Logo de la Universitat de València Logo Càtedra de Transformació del Model Econòmic. Economia Circular en el Sector de l'Aigua Logo del portal

Presentació dels avanços en les investigacions sobre economia circular

  • Càtedra Transformació del Model Econòmic: Economia Circular en el Sector de l'Aigua
  • Servei de Màrqueting i Comunicació
  • 30 d’octubre de 2025

L’equip de la Càtedra de Transformació del Model Econòmic GVA-UV ha presentat els avanços en les seues investigacions sobre economia circular en el XXXVIII Congrés Internacional ASEPELT, celebrat a Alcalá de Henares.

Cartell

 

La importància de l’economia circular en la gestió hídrica, juntament amb la reutilització de l’aigua, són els reptes abordats pels membres de la Càtedra de Transformació del Model Econòmic de la Generalitat Valenciana i la Universitat de València (GVA-UV), dirigida per Francesc Hernández, en el marc del XXXVIII Congrés Internacional ASEPELT “Zero Hunger: Health, Production, Economics and Sustainability”, que ha reunit del 25 al 28 de juny a Alcalá de Henares nombrosos experts internacionals.

Segons el catedràtic Francesc Hernández, que també coordina el Grup d’Economia de l’Aigua de la Universitat de València (GEA-UV), una part important de la tasca de l’equip d’investigadors valencians és visibilitzar el treball realitzat amb la finalitat d’aportar propostes que permeten avançar cap a un nou model econòmic basat en l’economia circular, al mateix temps que contribueixen a la sensibilització i conscienciació de la societat en aquest àmbit.

De fet, en un treball titulat Viabilitat econòmica i ambiental en els processos d’economia circular, s’aborda la necessitat d’una adequada segregació dels residus en origen per aconseguir-ne el màxim aprofitament. Es proposa una valorització de residus rics en carbohidrats mitjançant etanol com una estratègia altament rendible, més neta i més coherent amb els objectius europeus de descarbonització i ús eficient dels recursos.

El doctor Vicent Hernández-Chover ha presentat el treball titulat Eficiència hídrica i estacionalitat, en el qual s’examinen en profunditat les implicacions econòmiques i ambientals derivades de l’activitat turística a la Comunitat Valenciana, en concret els aspectes relacionats amb el cicle urbà de l’aigua. Es proposen estratègies de planificació hídrica orientades a la sostenibilitat. Els resultats obtinguts ofereixen una base sòlida per a la presa de decisions en l’àmbit de les polítiques públiques, contribuint així a aconseguir un equilibri durador entre el desenvolupament econòmic, la preservació ambiental i la cohesió social.

En un altre dels treballs presentats, sota el títol La revalorització dels fangs com a eina per a promoure l’economia circular i la generació energètica en el sector de l’aigua, es planteja un estudi de viabilitat econòmica del canvi de biogàs a biometà i la seua integració en la xarxa energètica, tenint en compte els beneficis ambientals i socials generats. A més, el fet de potenciar l’ús del fang residual com a matèria primera en la producció energètica reforça l’economia circular dins del sector de l’aigua i la importància de les estacions depuradores d’aigües residuals com a infraestructures estratègiques dins del territori. Es destaca la rellevància dels seus efluents i subproductes en els processos d’adaptació al canvi climàtic i la millora de l’eficiència dels sectors productius.

Per altra banda, la doctora Lledó Castellet Viciano ha exposat el treball titulat Avaluació de la sostenibilitat de projectes de reutilització d’aigua en el sector industrial, en el qual es desenvolupa una metodologia capaç d’identificar i quantificar en termes monetaris els beneficis socials i ambientals derivats de la implementació d’un sistema de reutilització d’aigua per al sector industrial. La quantificació monetària del conjunt d’aquests beneficis permet augmentar-ne la visibilitat i reconéixer-ne el veritable valor. A més, això possibilita comparar els beneficis generats amb els costos d’inversió en aquest tipus de projectes, justificant la importància de les actuacions de protecció de l’entorn natural i integrant-les en els processos de presa de decisions.

 

La Càtedra de Transformació del Model Econòmic: Economia Circular

La Càtedra de Transformació del Model Econòmic: Economia Circular de la Generalitat Valenciana i la Universitat de València té com a objectiu l’estudi, l’elaboració de propostes, el foment del coneixement i la difusió de temàtiques relacionades amb la perspectiva circular de l’economia. Es pretén impulsar la transformació de l’actual model econòmic cap a un altre basat en la innovació, el coneixement i la sostenibilitat, des d’un punt de vista mediambiental, productiu i social.

Sota el patrocini de la Conselleria d’Hisenda i Economia de la Generalitat Valenciana, aquesta càtedra està dirigida per Francesc Hernández i desenvolupa una activitat centrada en la promoció de l’economia circular mitjançant accions formatives, d’investigació i de difusió.

A més, la Càtedra de Transformació del Model Econòmic: Economia Circular forma part d’una Xarxa de Càtedres de Transformació del Model Econòmic, en la qual s’integren el conjunt de les universitats públiques de la Comunitat Valenciana.