
CURS EVOLUCIÓ HISTÒRICA, CURA I MANTENIMENT DEL CLAVICÈMBAL I EL CLAVICORDI
1 crèdit de lliure opció
– Professor : Saturnino Cisneros
– Durada : 10 hores.
- Dates : del 25 al 26 de febrer de 2006
– Horari : dissabte 25 i diumenge 26 de febrer de 2006, de 9 a 14 hores.
- Lloc : Capella de la Sapiència. Edifici històric de la Universitat de València, c/ de la Universitat, 2.
– Nombre d'alumnes : mínim 8 / màxim 10.
– Requisits : els alumnes actius, com a mínim, hauran d' estar cursant tercer cicle de grau mitjà de música. Els alumnes oients han de tenir, com a mínim, coneixements de música de grau elemental. 80% d'assistència.
Programa del curs:
Sessió I : Evolució històrica del clavicèmbal i el clavicordi a Europa en els segles XVI, XVII i XVIII .
Objectiu : aprofundir en els aspectes que diferencien el clavecí segons d'on provinga o el període de construcció.
– Origen: en els primers vestigis, en la iconografia i en les fonts escrites. El monocord com a precursor del clavicordi.
– Desenvolupament de les diferents escoles de construcció de clavicèmbals: Itàlia, Països Baixos, França, etc. i les característiques que els diferencien:
– Anatomia de l'instrument, materials i tècniques constructives.
– Centres de producció i constructors de referència.
– Models i tipus diferents d'instruments.
– La decoració típica.
– Tipus de clavicordis, procedència, característiques i importància en el camp didàctic.
– Transició cap al forte-piano :
– Inclusió del registre forte-piano .
– Constructors precursors: Cristofori, Hel, Silberman, Stein.
– La construcció de clavicèmbals avui en dia especialitzada en còpies de models originals existents en col·leccions i museus.
Sessió II : Tasques de cura i manteniment del clavicèmbal i el clavicordi.
Objectiu : localitzar i solucionar els diferents problemes que proposa l'habitual manteniment de clavicèmbals i clavicordis.
– Condicions ambientals: humitat i temperatura i la seua repercussió en els instruments de fusta.
– Comprovació de l'estabilitat de l'afinació.
– Substitució de cordes, elecció de calibres i tipus de cordes.
– Problemes eventuals segons les diferents clavilles.
– Substitució dels plectres; l'entonació, l'ajust i els problemes comuns amb el saltador.
– Revisió del funcionament correcte de la mecànica, del teclat i de l'accionament dels registres.
– Correcció de la profunditat en la tecla.
– Precaucions en les operacions de transposició del teclat.
Pràctiques:
– Elaboració de llaços de les cordes.
– Tallat i ajustament de plectres Delrin.
– Preparació i muntatge d'apagadors.
Preus de matriculació:
Estudiants de la UVEG i membres de l'Associació
d'amics i antics alumnes de la UVEG: ________________________________60 €
Públic en general : _______________________________________________72 €
Nino Cisneros inicia la seua dedicació a la construcció de clavecins el 1989, formant-se en la tècnica de construcció d'instruments de tecla amb el constructor de clavecins Titus Crijnen. Des de 1990 col·labora en el taller d'Amsterdam, tant en l'estudi organològic d'instruments originals existents avui, com en la construcció de còpies de models originals. Participa també a d'altres projectes junt amb Paul Macnulty, Joel Katzman, Giorgio Carli.
Des de 1994 any en què funda a Verona la seua activitat com a constructor independent de clavecins, clavicordis i fortepiano, ha realitzat en el seu propi taller, més d'una trentena de còpies de 14 instruments històrics diferents pertanyents a col·leccions privades i de diferents museus per a institucions musicals, conservatoris de música, professors i músics d'Europa, Japó i EUA.
En l'actualitat prossegueix la construcció de clavecins i clavicordis en el seu taller a Saragossa realitzant còpies d'instruments sempre amb materials i tècniques constructives fidels als models històrics.
Ha participat en cursos i màster classes de construcció, restauració, reparació i afinació de fortepiano a l'Acadèmia Bartolomeo Cristofori amb Christopher Clark, Michael Latcham, Paul Polletti, etc.