Càtedra Joventut UV GVAUniversitat de València Logo del portal

  • Imatge representativa de la publicació

    La participación de las familias en el análisis y la transformación de su realidad mediante un debate familiar sobre valores y convivencia

    Viguer, P. ; Solé, N.

    (2015). Article

    Universitas Psychologica. Num.14-1, 355-366

    Este estudio aborda la socialización en valores y convivencia a partir de una investigación acción que parte de un enfoque participativo y dialéctico y que utiliza el Debate Familiar, una herramienta innovadora cuyas finalidades son favorecer la reflexión y el diálogo intrafamiliar e implicar a las familias en el análisis y transformación de su realidad. Esta estrategia estimula el debate e invita a pensar sobre los valores presentes en la familia, recoge información de los diferentes miembros de la unidad familiar y a su vez, sensibiliza sobre los temas tratados. Un total de 492 familias, con al menos un hijo o hija entre 7 y 16 años, participaron en este estudio. Los resultados ponen de...

    Este estudio aborda la socialización en valores y convivencia a partir de una investigación acción que parte de un enfoque participativo y dialéctico y que utiliza el Debate Familiar, una herramienta innovadora cuyas finalidades son favorecer la reflexión y el diálogo intrafamiliar e implicar a las familias en el análisis y transformación de su realidad. Esta estrategia estimula el debate e invita a pensar sobre los valores presentes en la familia, recoge información de los diferentes miembros de la unidad familiar y a su vez, sensibiliza sobre los temas tratados. Un total de 492 familias, con al menos un hijo o hija entre 7 y 16 años, participaron en este estudio. Los resultados ponen de relieve la potencialidad del instrumento como recurso facilitador de la identificación de problemáticas reales o potenciales y elementos y dinámicas positivas; y su utilidad para implicar a la familia y a la comunidad en su análisis y la formulación de líneas de acción para su transformación. Asimismo, los resultados permiten la formulación de líneas de acción comunitarias que favorecen la construcción de una convivencia positiva.

    Llegir més Ocultar
    DOI: https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy14-1.lpfa
  • Imatge representativa de la publicació

    Becoming an adult: A proposed typology of adult status based on a study of Spanish youths

    Zacarés, J.J. ; Serra, E. ; Torres, F.

    (2015). Article

    Scandinavian Journal of Psychology. Num.56, 273–282

    Emerging adulthood is a transitional period which has been examined in relatively few studies in Southern European countries. This study has two aims: (1) to determine the features of emerging adulthood in Spain based on criteria for adulthood and experiential dimensions; and (2) to explore whether variations in these criteria are related to gender and adult status (self-classification as an adult and adult role adoption). Participants included 347 young Spanish people, aged 18–30, who completed a questionnaire about their conceptions of adulthood. They used similar criteria for adulthood to other Western countries, placing an extremely strong emphasis on psychological maturity criteria in...

    Emerging adulthood is a transitional period which has been examined in relatively few studies in Southern European countries. This study has two aims: (1) to determine the features of emerging adulthood in Spain based on criteria for adulthood and experiential dimensions; and (2) to explore whether variations in these criteria are related to gender and adult status (self-classification as an adult and adult role adoption). Participants included 347 young Spanish people, aged 18–30, who completed a questionnaire about their conceptions of adulthood. They used similar criteria for adulthood to other Western countries, placing an extremely strong emphasis on psychological maturity criteria in comparison with role transition indicators. Important variations were observed in both the importance and achievement of criteria for adulthood according to gender and adult status. The results likewise suggest there may be different psychosocial profiles associated with each adult status group. The relevance of this classification to future research in the field of emerging adulthood is discussed.

    Llegir més Ocultar
    DOI: https://doi.org/10.1111/sjop.12205
  • Imatge representativa de la publicació

    Coping Strategies as Predictors of Well-Being in Youth Adult

    Mayordomo, T. ; Meléndez-Moral, J.C. ; Viguer, P. ; Sales, A.

    (2014). Article

    Social Indicators Research. Num.122-2, 479-489

    This study aimed to determine the effects of two types of coping strategies on wellbeing in a sample of 405 young people using structural equation modeling. A survey research design was employed. Two constructs were measured: coping strategies and well-being. Goodness of fit indices was analyzed to select, the best structural equation model of coping as a potential predictor of well-being, as measured by Ryff’s well-being scales. Problem-focused coping positively predicted a significant portion of variance in well-being, while emotion-focused coping negatively predicted well-being. Religion as a coping strategy did not end up in the final model. The results’ impact within the literature on...

    This study aimed to determine the effects of two types of coping strategies on wellbeing in a sample of 405 young people using structural equation modeling. A survey research design was employed. Two constructs were measured: coping strategies and well-being. Goodness of fit indices was analyzed to select, the best structural equation model of coping as a potential predictor of well-being, as measured by Ryff’s well-being scales. Problem-focused coping positively predicted a significant portion of variance in well-being, while emotion-focused coping negatively predicted well-being. Religion as a coping strategy did not end up in the final model. The results’ impact within the literature on youth well-being is discussed. It was concluded that young people do not typically use religion or magical thinking as coping strategies, and the use of negative auto-focused coping was associated with lower problem-focused coping.

    Llegir més Ocultar
    DOI: https://doi.org/10.1007/s11205-014-0689-4
  • L'abordatge integral de les violències que afecten les persones joves. Un model d'intervenció local de promoció de la convivència i prevèncio de les violències

    Viguer, P. ; Avià, S. ; Rossell, A.

    (2013). Article

    Generalitat de Catalunya Departament de Benestar Social i Família Direcció General de Joventut. Num.1-86

    Dipòsit Legal: B-26816-213
  • The Family Debate on Values and Living Together: A community-based approach through participatory action research

    Viguer, P. ; Rodrigo, M.F. ; Solé, N.

    (2013). Article

    Journal of Community Psychology. Num.41-8, 944-958

    DOI: https://doi.org/10.1002/jcop.21582
  • Escuela e iguales como contextos de socialización en valores y convivencia: una investigación participativa a través de un debate familiar

    Viguer, P. ; Solé, N.

    (2012). Article

    Cultura y Educación. Num.24-4, 475-487

    DOI: https://doi.org/10.1174/113564012803998839
  • Debate familiar sobre valores y convivencia: una investigación participativa para implicar a las familias en el análisis y la transformación de su realidad

    Viguer, P. ; Solé, N.

    (2011). Article

    Cultura y Educación. Num.23(1), 105-118

  • Un modelo local para la promoción de la convivencia y la prevención de la violencia entre iguales desde el ámbito comunitario

    Viguer, P. ; Avià, S.

    (2009). Article

    Cultura y Educación. Num.21(3), 345-359

  • Animació juvenil i resolució de conflictes

    Viguer, P.

    (2007). Article

    Animació. Num.1888-3508

  • Experiencias positivas, identidad personal y significado del trabajo como elementos de optimización del desarrollo de los jóvenes. Lecciones aprendidas para los futuros Programas de Cualificación Profesional Inicial

    Zacarés J.J. ; Llinares Insa, L.

    (2006). Article

    Revista de Educación. Num.341, 123-147