Logo de la Universitat de València Logo Anàlisi Didàctica, Històrica i Epistemològica de les Matemàtiques Escolars (ADHEME) Logo del portal

Publicacions del grup d'investigació

Investigacions relatives a la descripció dels processos de resolució de problemes de context real (modelització)

 

Aquests primers treballs, desenvolupats entre 2013 i 2017, aborden estudi sobre la descripció i caracterització del procediment de resolució de problemes de modelització (entesos com a problemes complexos, obert i definits en un context real).

  • Gallart, C. y Ferrando, I.; García Raffi, L. M. (2014). Implementación de tareas de modelización abiertas en el aula de secundaria, análisis previo. En Investigación en Educación Matemática XVIII (pp. 327–336). Salamanca(España).
  • Gallart, C., Ferrando, I., y García Raffi, L. M. (2015). Análisis competencial de una tarea de modelización abierta. Números, 88, 93-103.
  • Ferrando, I., Gallart, C., y García-Raffi, L. M. (2017) Los niveles de codeterminación como herramientas para analizar las tareas de modelización matemática. En Évolutions contemporaines du rapport aux mathématiques et aux autres savoirs à l'école et dans la société (pp. 357-371). Disponible en: <https://citad4.sciencesconf.org>.
  • Gallart, C., Ferrando, I., García-Raffi, L. M., Albarracín, L., y Gorgorió, N. (2017). Design and implementation of a tool for analysing student products when they solve Fermi problems. En Mathematical modelling and applications: Crossing and researching boundaries in mathematics education (pp. 265-275). Springer.
  • Gallart, C., Ferrando, I., García-Raffi, L. M. (2017). Análisis de los procesos de resolución de tres tareas de modelización. Modelling in Science Education and Learning, 10(2), 137-152.
  • Ferrando, I., Albarracín, L., Gallart, C., García-Raffi, L. M., y Gorgorió, N. (2017). Análisis de los modelos matemáticos producidos durante la resolución de problemas de Fermi. Bolema: Boletim de Educação Matemática, 31, 220-242.

 

Investigacions centrades en descriure i analitzar propostes de modelització dirigides a estudiants d'educació secundària

 

En aquests treballs es presenten els dissenye i anàlisis de propostes d'aula basades en l'ús de la modelització, són estudis que, si bé s'aborden des d'una perspectiva d'investigació educativa, estan publicats en revistes dirigides a docents d'educació secundària, assegurant així la transferència dels resultats d'investigació obtinguts.

  • Ferrando, I., y Segura, C. (2013). Una propuesta para trabajar la proporción desde el arte. Modelling in Science Education and Learning, 6, 61-71.
  • Ferrando, I., Castillo-Medina, J., y Pla-Castells, M. (2017). Videojuegos de estrategia en Educación Matemática: Una propuesta didáctica en secundaria. Epsilon, 97, 23-42.
  • Pla-Castells, M., Ferrando, I., y Robledo, M. F. (2019). A grandes problemas, grandes soluciones. Aula de innovación educativa, (282), 44-48.
  • Pla-Castells, M., García-Fernández, I., Gimeno, J., y Ferrando, I. (2019). Computer Animation to teach interpolation. Modelling in Science Education and Learning, 12(1), 31-46.

 

Investigacions relatives al rol del docent durant la resolució de problemes de context real

 

Entre els anys 2013 i 2018, alguns membres de l'equip han realitzat estudis centrats particularment a analitzar el paper del docent durant el disseny i la implementació de propostes educatives basades en l'ús de la modelització. 

  • Gallart, C. y Ferrando, I.; García-Raffi, L.M. (2015) El profesor ante la actividad modelizadora en el aula de secundaria. SUMA. Revista sobre la Enseñanza y Aprendizaje de las Matemáticas. 79, 9-16.
  • Calabuig, J. M., Ferrando, I., y Gallart, C.; García-Raffi, L. M.; Hurtado, D.; Sierra, L. (2015). La modelización como competencia transversal en el sistema educativo español. Uno. Revista de Didáctica de las Matemáticas, 69.
  • Ferrando, I., Segura, C., y Pla-Castells, M. (2017). Diseño de un curso de formación en línea para introducir la modelización como herramienta de enseñanza y aprendizaje de las matemáticas. En VIII Congreso Iberoamericano de Educación Matemática. Libro de actas (pp. 568-576). Madrid.
  • Gallart, C., Ferrando, I., y García-Raffi, L.M. (2018). Análisis del rol del profesor en la gestión de una actividad de modelización mediante un estudio de caso único. Ensayos, 33(2), 47-72.
  • Gallart, C., Ferrando, I., y García-Raffi, L. M. (2019) Modelización matemática en la educación secundaria: manual de uso. Modelling in Science Education and Learning. 12(1), 71-85.
  • Joglar, N.; Ferrando, I.; Abánades, M. A.; Arteaga, B.; Barrera, V.; Belmonte, J. M.; Crespo, R.; Fernández, I.; Fraile, A.; Hernández, E.; Liñán, M.; Macías, J.; Muñoz-Catalán, M. C.; Pla-Castells, M.; Ramírez, M.; Segura, C.; Tolmos, P.; Star, J. R. (2022) POEMat.ES: Pauta de observación de la enseñanza de matemáticas en educación secundaria. Avances de investigación en educación matemática, 20, 89-103.

 

Investigacions relatives a l'impacte de les variables contextuals o situacionals en aspectes cognitius del procés de resolució de problemes de context real

 

A partir dels resultats derivats de les publicacions enfocades a analitzar els processos de resolució de problemes de context real (publicades entre 2013 i 2017), diversos membres de l'equip abordem una investigació centrada concretament a analitzar els processos de resolució de problemes d'estimació en context real (problemes de Fermi). Aquest tipus de problemes, per les seues característiques, són valuosos per a abordar estudis minuciosos sobre l'impacte del context real en què es formulen en aspectes cognitius (fonamentalment estratègies de resolució).

  • Ferrando, I., Segura, C., y Pla-Castells, M. (2020). Relations entre contexte, situation et schéma de résolution dans les problèmes d'estimation. Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education, 20, 557-573.
  • Ferrando, I., Segura, C., y Pla-Castells, M. (2021). Analysis of the Relationship between context and solution plan in modelling tasks involving estimations. En Mathematical Modelling Education in East and West. International Perspectives on the Teaching and Learning of Mathematical Modelling (pp. 119–128). Springer.
  • Albarracín, L., Segura, C., Ferrando, I., y Gorgorió, N. (2022). Supporting mathematical modelling by upscaling real context in a sequence of tasks. Teaching Mathematics and its Applications: An International Journal of the IMA, 41(3), 183-197.
  • Segura, C., Ferrando, I., y Albarracín, L. (2023). Does collaborative and experiential work influence the solution of real-context estimation problems? A study with prospective teachers. The Journal of Mathematical Behavior, 70, 101040.

 

Investigacions centrades en analitzar aspectes cognitius (rendiment, flexibilitat i adaptabilitat) i afectius en el procés de resolució de problemes de context real

 

Els resultats centrals d'aquests estudis estan centrats en analitzar el rendiment, la flexibilitat i l'adaptabilitat de futurs mestres en resolució de problemes de Fermi (problemes de modelització que involucren estimacions en context real).

  • Ferrando, I. y Segura, C. (2020). Fomento de la flexibilidad matemática a través de una secuencia de tareas de modelización. Avances de investigación en educación matemática, 17, 84-97.
  • Segura, C. y Ferrando, I. (2021). Classification and Analysis of Pre-Service Teachers' Errors in Solving Fermi Problems. Education Sciences, 11(8), 451-470.
  • Segura, C. y Ferrando, I. y Albarracín, L. (2021). Análisis de los factores de complejidad en planes de resolución individuales y resoluciones grupales de problemas de estimación de contexto real. Quadrante, 30(1), 31-51.
  • Segura, C. y Ferrando, I. (2023) ¿Qué estrategia es mejor para un problema de Fermi? Adaptabilidad de futuros maestros. Enseñanza de las Ciencias, 41(3), 133-151.
  • Segura, C.; Ferrando, I. (2023) Pre-service teachers' flexibility and performance in solving Fermi problems. Educational Studies In Mathematics, 113, 207-227.
  • Ferrando, I., Segura, C., y Castillo-Medina, J. (en prensa). Regular and talented students’ behaviour when solving modelling tasks: are there differences? En Researching mathematical modelling education in disruptive/challenging times. Springer.
  • García-Cerdá, C., Segura, C., y Ferrando, I. (en prensa). Influence of the type of mathematical problems on students' and pre-service teachers' interest and performance. A replication and elaboration study. Implementation and Replication Studies in Mathematics Education.