Logo de la Universitat de València Logo Unitat d'Investigació en Economia de la Cultura i Turisme (ECONCULT) Logo del portal

Economia taronja i els sectors culturals i creatius (SCC) en la Comunitat Valenciana: situació, potencialitats i definició de propostes d'actuació per al seu foment

  • Autors: Pau Rausell-Köster, Rafael Boix-Domènech, Raúl Abeledo-Sanchis, Maria Sendra-Moreno & Sendy Ghirardi
  • (2019).
  • Tipus de publicació: Informes
  • URL Publicacio: Economia taronja i els sectors culturals i creatius (SCC) en la Comunitat Valenciana: situació, potencialitats i definició de propostes d'actuació per al seu foment
  • Titol publicació (nom del llibre o de la revista): Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic.
  • Resum:

    Aquest informe pretén realitzar una revisió de la situació de la denominada “Economia Taronja” en la Comunitat Valenciana, per a poder realitzar un diagnòstic basat en les evidències i que ens porte a algunes propostes i recomanacions des de la perspectiva de la voluntat transformadora del model productiu valencià. El concepte d'Economia Taronja, correspon a les activitats econòmiques dels sectors culturals i creatius (SCC), que delimitarem en la primera secció a partir dels codis corresponents de la CNAE 2009. La revisió s'inicia amb una aproximació conceptual i teòrica sobre les relacions entre els sectors culturals i creatius i la dinàmica econòmica en general, tant des d'una perspectiva macro (entre l'evolució de les variables agregades com la productivitat, el creixement, la renda per càpita i l'activitat dels SCC) com des de la perspectiva micro (el paper de les sectors culturals i creatius en la transformació de la relacions laborals, la capacitat d'innovació dels individus en les organitzacions empresarials o les transformació en la cultura corporativa). Seguidament, es realitza una descripció de l'aproximació valenciana, enfront de les realitats de la resta d'Espanya i Europa. A continuació, es proporciona una descripció de les dinàmiques, sectorials i territorials dels diferents sectors de l'Economia Taronja, a partir de l'elaboració d'una base de microdades, que ens permet identificar i geolocalitzar variables com a empreses, ocupats i facturació de les activitats dels sectors culturals i creatius, per diferents unitats territorials. Posteriorment, es realitza una anàlisi sobre les dinàmiques territorials a partir de les unitats municipals i dels sistemes locals de treball. La secció següent correspon al desenvolupament de diferents metodologies d'estimació per a revelar les relacions entre SCC i la renda local, per a arribar als resultats de l'anàlisi de les consideracions derivades de la interacció amb 27 experts en el sector. Amb tot aquest diagnòstic es realitzen una sèrie de conclusions, per a seguir amb un conjunt de recomanacions en clau de polítiques públiques, amb l'objectiu d'estimular la denominada Economia Taronja.