focus de transmissió d’un virus de l’hepatitis C en evolució a 275 pacients.

La revista Nature destaca en el número publicat aquesta setmana un reportatge sobre l’aplicació tècniques filogenètiques en l’àmbit judicial, elaborat per la periodista científica britànica Shaoni Bhattacharya. L’article ressalta la importància de la recerca realitzada pels catedràtics de la Universitat de València i investigadors de l’Institut Cavanilles de Biodiversitat i Biologia Evolutiva Fernando González i Andrés Moya. El seu estudi va demostrar que l’anestesista Juan Maeso havia estat el focus de transmissió d’un virus de l’hepatitis C en evolució a 275 pacients, per la qual cosa va estar condemnat a presó el maig de 2007.

Fernando González considera que l’interès de Nature per la seua recerca “constitueix un altre reconeixement científic al nostre estudi, el qual va ser molt innovador i va tindre una gran repercussió, en l’àmbit científic i en el judicial, però també a nivell de divulgació científica perquè d’alguna manera vam obrir l’entrada dels virus als tribunals”. llegir més

Nota de premsa

versió anglès


NOTA DE PREMSA

portada lletraferits

Mètode publica Científics lletraferits

  • La nova monografia recull una vintena de narracions en què la ciència esdevé protagonista

Mètode presenta «Científics lletraferits», una nova monografia que reuneix vint narracions escrites per autors destacats de la literatura catalana amb formació científica o tecnològica. El llibre -la publicació del qual ha comptat amb el suport de la Càtedra de Divulgació de la Ciència UCC+i de la Universitat de València- ha tingut dos editors de luxe: Jordi de Manuel i Salvador Macip. Jordi de Manuel és biòleg, professor i escriptor  i ha publicat una dotzena de novel·les combinant, sobretot, la novel·la negra i la ciència-ficció. Salvador Macip  és metge, investigador i escriptor. Ha publicat cinc novel·les i dos contes infantils, a més de tres llibres de divulgació científica.

Els relats, cadascun dels quals està dotat amb personalitat pròpia, ens endinsen en universos plens d’enginys matemàtics, de referències a la biologia, la química o a la mateixa lógica de la investigació científica. Com afirmen en el pròleg els editors «aquest és un llibre que demostra que el límits artificials que creem entre ciències i lletres es poden esborrar amb èxit». llegir més


Nota de premsa



NOTA DE PREMSA

‘Pioners en Acció 2014’ promou tecnologies baixes en carboni

La Universitat de València participa en el programa de mobilitat europeu ‘Pioners en Acció 2014’, l’objectiu del qual és promoure les tecnologies baixes en carboni i està promogut per Climate KIC (Knowledge Innovation Community), el major partenariat públic-privat d’innovació comunitari que treballa en el camp del canvi climàtic. Aquesta convocatòria financia amb 8.000 euros estades de dos mesos per a professionals a fi de potenciar noves oportunitats i models de negoci que puguen contribuir a reduir el consum d’energies que impliquen l’emissió de gasos d’efecte hivernacle. El termini de presentació de sol·licituds finalitza el 21 de març i per a la Comunitat Valenciana hi ha 40 de les 220 places oferides a Europa. llegir més

Nota de premsa

Actualitzat 25.02.2014





NOTA DE PREMSA

imatge proteina del tabac

La Universitat descobreix un nou model de transport de virus clau per controlar la resistència de les plantes a les infeccions

Un equip d’investigadors liderats pel catedràtic de Bioquímica i Biologia Molecular de la Universitat de València Ismael Mingarro ha establert el model de transport de virus que pot resultar clau per al control de la resistència de les plantes a les infeccions. Els científics de la Facultat de Ciències Biològiques, en col·laboració amb el grup dirigit per Jesús A. Sánchez-Navarro de l’Institut de Biologia Molecular i Cel·lular de Plantes, IBMCP (CSIC/UPV) i en el marc del VLC/Campus, Valencia International Campus of Excellence, han estudiat la proteïna del moviment (30k MP) del virus del mosaic del tabac, la qual està implicada en el transport del genoma del virus d’una cèl·lula a un altra. Els seus resultats modifiquen el model prèviament acceptat, ja que han demostrat que la proteïna 30k MP s’associa perifèricament a les membranes, però no les travessa. Aquestes conclusions s’acaben de publicar a la secció destacada d’Spotlight de la revista Journal of Virology. llegir més

Nota de premsa



II CONGRÉS DE RECERCA BIOMÈDICA(CIB 2014)



L'estudiantat de ciències biomèdiques es dóna cita en el II Congrés de Recerca

Durant els dies 19, 20 i 21 de febrer tindrà lloc a l’Aula Magna de la Facultat de Medicina i Odontologia de la Universitat de València el II Congrés de Recerca Biomèdica (CIB 2014), resultat de l’experiència de les Jornades de Recerca 2012/2013: un esdeveniment organitzat per estudiants i per a estudiants que va camí de convertir-se en referent de recerca biomèdica i divulgació científica a la Comunitat Valenciana i a nivell nacional.

llegir més



CONFERENCIA DIA DE DARWIN 2014

dia de darwin2014


Dijous 13 de febrer (11.00h) 

Conferència "Reflexions sobre la naturalesa i l'origen de l'evolució biològica" 

per Kepa Ruiz-Mirazo (Universitat del País Basc) 
(a la Sala Charles Darwin, Campus de Burjassot-Paterna, Universitat de València)

data 13/02/2014
Hora: 11.00 h
Lloc : Sala Charles Darwin, Campus de Burjassot-Paterna, Universitat de València



BAR DE CIÈNCIES DIA DE DARWIN 2014

dia de darwin2014


Caratula llibre devots i descreguts
Dimecres 12 de febrer (19.00h) 

Bar de Ciències amb Adolf Tobeña (Universitat Autònoma de Barcelona) a propòsit del seu llibre Devots i descreguts: Biologia de la religiositat
Modera Reis Juan (periodista) 
(a la Cafeteria de l'Octubre CCC) 

El director del Departament de Psiquiatria i Medicina Legal de la Universitat Autónoma de Barcelona, Adolf Tobeña, llança un nou llibre titulat Devots i descreguts. Biologia de la religiositat.

Aquest llibre, que està coeditat per l'Institut d'Estudis Catalans i la Universitat de València aborda les bases biològiques de la creença religiosa i, més concretament, constitueix una incursió en la neurobiologia de la religiositat, de les conviccions antireligioses i de l'escepticisme davant un afer tan delicat. En aquest llibre es repassen els avenços en les indagacions anatòmiques, moleculars i cognitives sobre la tendència a les creences transcendentals i a les propensions descregudes. A hores d'ara comença a albirar-se la possibilitat d'ancorar les inclinacions a l'espiritualitat, la transcendència i la devoció religiosa en circuits i engranatges del cervell. Aquest serà, per tant, el territori a trepitjar malgrat que sovint perdrem de vista el teixit nerviós per endinsar-nos en les arquitectures de les tasques cognitives que secreta el cervell o en els costums i normes socials on de manera tan promíscua s'incardinen les creences i els hàbits devots.


CICLE CONFERENCIES ENIGMES DE LA MATÈRIA I L'UNIVERS: CIÈNCIA, TECNOLOGIA I SOCIETAT

charlas ific

Un cicle de conferències mostra a la societat la importància i els beneficis de la recerca en física de partícules


Des del gener fins al juny, el Centre Cultural La Nau i la Facultat de Farmàcia de la Universitat de València acolliran un cicle de conferències per mostrar a la societat la importància i els beneficis que reporta la recerca en física de partícules. Científics, gestors i membres de la indústria hi tractaran qüestions tan rellevants com les aplicacions de la física en medicina, els beneficis tecnològics i industrials de la recerca bàsica o el descobriment del bosó de Higgs al CERN, institució que enguany celebra el 60é aniversari. llegir més

Conferència dia 11 de febrer de 2013

European Organization for Nuclear Research, CERN, ciencia sin fronteras

a càrrec de Isabel Béjar (CERN) Presentador Miguel Angel Sanchis

Data: 11 de febrer de 2014
Hora: 19:00
Lloc : Aula Magna de la Universitat de València.



Resum de la conferència y perfil del conferenciant
.
El model de col·laboració científica del CERN, en què participen més de 10.000 investigadors de 100 països, és el tema de la conferència que imparteix Isabel Béjar aquest dimarts, 11 de febrer, a l’Aula Magna del Centre Cultural La Nau (Universitat, 2), a partir de les 19 hores, amb entrada lliure. Aquesta conferència forma part del cicle ‘Enigmes de la matèria i l’Univers’, que organitza l’Institut de Física Corpuscular (IFIC, CSIC-UV), que és previ a la conferència internacional ICHEP2014.

El CERN, el laboratori europeu de física de partícules, és l’organització que opera el major accelerador de partícules del món, l’LHC. Allí es va descobrir el bosó de Higgs, una nova partícula elemental que revela un camp nou de forces en la natura. Aquest descobriment, que va comportar l’últim Nobel i el Príncep d’Astúries als seus precursors, ha estat possible solament gràcies a una ingent col·laboració internacional en què milers de físics i tècnics d’arreu del món han treballat braç a braç per dissenyar, construir i operar una de les màquines més complexes mai fabricades, l’LHC.
El CERN va ser un dels primers projectes comuns europeus. Creat el 1954 per 12 països (Bèlgica, Dinamarca, França, República Federal d’Alemanya, Grècia, Itàlia, Holanda, Noruega, Suïssa, Suècia, Regne Unit i Iugoslàvia), des dels seus orígens ha establert un model de col·laboració internacional entorn de la recerca científica en física fonamental. Espanya hi va ingressar en un primer període (1961-1969) per reingressar definitivament el 1983. Actualment el CERN compta amb 21 Estats membres (amb el recent ingrés d’Israel), més d’altres amb l’estatus d’observadors, entre els quals Estats Units, Japó, Rússia, la Comissió Europea o la UNESCO.

El 2014 el CERN compleix el seu aniversari amb el lema ‘60 anys de ciència per a la pau’, i posa l’accent en la col·laboració científica que permet que milers de científics i personal tècnic de més de 600 institucions de tot el món puguen aconseguir fites comunes com el descobriment del bosó de Higgs. Les col·laboracions internacionals que participen en els dos principals experiments de l’LHC, ATLAS i CMS, on es va descobrir la nova partícula, estan compostes per més de 3.000 científics cadascuna, entre els quals hi ha un bon nombre d’espanyols.

Isabel Béjar, física espanyola al CERN des del 1998 i consellera del director general Rolf Heuer en els últims anys, acostarà al públic aquest model de cooperació científica i tècnica. Especialista en gestió del canvi i transferència industrial, Béjar ha liderat diferents projectes al CERN, com la infraestructura tècnica del detector ATLAS, la reinstal·lació de la línia criogènica de l’LHC o la reestructuració de serveis dins del departament tècnic del CERN. Actualment és coordinadora tècnica del projecte HL-LHC, un dels projectes del CERN a llarg termini per actualitzar l’LHC i aconseguir augmentar el nombre de col·lisions acumulades en cada experiment.

La conferència forma part del cicle ‘Enigmes de la matèria i l’Univers: Ciència, tecnologia i societat’, que organitza l’Institut de Física Corpuscular (IFIC, centre mixt del CSIC i la Universitat de València) com a part de les activitats prèvies a la conferència ICHEP2014, la més important al món en física de partícules, que per primera vegada es farà a Espanya, a València, del 2 al 9 de juliol.


NOTA DE PREMSA




Convocatòria “VLC/CAMPUS Start-Up2014” per al desenvolupament d’empreses innovadores

  • La inscripció al programa està oberta fins el pròxim 15 de març i pot realitzar-se a través del correu startup@vlc-campus.com

El programa Campus d’Excel·lència Internacional VLC/CAMPUS llança la convocatòria “VLC/CAMPUS Start-Up 2014” amb la qual es dóna suport a la creació d’empreses innovadores i basades en el coneixement a l’entorn de la Universitat de València. La inscripció al programa per a companyies incipients està oberta fins el 15 de març d’enguany i podrà realitzar-se a través del correu electrònic startup@vlc-campus.com amb la informació requerida a les bases de la convocatòria.

Les persones beneficiàries d’aquest programa podran ubicar la seua empresa al Parc Científic de la Universitat de València i obtenir facilitats per a accedir als diferents programes de suport a l’emprenedoria de les entitats i organismes col·laboradors en aquesta iniciativa.

Aquesta iniciativa de VLC/CAMPUS. Valencia, International Campus of Excellence, esta finançada pel Ministeri d’Educació, Cultura i Esports dins del marc del Programa Campus d’Excel·lència Internacional i té com a objectius la interacció del CEI amb l’entorn empresarial i l’enfortiment dels parcs científics per a facilitar el llançament, consolidació i promoció d’iniciatives empresarials amb base científico-tecnològica.

Més informació: www.pcuv.es/vlc-startup

Nota de premsa


DIA DE DARWIN 2014

dia de darwin2014

"Res no ha eixit mai del no-res pel poder diví" 
Titus Lucretius Carus (segle I aC) 

Amb motiu del 205 aniversari del natalici del naturalista britànic Charles Darwin, el 12 de febrer, la Càtedra de Divulgació de la Ciència UCC+i de la Universitat de València, en col·laboració amb l’Espai Ciència de l’Octubre Centre de Cultura Contemporània i l’Institut d’Estudis Catalans, ha organitzat diverses activitats per commemorar aquesta data. El programa comença aquest dimarts a les 19 hores a la Llibreria 3i4 (San Ferran, 12, València) amb la presentació del llibre El somni de Lucreci, del professor de periodisme i director de la Revista Mètode de la Universitat de València, Martí Domínguez, Premi Carles Rahola d’Assaig 2013, amb la participació del delegat institucional del CSIC, José Pío Beltrán.

La programació continuarà dimecres 12 de febrer amb un Bar de Ciències a la cafeteria de l’Octubre. El diàleg obert al públic amb Adolf Tobeña, professor de la Universitat Autònoma de Barcelona, a propòsit del seu llibre Devots i descreguts: Biologia de la religiositat, començarà a les 19 hores i estarà moderat per la periodista Reis Juan.

El Dia Darwin 2013 conclourà dijous 13 amb la conferència "Reflexions sobre la naturalesa i l'origen de l'evolució biològica", dictada per Kepa Ruiz-Mirazo, de la Universitat del País Basc. La ponència començarà a les 11 hores a la Sala Charles Darwin del Campus de Burjassot-Paterna de la Universitat de València.


Dimarts 4 de febrer (19.00h) 
Presentació del llibre El somni de Lucreci, de Martí Domínguez(Universitat de València) a càrrec de José Pío Beltrán (delegat institucional del CSIC) 
(a la llibreria 3i4) 
Caratula llibre devots i descreguts
Dimecres 12 de febrer (19.00h) 
Bar de Ciències amb Adolf Tobeña (Universitat Autònoma de Barcelona) a propòsit del seu llibre Devots i descreguts: Biologia de la religiositat
Modera Reis Juan (periodista) 
(a la Cafeteria de l'Octubre CCC) 

Dijous 13 de febrer (11.00h) 
Conferència "Reflexions sobre la naturalesa i l'origen de l'evolució biològica" 
per Kepa Ruiz-Mirazo (Universitat del País Basc) 
(a la Sala Charles Darwin, Campus de Burjassot-Paterna, Universitat de València) 


NOTA DE PREMSA






CICLE CONFERENCIES PREMIS NOBEL

Nota de premsa

Premis Nobel 2013: Economia

.....Lars Peter Hansen.................................................................

Data 03.02.2014
Hora 19.00h
Lloc Aula 1 l'Octubre Centre de Cultura Contemporània
C/ Sant Ferran, 12 - 46001 València. Tel. (0034) 96 315 77 99

Atorgat a Eugene F. FamaLars Peter Hansen i Robert J. Shiller"per la seua anàlisi empírica dels preus dels actius". 

Conferència "Dues posicions confrontades i un Nobel" a càrrec deFrancisco José Climent

 (Departament d’Economia Financera i Actuarial, Universitat de València) 

Més informació



CICLE CONFERENCIES PREMIS NOBEL

Premis Nobel 2013: Quimica

.....................................................................

Data 29.01.2014
Hora 19.00h
Lloc Aula 1 l'Octubre Centre de Cultura Contemporània
C/ Sant Ferran, 12 - 46001 València. Tel. (0034) 96 315 77 99

Atorgat a Martin KarplusMichael Levitt i Arieh Warshel "pel desenvolupament dels models multiescala per als sistemes químics complexos". 

Conferència "Experiments químics en el ciberespai" a càrrec de Maite Roca (Departament de Química Física, Universitat de València



Més informació



CICLE CONFERENCIES PREMIS NOBEL

Premis Nobel 2013: fisiologia o medicina

Data 20.01.2014
Hora 19.00h
Lloc Aula 1 l'Octubre Centre de Cultura Contemporània
C/ Sant Ferran, 12 - 46001 València. Tel. (0034) 96 315 77 99

rothmanshekmanshudof..........................................................................


Atorgat a James E. RothmanRandy W. Schekman i Thomas C. Südhof"pels seus descobriments de la maquinària reguladora del tràfic de vesícules, un sistema principal de transport en les nostres cèl·lules". 

Conferència "Les claus de l'organització cel·lular: tràfic de vesícules"

a càrrec de Fernando Aniento (ERI/ISIC de Biotecnologia i Biomedicina, Universitat de València)

Més informació

Actualització 17 de gener de 2014



NOTA DE PREMSA

Juan Manuel Orduña, Ricardo Olanda i Mariano Pérez.

La Universitat crea un nou esquema de compressió de dades que reduiria un 30% la descàrrega d’informació en aplicacions com ara el Google Earth

Científics de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de la Universitat de València (ETSE-UV) han creat un nou esquema de compressió de dades que permetria reduir fins a un 30% la descàrrega d'informació des dels servidors als clients en aplicacions de visualització geogràfica com el Google Earth. Els resultats d'aquest treball s'han publicat en l'últim nombre de la revista International Journal of Geographical Information Science.

Les aplicacions de visualització geogràfica com ara Google Earth emmagatzemen una extensa base de dades amb informació de terrenys i altures d’arreu del món. Aquestes dades es guarden i es transmeten als usuaris de forma comprimida, per tal de reduir l'ample de banda necessari i no sobrecarregar les línies de connexió. “Ens permeten visualitzar diferents nivells de resolució de les regions que ens interessen i, així, habitualment han de transmetre un conjunt d'imatges diferents per a cada nivell de resolució. No obstant això, en realitzar aquest procés s'està enviant informació repetida en cadascun d'aquests nivells”, explica Ricardo Olanda, responsable d'aquesta investigació.

llegir més



CICLE CONFERENCIES ENIGMES DE LA MATÈRIA I L'UNIVERS: CIÈNCIA, TECNOLOGIA I SOCIETAT

charlas ific

Un cicle de conferències mostra a la societat la importància i els beneficis de la recerca en física de partícules

València, 17 de gener de 2014

Des del gener fins al juny, el Centre Cultural La Nau i la Facultat de Farmàcia de la Universitat de València acolliran un cicle de conferències per mostrar a la societat la importància i els beneficis que reporta la recerca en física de partícules. Científics, gestors i membres de la indústria hi tractaran qüestions tan rellevants com les aplicacions de la física en medicina, els beneficis tecnològics i industrials de la recerca bàsica o el descobriment del bosó de Higgs al CERN, institució que enguany celebra el 60é aniversari. llegir més


Conferència dia 21 de gener de 2013

La industria de la ciencia

a càrrec de Fco. Javier Cáceres (INEUSTAR, Director General de la Asociación Española de la Industria de la Ciencia)
Presentador Isidoro García.

Data: 21 de gener de 2014
Hora: 19:00
Lloc : Aula Magna de la Universitat de València.

Resum de la conferència y perfil del conferenciant.





CICLE CONFERENCIES PREMIS NOBEL


Premis Nobel 2013: Física

Data: 15.01.2014
Hora i lloc 19.00h a l'Aula 2 de l'Octubre Centre de Cultura Contemporània
C/ Sant Ferran, 12 - 46001 València. Tel. (0034) 96 315 77 99

Atorgat a François Englert i Peter W. Higgs "pel descobriment teòric d’un mecanisme que contribueix a la nostra comprensió de l’origen de la massa de les partícules subatòmiques i que recentment es va confirmar a través del descobriment de la partícula fonamental predita, pels experiments ATLAS i CMS del Gran Col·lisionador d’Hadrons del CERN". 

Conferència "El Bosó de Higgs", a càrrec d'Antonio Pich (Institut de Física Corpuscular, CSIC-Universitat de València) 

Més informació

CICLE DE CONFERÈNCIES SOBRE ELS PREMIS NOBEL 2013


VIDEO .......DivulgaUV ........ RUTES MATEMÀTIQUES





NOTA DE PREMSA





07/01/2014

La Fundació Lluís Alcanyís i l’Associació Valenciana de Diabetis signen un conveni en el marc del programa Campus Sostenible de la Universitat de València

07/01/2013

La Fundació Lluís Alcanyís de la Universitat de València i l'Associació Valenciana de Diabetis han signat un conveni de col·laboració amb uns objectius i uns avantatges dobles per a les dues parts: d'una banda, la Universitat prestarà assistència a les persones diabètiques en les clíniques gestionades per la Fundació en condicions d'igualtat a les de la comunitat universitària; de l'altra, podrà utilitzar aquestes dades clíniques per a disposar de mostres més àmplies i, així, millorar els resultats de la recerca.


llegir més

Nota de Premsa



NOTA DE PREMSA


La Universitat crea una lámina fotovoltaica de bajo coste y una alta eficiencia energética

23/12/2013
  • El científico Henk Bolink del ICMol lidera la investigación en estos nuevos dispositivos que pueden ser flexibles, al fabricarse sobre cristal o folios de plástico.
  • Estas células solares, de bajo espesor y peso, también se pueden fabricar con apariencia semitransparente. Una característica que facilitaría su aplicación novedosa en las ventanas de los edificios, donde filtrarían rayos solares y, al mismo tiempo, generarían electricidad.

Un equipo de científicos dirigido por el investigador Hendrik Bolink del Institut de Ciència Molecular (ICMol) del Parc Científic de la Universitat de València ha creado un dispositivo fotovoltaico delgado, similar a una lámina, de muy bajo coste y una alta eficiencia. Los resultados de este trabajo, realizado en colaboración con investigadores del École Polytechnique Fédérale de Lausanne (EPFL) en Suiza, se publicaron ayer en la revista Nature Photonics.
La célula solar desarrollada por los investigadores del ICMol está formada por una capa de perovskita, un material híbrido orgánico-inorgánico de fácil síntesis y bajo coste, colocada entre dos capas ultra finas de semiconductores orgánicos, con un grosor total de menos de media micra, es decir, inferior a la millonésima parte de un metro. Hendrik Bolink explica que para su preparación “se han utilizado procesos de baja temperatura similar a los usados en la imprenta, lo que permite fabricar estos dispositivos sobre láminas de cristal o folios de plástico para que sean flexibles”. llegir més

Nota de premsa

Castellà

Valencià

Anglès