Kenneth Bain propugna desenvolupar el poder creatiu de la ment de cada estudiant

“Una educació hauria de tindre com a objectiu principal el desenvolupament del pensament curiós, creatiu i crític en persones humanitàries. Hauria de centrar-se a ajudar tots i cada un dels estudiants a desenvolupar el poder creatiu i dinàmic de les seues ments”. Així s’ha expressat aquest divendres Kenneth Bain, catedràtic d’història i d’educació a Columbia (EUA), en ser investit doctor ‘honoris causa’ per la Universitat de València.

Bain ha afegit: “Això requeriria que ajudàrem els estudiants a adonar-se de la seua singularitat. La solemne sessió d’investidura s’ha celebrat al Paranimf de  l’edifici històric de la Nau. La ‘Laudatio’ ha estat llegida pel professor Óscar Barberá. En la sessió també s’ha investit els nous doctors del curs acadèmic 2013-2014.
 
En el seu discurs, Kenneth Bain ha afirmat: “La meua educació ha d’ajudar-me a examinar-me a mi mateix i a la forma en què em manege. Però, si jo sóc únic, capaç d’originar coneixements i perspectives que ningú més no pot idear, tots els altres també ho són. Puc aprendre del que altres fan, i em puc nodrir de les seues idees. Una part important del procés creatiu es converteix en la capacitat de reconéixer les bones idees quan me les trobe, i d’incorporar-les, contrastar-les i integrar-les amb les meues pròpies. El món sencer es converteix en la meua ostra, i alimenta la meua ment. Però per a beneficiar-me d’altres idees i perspectives, he d’entropessar-me amb elles, considerar-les i reaccionar-hi”.
 
El discurs complet de Kenneth Bain es pot llegir en: http://links.uv.es/mvpzR2A
 
Per la seua banda, el rector Esteban Morcillo ha expressat l’orgull de la Universitat de València per haver editat els dos llibres més famosos de Ken Bain. Obres editades per Publicacions de la Universitat de València (PUV), “una de les primeres i millors editorials universitàries que a més avança a l’avantguarda dels temps actuals”, amb iniciatives com la plataforma eBook de llibres digitals, “sense minvar l’important esforç que fa la Universitat en la difusió dels fons històrics i documents docents i investigadors a través de les plataformes ‘Somni’ i ‘Roderic’, entre d’altres iniciatives”.
 
Esteban Morcillo ha afegit: “D’aquesta manera, com assenyalava el professor Bain en la seua esplèndida ‘lectio’, la Universitat de València dóna resposta als reptes tecnològics, però continua complint –com a far que il·lumina– amb l’objectiu de formar no sols professionals qualificats que donen resposta a les necessitats dels nostres teixits productius, sinó que s’esforça en formar ciutadans amb pensament crític, capaços de desenvolupar-se en un món com l’actual, complex, divers, global, canviant i ple d’incerteses”.
 
Les paraules del rector es poden consultar en l’adreça: http://links.uv.es/LXYM1bE
 
La ‘Laudatio’ de Bain ha estat llegida pel professor de la Facultat de Magisteri Óscar Barberá, qui ha glossat els dos camps on destaca el nou ‘honoris causa’: “Els seus interessos principals en la recerca històrica sempre han girat entorn d’assumptes relatius al poder, qui el posseeix i com ha sigut utilitzat, i els seus estudis s’han centrat en la política exterior nord-americana a Palestina i Aràbia Saudita”. Però, sobretot, Bain ha sigut internacionalment reconegut, explica Barberá, per la seua recerca de quinze anys de durada sobre un centenar de professors extraordinaris d’una àmplia mostra d’universitats i àrees acadèmiques de tots els Estats Units, que va culminar amb el seu influent llibre publicat per Harvard University Press en 2004 ‘El que fan els millors professors universitaris’.
 
La ‘Laudatio’ es pot llegir clicant ací: http://links.uv.es/7qmuYMB
 
Kenneth Ray Bain és catedràtic d’història i d’educació en entorns urbans en la University of the District of Columbia, i presideix el Best Teachers Institute.
 
La seua àmplia trajectòria acadèmica s’ha desenvolupat en les universitats Texas-Pan American, Vanderbilt, Northwestern, New York, Montclair i en la University of the District of Columbia. Va dirigir el National History Teaching Center dels EUA, y fundà i dirigí quatre dels centres més importants per al foment de l’excel·lència docent en les universitats Vanderbilt, Northwestern, New York i Montclair. Va ocupar diversos càrrecs acadèmics dins d’aquestes, i en 2012 va ser  nomenat ‘provost’ (màxima autoritat acadèmica) de la University of the District of Columbia, l’única universitat pública de la capital federal, càrrec que va deixar en jubilar-se en juliol de 2013.
 
Entre les seues recerques destaquen, en l’àmbit de l’educació, els estudis sobre les condicions en què es produeix l’aprenentatge profund i durador i la creació d’entorns d’aprenentatge crític natural.
 
Assessor de prop de cinc-centes universitats de tot el món, membre de consells i comités de més setanta-cinc universitats diferents i assessor de més d’una dotzena d’editorials i revistes, ha obtingut, entre uns altres, diversos premis vinculats a la seua docència i els seus llibres, entre els quals destaca ‘El que fan els millors professors d’universitat’.
 

Last update: 21 de november de 2014 14:30.

News release