General FoundationMusical Activities DepartmentUniversity of Valencia Logo del portal

Curs Congrés commemoratiu del quart centenari de la mort de Sant Joan de Ribera

  • June 29th, 2011
Órgano tubo

  CURS CONGRÉS COMMEMORATIU DEL QUART CENTENARI DE LA MORT DE SANT JOAN DE RIBERA
2 crèdits de lliure opció

  -Professorat:
Greta Olson (Universitat Xina d’Hong Kong)
Rosa Isusi (València)
- Durada: 20 hores
- Dates:  del 29 de juny al 2 de juliol de 2011.
- Lloc: Universitat de València La Nau
- Requisits:  80% d’assistència.
- Secretaria del congrés: INSCRIPCIONS I INFORMACIÓ
Ana Aleixandre
Institut Valencià de la Música
Plaça de Viriat, s/n
46001 València
produccion_ivm@gva.es
www.congresosanjuan.es
Fax (+34) 963.184.482
Tel. (+34) 963.184.461
Seu del congrés:
Universitat de València La Nau
Carrer de la Universitat, 2
46003 València

Programa del curs:

 L’ Institut Valencià de la Música, dependent de la
Generalitat Valenciana, organitza —en col·laboració
amb la Universitat de València, el Reial Col·legi
Seminari de Corpus Christi i l’ Institut Valencià de
Conservació i Restauració— aquest congrés internacional
com a part de les activitats que commemoren el
quart centenari de la mort de Sant Joan de Ribera. En
ell es tractaran diferents aspectes de la interacció de la
música i la litúrgia així com els efectes de la reforma
de la litúrgia catòlica en la música des de 1611 fins als
nostres dies, i els problemes i formes de conservació
de la música antiga en els arxius. Sant Joan de Ribera,
arquebisbe de València i fundador del Reial Col·legi
Seminari de Corpus Christi en aquesta ciutat, va estar
molt interessat en la implementació de les reformes
del Concili de Trento a la Comunitat Valenciana i en
diversos aspectes de la interacció entre la litúrgia i la
música. L’arxiu musical del Col·legi posseeix una gran
col·lecció d’impresos i manuscrits i és sens dubte un
dels més importants arxius musicals a Espanya.
El comitè científic del Congrés el constitueixen la professora
Greta Olson (Universitat Xina d’Hong Kong)
i la doctora Rosa Isusi (València), ambdós especialistes
en musica religiosa valenciana i especialment en l’obra
de compositors vinculats al Reial Col·legi de Corpus
Christi. En aquest moment coordinen un equip de documentalistes
que du a terme la catalogació de l’arxiu
de música del Col·legi, i assessoren els restauradors que
treballen en la recuperació d’alguns impresos i manuscrits
antics.

Programa
Dimecres, 29 de juny
11:00 -12:00 h Arreplegada d’acreditacions
12:00-12:10 h Inauguració
Sessió I: Catalogació i conservació del patrimoni musical
Moderadors Rosa Isusi i Cristina Urchueguía
12:10-13:00 h Manuel Pedro Ferreira
(Universitat Nova de Lisboa):
Patrimonio, reproducción digital y la Portuguese
Early Music Database.
13:00-13:20 h Magín Arroyas Serrano
(arxiu musical de la catedral de Segorbe, Castelló):
Problemas y formas de conservación de la música
antigua en los archivos eclesiásticos.
13:20-13:40 h Debat
16:00-16:20 h Nuria Téllez Rodero
(arxiu musical de la Parròquia de Santa Maria del Pi, Barcelona):
Conservación y difusión de fondos musicales en las
instituciones religiosas catalanas. El archivo musical
de Santa María del Pi (ss. XVII-XIX): un fondo musical
tratado desde el ámbito universitario.
16:20 – 16:40 h Josefa Montero
(Universitat de Salamanca):
Vigencia y conservación de la música de Manuel
Doyagüe (1755-1842).
16:40-17:00 h Debat
17:00-17:20 h Marian Rosa Montagut
(Centre d’Investigació i Difusió Musical Tempus, València):
Música y músicos valencianos en la catedral de Tortosa:
catalogación y conservación del patrimonio.
17:20 – 17:40 h Clara Costa i Àlida Reig
(Biblioteca Valenciana-Institut Valencià de la Música):
La reforma de la música sacra y el archivo personal
de Agustín Alamán i Rodrigo (s. XX).
17:40- 18:00 h Debat
Concert
22:30 h Claustre de la Universitat de València
Capella Saetabis i Cor Almodí
Rodrigo Madrid, director
Col·laboren xiquets dansaires
del Conservatori de Dansa de València
Danses al Santíssim, de Joan Baptista Comes


Dijous, 30 de juny
10:00 h Visites a arxiu (a determinar)
19:00-21:00 h Huitava del Corpus.
Cerimònia en el Col·legi, visites
en l’església del Reial Col·legi Seminari
de Corpus Christi.


Divendres, 1 de juliol
Sessió II: Música entorn
de Sant Joan de Ribera
Moderadors Greta Olson i Juan Carlos Asensio
9:00-9:50 h Todd Borgerding
(Colby College, Maine, EUA):
Ritual, Ceremonial, and the Rhetoric
of Musical Genre.
9:50-10:10 h Michael O’Connor
(Universitat de Palm Beach Atlantic, EUA):
Mariology and the Motet in Early Seventeenth
Century: The Marian Motet Cycle of Juan de Esquivel.
10:10-10:30 h Bob Kendrick
(Universitat de Chicago, EUA):
Beyond Loreto: Non-Marian Litanies
after Sanctissimus (1601) and their Music.
10:30-10:50 h Cristina Urchueguía
(Universitat de Berna, Suïssa):
Theatrality in the German Catholic Church
in the 18th Century: Paradoxes of Prohibition.
10:50-11:30 h Debat i pausa
11:30-11:50 h Mercedes Castillo Ferreira
(Universitat de Jaén):
La Abadía del Sacromonte de Granada versus
el Colegio de Corpus Christi de Valencia: dos
instituciones de la Contrarreforma y la música.
11:50-12:10 h Ferran Escrivà Llorca
(Universitat Politècnica de València):
La aplicación en la archidiócesis valenciana de los
decretos y cánones del Concilio de Trento en el ámbito
de la música sacra.
12:10-12:30 h Josep Antoni Alberola
(musicòleg, València):
La pervivencia del repertorio jerónimo para la Semana
Santa a través de un nuevo manuscrito de polifonía
valenciana.
12:30-12:50 h Debat
13:10-13:30 h Antoni López Quilez
(Universitat de València):
La influencia de la música en la predicación
del s. xvii valenciano.
13:30-13:50 h Joan Carles Gomis Corell
(Conservatori Superior de Música de Castelló):
La función de los gozos en la religiosidad
contrarreformista: música, poesía e imagen como
difusores de nuevas devociones.
13:50-14:10 h Debat
Sessió III: Efectes de la Reforma en la
música litúrgica (ss. XVI-XVIII)
Moderadors: Andrea Bombi i Marian Rosa Montagut
16:00-16:50 h Jeffrey Kurtzman
(Universitat de Washington a Sant Lluís, EUA):
The Effect on Italian Liturgical Music of the Council
of Trent (1562), the Breviarium romanum
(1568), the Missale romanum (1670),
and the Caeremoniale episcoporum (1600).
16:50-17:10 h Juan Carlos Asensio
(Escola Superior de Música de Catalunya):
La librería del Coro del Monasterio de El Escorial:
tradición y reforma en los libros corales de la Orden
de San Jerónimo.
17:10-17:30 h Greta Olson
(Universitat Xina d’Hong Kong):
Valencia and Reform: Evidence from the Music
and Documents.
17:30-17:50 h Xavier Bisaro
(Universitat Paul Valéry-Montpeller iii):
Another History of post-Tridentine Chant:
(r)evolution in the Le Mans diocesan Graduale
between 1515 and 1751.
17:50-18-10 h Debat i pausa
18:10-18:30 h Ignacio Prats Arola
(Universitat d’Illinois, EUA - Universitat CEU Cardenal Herrera, València):
«Al ciel m’inalzo col pensier»: ilustración
católica y música en el Colegio Nazareno
de Roma durante el s. XVIII.
18:30-18:50 h Pablo Romeu
(Universitat Catòlica de València):
Música litúrgica en el Real Colegio-Seminario
de Corpus Christi de Valencia en la primera
mitad del s. XVIII.
18:50-19:10 h Debat
Concert
22:30 h Claustre de la Universitat de València
Vitoria Musicae
Josep Ramon Gil-Tàrrega, director
Lletanies al Santíssim Sagrament, de Joan
Baptista Comes, i Ofici de Completes


Dissabte, 2 de juliol
Sessió IV: Efectes de la Reforma en
la música litúrgica (ss. XIX-XX)
Moderadors: Josep Antoni Alberola i Ferran Escrivà Llorca
9:00-9:50 h Mª Antonia Virgili Blanquet
(Universitat de Valladolid):
Reforma litúrgica y música en España: 1850-1925:
la legislación eclesiástica y su influjo en la composición
e interpretación de los repertorios religiosos y
específicamente litúrgicos.
9:50-10:10 h Santiago Ruiz Torres
(Universitat Complutense, Madrid):
Una edición singular de canto llano en los albores del
s. XIX: el Gradual de la misa impreso por José Doblado.
10:10-10:30 h Óscar Candendo Zabala
(Universitat de Valladolid):
Vicente Goicoechea Errasti (1854-1916):
un compositor del Motu proprio y el canto
religioso popular.
10:30-10:50 h Noemí García Pardo
(Universitat de Valladolid):
La mujer en la liturgia: permisos y prohibiciones
como repercusión mediática y social.
10:50-11:30 h Debat i pausa
11:30-11:50 h Miguel López Fernández
(Universitat de Granada):
El papel del maestro de capilla en la reforma
de la música litúrgica promovida por Pío X: el caso
de Vicente Ripollés en el proceso de aplicación
del Motu proprio Tra le sollecitudini
en la archidiócesis de Sevilla.
11:50-12:10 h Andrea Bombi
(Universitat de València):
Vicente Ripollés, el Colegio del Patriarca y
la reforma ceciliana.
12:10-12:30 h Rosa Isusi Fagoaga
(Institut Valencià de la Música):
Las capillas itinerantes y la reforma de la música
en Valencia (ss. XIX-XX).
12:30-12:50 h Debat i clausura