
La nit del dissabte 29 de juny, el Claustre de l’edifici històric de la Universitat de València es va transformar en l’escenari del festival Serenates, on la música coral contemporània va servir com a vehicle per a reflexionar sobre l’ésser humà amb l’Orfeó Universitari de València. Una vetlada on el cor universitari més antic de tot l’Estat va aprofitar per a presentar un nou premi cultural, atorgat -en aquesta primera edició- a la rectora, Maria Vicenta Mestre i a la UV, per la difusió de la cultura i, molt particularment, per la promoció musical que porta a terme la institució acadèmica.
L’Orfeó Universitari de València (OUV), dirigit per Francesc Valldecabres, va oferir el concert ‘If I am’, una reflexió sobre el món actual i l’individualisme, amb quatre obres corals, que van crear ambientacions molt diferents i que compartien la seua contemporaneïtat: totes van ser compostes entre finals del segle XX i principis del XXI.
El programa, eclèctic i acuradament seleccionat, va començar amb ‘If I Am Silent’ (2019) del compositor nord-americà David Lang, guanyador del premi Pulitzer de Música en 2008. Aquesta peça introductòria va submergir el públic en una atmosfera d’introspecció, explorant els dubtes que sorgeixen en la vida en prendre decisions.
El concert va continuar amb ‘Stabat Mater Op. 111’ (1986) del compositor noruec Knut Nystedt, una obra que va portar el públic a un viatge emocional gràcies a la seua complexa combinació de recursos compositius. La interpretació es va enriquir amb la participació d’Aldo Mata, catedràtic del Conservatori de Sevilla i reconegut violoncel·lista, acabat d’arribar d’una gira al Japó.
L’obra ‘Plainscapes’ (2002) del compositor letó Pēteris Vasks va oferir un moment de contemplació, evocant els vasts paisatges de Letònia amb una puresa i serenitat inspirades per la natura. Fernando Pascual, catedràtic del Conservatori de Castelló, al violí, i Aldo Mata al violoncel, van transportar l’audiència a les planes del Bàltic amb la seua interpretació magistral.
El concert va culminar amb una vibrant interpretació del ‘Concerto for Marimba and Choir’ (2010), del compositor nord-americà Gene Koshinski. Amb l’aportació del percussionista i catedràtic del Conservatori Superior de Castelló, Francisco Sanchis, i un grup d’alumnes d’aquest centre: Mario Porcar, Borja Camps i Manuel Sánchez, que es van encarregar de la percussió.
Més enllà d’aquest repertori, la nit va ser testimoni d’un moment molt especial amb la instauració del primer premi ‘Maria Ibars’, amb què l’Orfeó vol reconéixer a aquelles persones i institucions que han contribuït notablement a la preservació i difusió de la cultura i la música. En aquesta primera edició, la rectora de la UV, Maria Vicenta Mestre, i la Universitat de València, han sigut distingits per la seua labor en la promoció de la música i la cultura, coincidint amb la commemoració del 525 aniversari de la institució acadèmica. L’OUV de València ha escollit el nom de l’escriptora i mestra valenciana (1892-1965) per a aquest guardó en l’any en què Ibars ha sigut nomenada escriptora de l’any per l’Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL).
Amb més de 75 anys d’història, l’OUV és un dels cors amb més història de la ciutat, el cor universitari en actiu més antic de tot l’Estat. Fins a l’1 d’octubre roman obert el termini d’inscripció per a incorporar nous membres.