Logo de la Universitat de València Logo Càtedra d'Empresa Familiar Logo del portal

La digitalització principal repte de les empreses familiars en el món per a avançar i créixer

  • 11 de desembre de 2023
Image de la noticia

València 11 de desembre de 2023. La Càtedra d'Empresa Familiar de la Universitat de València (CEFUV) promoguda per l'Associació Valenciana d'Empresaris (AVE), EDEM Escola d'Empresaris, l'Institut Valencià per a l'Estudi de l'Empresa Familiar (IVEFA), l'Institut de l'Empresa Familiar (IEF) i la Universitat de València (UV), i que compta amb el patrocini de CaixaBank i Broseta, ha organitzat la VI Jornada d'Empreses Familiars en el Món per a presentar i debatre els reptes de la digitalització en les empreses familiars, en aquesta ocasió amb els casos d'Alemanya i Suïssa.


La Jornada va començar amb una presentació per part del professor Thomas Claub de la Universitat de Witten/Herdecke (Alemanya) sobre “Digitalització en l'empresa familiar: Statu quo i reptes futurs”. Durant la ponència s'ha pogut extraure que les empreses familiars alemanyes estan menys digitalitzades que les no familiars en la majoria de les àrees.
Thomas ha traslladat que els principals objectius pels quals les empreses familiars alemanyes es digitalitzen són la reducció de costos, el poder arribar a nous mercats i clients, el millorar la cooperació amb socis comercials i la millora de la qualitat, entre altres. Així Thomas ha volgut ressaltar que “la digitalització és un procés a llarg termini i que és necessària una estratègia digital per a dur a terme aquest procés i evitar la duplicació d'esforços”. Així mateix, ha traslladat durant la seua exposició que la digitalització no està condicionada per la generació involucrada en l'empresa familiar i que no és necessari que la família estiga representada en la direcció per a impulsar aquest procés, però, la involucració d'experts si que es considera clau per a dur a terme el procés de digitalització.
Com a conclusions d'aquesta primera presentació, destacar que, les empreses familiars alemanyes han de posar-se al dia pel que fa a la digitalització, que s'ha d'invertir en una major formació, que la digitalització és una qüestió de propietat i que s'ha de dotar als propietaris d'habilitats de digitalització adequades, ja que aquesta augmenta la rendibilitat i el creixement de les vendes.


A continuació, Ivan Miroshnychenko professor de IMD (Suïssa) ha presentat la ponència “Digitalització en l'Empresa Familiar a Suïssa: Les claus del canvi”. En aquest cas s'ha posat l'accent en l'escassetat de talent i la falta de capital humà quant a habilitats tecnològiques, la qual cosa dificulta avançar en el procés de digitalització. Invertir en formació, formar als seus empleats, acudir a programes d'orientació laboral en les universitats, oferir condicions laborals atractives i flexibles, així com subcontractar són algunes de les accions amb les quals les empreses familiars suïsses intenten suplir aquesta falta de talent.


Per a debatre i analitzar aquests reptes exposats en l'àmbit de la digitalització en les empreses familiars, ha tingut lloc una taula redona, a la qual s'han incorporat a més dels professors, els empresaris familiars Carlos Albors (General Manager of Group Laiex) i Consuelo Vaquer (CEO of Nirvel Cosmetics SL), moderats per Alejandro Escribá, catedràtic de la Universitat de València i director de la CEFUV.


Carlos Albors ha manifestat que “és important tindre a personal format i amb experiència en l'empresa, però si aquesta formació no va alineada amb el procés de transformació digital, es pot perdre molt de coneixement ja adquirit”. També ha volgut ressaltar que el paper d'un líder que ensenye forme i actue així com la importància d'ajuntar-se amb un bon partner.

Per part seua, Consuelo Vaquer ha destacat que “tindre a l'equip alineat amb l'estratègia, fer molta pedagogia i parlar molt amb els treballadors és fonamental per a portar un procés de digitalització d'una empresa familiar amb èxit”. “Les empreses familiars són molt de persones: la proximitat, el tracte humà, la familiaritat són valors fonamentals en una empresa familiar” ha manifestat Consuelo.


Per a finalitzar la Jornada, Alejandro Escribá, catedràtic de la Universitat de València i director de la CEFUV, ha destacat que la transformació digital és un procés a llarg termini. És fonamental informar-se i formar-se per a començar el camí, i avançar pas a pas, amb projectes inicialment xicotets, però que establisquen les bases per a guanyar maduresa. D'aquesta manera, serà possible progressar cap a projectes. As profunds i ambiciosos.


La clausura de la Jornada ha corregut al càrrec de la presidenta d'EDEM Escola d'Empresaris, Hortensia Roig, qui ha destacat que “la digitalització és un dels principals desafiaments per a qualsevol empresa que vol créixer i avançar cap al futur. Però especialment ho és per a les familiars, perquè en el seu ADN, a més de créixer, està la visió i compromís de continuïtat del projecte empresarial”.

Imatges: